В 9 часа сутринта днес започнаха протестите на пътните строителни фирми, които засягат редица места в страната.
Началото на стачката в София бе дадено с шествие на Околовръстния път в района на Казичене, както и на служебния вход на парламента, където движението бе спряно.
Протестът на Околовръстното няма да затваря пътя, а ще се движи заедно с останалия автомобилен поток в посока Северна дъга и магистрала "Хемус", обикаля столицата посока Южната дъга и се връща обратно до сборния пункт.
Демонстрации ще се проведат на още 20 места в страната в продължение на три дни - до края на работната седмица. По план блокадите ще продължат до обяд.
Причината за недоволството на пътните строители е това, че държавата не е изплатила около 720 млн. лева за извършени дейности на около 80 фирми.
"Ако това не се промени, от 30 септември България ще се окаже единствената държава в ЕС, която няма да има поддръжка на пътища. Това ще рефлектира и на зимното поддържане, ще доведе и до лихвени неустойки", заяви Стефан Чайков от Браншова камара "Пътища" пред БНТ.
Според Илиян Терзиев от Камарата на строителите правителството и представителите на бранша не са се разбрали по най-важната тема - индексацията на сумите, които изпълняват с публични средства в строителството.
"Все още има неразплатени средства във всички браншове и подрбаншове на строителния процес. В пътния бранш това са около 1,2 млрд. Нищо не се разплаща към днешна дата", посочи още Терзиев.
Паралелно с началото на протеста в сградата на МС тази сутрин се проведе пресконференция по темата на зам.-министъра на финансите Андрей Цеков и председателя на комисията по регионална политика в НС Настимир Ананиев.
"Държавната политика в областта на пътищата повече от 10 години е заложник на една институционализирана от АПИ порочна система, при която обществените поръчки за ремонт на пътища се възлагат непрозрачно, в разрез с обществения интерес", коментира Цеков.
По думите му през последните години с "ин хаус" поръчки са възложени и превъзложени обществени поръчки на стойност 3,6 млрд. лв.
Той изтъкна още, че има данни за нарушения при обществени поръчки, като най-пресният пример за това е автомагистрала Русе-Велико Търново.
Цеков посочи още, че заради действията на АПИ през последните години държавата е била лишена от пътно поддържане в следващите 6-7 месеца.
"Това е времето, което е необходимо да се проведе една обществена поръчка. В резултат на действия и бездействия на АПИ се предпоставя, че пътната поръчка следва да се изпълнява по съществуващите договори, която е единствената възможност за пътно поддържане, а тези договори страдат от редица пороци. Действията и бездействията на практика изчегъртват всеки един опит на държавата за оздравяване на пътната инфраструктура", коментира зам.-министърът на финансите.
В отговор на въпрос потърсена ли е отговорност за настоящата ситуация на заемащи ръководни длъжности в АПИ лица, Бисер Цеков поясни, че ръководството на АПИ се назначава от министъра на регионалното развитие и благоустройството и той следва да потърси политическата и дисциплинарната отговорност от съответните лица.
Той обясни, че другите органи, които могат да потърсят административна и наказателна отговорност от АПИ, са Сметната палата, Агенцията за държавна финансова инспекция и прокуратурата.
Според Настимир Ананиев пък държавата се е превърнала в заложник на обстоятелства и трябва да подпише празен чек на пътните фирми.
"Аз съм твърдо против да се напише такъв празен чек, но все пак искам да се намери решение, което да дава гаранция, че ще има поддръжка на пътищата", заяви той.
Във вторник вечерта правителството обяви информация, че Агенция "Пътна инфраструктура" едностранно е прекратила всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа.
Причината АПИ да прекрати новите обществени поръчки, е "пропуски в документацията за участие", предложена от самата АПИ, става ясно от съобщението на Министерския съвет.
"Обществените поръчки бяха обявени през април 2022 г. с цел да заместят съществуващите договори, по които са установени порочни строителни практики и които са предмет на проверка от компетентните органи. С решенията си АПИ на практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката на републиканската пътна мрежа, включително през предстоящия зимен сезон", пишат в съобщението си от МС.