Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Василев за АПИ: Това не е просто липса на контрол. Това е престъпление

Агенцията многократно е надвишавала предвидените си бюджети в сделки без обществени поръчки или такива със само един кандидат Снимка: БГНЕС
Агенцията многократно е надвишавала предвидените си бюджети в сделки без обществени поръчки или такива със само един кандидат

На първата среща на Обществения съвет към Министерството на финансите служебният министър Асен Василев обърна внимание на разходите на държавата и за какво са били харчени парите на данъкоплатците.

Основен момент от презентацията на минитъра бе посветена на Агенция "Пътна инфраструктура", която се оказва най-големият получател на средства за издръжка и капиталови разходи в държавата за периода януари 2019 - април 2021 г.

За този период тя е сключила договори с държавната компания "Автомагистрали" за 3.1 млрд. лв. без обществени поръчки по т.нар. инхаус схема. Това е онази вратичка в Закона за обществените поръчки, която позволява на министерствата да възлагат огромни поръчки на свои 100% дъщерни дружества

Освен това "Пътна инфраструктура е сключила и договори за 2.4 млрд. лв. с 55 частни компании чрез търгове, при някои от които обаче има само един участник.

Така на практика Агенцията общо е похарчила 5,5 млрд. лв. чрез сключени договори, като от тях 4,4 млрд. лв. са предназначени за строежи и основни ремонти, 800 млн. лв. - за текущи ремонти и поддръжка, докато останалите около 300 млн. лв. са отишли за тол системата и по други по-малки задачи.

Въпреки тази сериозна сума обаче, впоследствие АПИ надскача предварително договорения бюджет от 800 млн. лв. с още допълнителни 3,3 млрд. лв. - близо 4 пъти повече от първоначалното предвидено.

Асен Василев разкри, че тези допълнителни харчове са дошли по един и същи механизъм, в който дирекция в АПИ определя, че даден участък има нуждае от спешен ремонт, който трябва да бъде извършен до няколко дни. В рамките на понякога дори само ден Управителният съвет на АПИ одобрява ремонта, а в решението си посочва, че средствата за него трябва да дойдат чрез постановление на правителството.

"Така АПИ нарежда на Министерския съвет какво да направи, без оглед на това дали има пари в бюджета, дали Законът за бюджета би позволил такъв харч. Така УС на АПИ задължава правителството да плати стотици милиони по доклади, често входирани предишния ден", изтъква Василев.

"Това не е просто липса на контрол. Това е престъпление", допълни още той и допълни, че след разговори с регионалното министерство тази практика ще бъде докладвана на прокуратурата, за да започне разследване.

"Това е толкова дълбоко неморално и към изпълнителите на поръчките, и към всички други, които чакат за държавен ресурс. Не мога да си представя защо тези хора са взимали тези решения", коментира Василев.

Той посочи още, че само за първите 4 месеца на 2021 г. АПИ вече е надвишила целия си годишен бюджет с 1,3 млрд. лв., като вместо 382 млн. лв. са били изхарчени 1,6 млрд. лв.

Според служебния министър единственото обяснение, което му е било дадено от предишното ръководство на АПИ, е, че приходите за тези ремонти ще дойдат от тол таксите.

Проблемът е, че от пускането на тол системата през 2018 г. до май 2021 г. от тол такси в държавата са влезли около 122 млн. лв. - значително по-малко отолкото е необходимо за покриване на разходите.

Към момента тол системата е на загуба, тъй като със събраните средства не може да издържа дори себе си, камо ли да остават пари за пътища.

"Тази картина обяснява състоянието на пътищата и невъзможността ни да завършим повече от една магистрала в страната за последните 10 години. Сектор, който е управляван така, няма как да създаде качествено устойчиво нещо и да произведе продукта, от който ние имаме нужда - а именно читави пътища - въпреки огромните финанси, които са заделени за този сектор", коментира министър Василев.

 

Най-четените