Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

При какви правила ще започне учебната година

По думите му крайните модели на социална дистанция не могат да продължат с месеци Снимка: БГНЕС
По думите му крайните модели на социална дистанция не могат да продължат с месеци

Учебната година започва присъствено за всички, а в случай, че се наложи онлайн обучение ще, се пишат отсъствия и оценки. По време на грипните епидемии пък няма да има ваканции - това обяви на брифинг образователният министър Красимир Вълчев.

При установяване на болно от коронаворус дете, то ще бъде отделяно веднага. В случай на болен учител или ученик, веднага ще бъде уведомявано съответното РЗИ, съобщи още министърът.

"С голяма доза увереност можем да прогнозираме, че епидемичната ситуация ще продължи 10-12 месеца, тоест през цялата учебна година. Но крайните модели на социална дистанция не могат да продължат много месеци. Затова моделът, по който ще протече учебната година у нас, е базиран на превключване", добави Вълчев.

"Балансът между правото на здраве и образование е труден, но ако затворим училищата, това ще има по-негативно влияние върху учениците от коронавируса", смята министърът. 

Затова е планирано учебната година да започне присъствено за всички форми на обучение и за всички класове, но ако епидемичната ситуация се влоши, да се преминава на електронно обучение, като училищата ще са подготвени за това.

Предвидена е и възможност за дистанционна форма на обучение, като тя се различава от онлайн обучението.

"Има над 15% деца, които имат проблем с ежедневната посещаемост. Средната им посещаемост в клас е под 70%", обясни Вълчев. Затова той е подписал насоки, според които деца с хронични заболявания могат да отсъстват от клас.

При хронични заболявания на родителите, децата могат да изберат временно да се обучават вкъщи. Според проучване на МОН 16% от родителите са предпочели дистанционното обучение, "но този избор не е принципен, а във време на продължаваща пандемия", обяви Вълчев.

При необходимост учениците ще имат възможност за допълнителни уроци, които ще се заплащат на учителите. Със синдикатите е договорено за тези допълнителни часове да се заплаща по 15 лв.

Най-добрата форма според Вълчев е присъствената.

"Ще опитаме да направим всички форми на обучение възможно по-пълноценни. Няма решение, което да има само плюсове. Различните форми имат различни страни. Ние се надяваме родителите да изберат присъственото обучение", подчерта той.

Иначе директорите ще получат инструкции за действие, в случай, че бъде установен заразен с коронавирус ученик или учител. Ще им бъде предоставен и списък от задължителни правила за дезинфекция и дистанция, който са публикувани на сайта на МОН. Ще могат да се предлагат и мерки от самите училища, които от министерството са пропуснали.

На учебните заведения се препоръчва да осигурят възможност да не си взаимодействат отделните паралелки, но това по думите на Вълчев не е възможно да се приложи навсякъде. Веднъж седмично родителите ще бъдат уведомявани за епидемичната ситуация в училище.

При онлайн обучение се предвижда да има и оценки, и отсъствия, а не както беше по време на извънредното положение.

По думите му между 15 и 20 училища трябва да бъдат превърнати в център на дистанционна форма на обучение. Един такъв център ще може да обхване ученици от повече от едно училище, община или област.

Не е изключено до началото на учебната година да има промени, тъй като ситуацията в страната е динамична.

Следваща седмица в Народното събрание предстои приемането на промени в Закона за училищното и предучилищното образование, където законодателно се уреждат теми за старта на учебната година.

След въвеждането на задължително предучилищно обучение за 4-годишните, ще бъдат предоставени допълнителни средства на общините за издръжка на децата. Те ще са за закупуване на помагала и храна на учениците, обяви още министърът.

По думите му се очаква народните представители да предложат компенсации за децата, които не са приети в детски градини в периметър, който засега не е определен. По изчисления на МОН в 57 общини има недостиг на места в детските градини. 

Столичният заместник-кмет Тодор Чобанов обеща да се подпомогне всяко дете да има достъп до предучилищно образование, но призна, че ще има деца, които все още не могат да се класират в детски градини. Затова Столична община приветства решението да се компенсират родители, чиито деца не са класирани. Те ще получат левовата равностойност, която държавата дава за деца в детската градина.

Той обещава и да се гарантира достъп за децата със специални образователни потребности. 

 

Най-четените