Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо Австрия и Нидерландия ни спират за Шенген

И защо този им ход всъщност е голяма грешка Снимка: iStock
И защо този им ход всъщност е голяма грешка

България и Румъния отговарят на абсолютно всички условия за членство в Шенгенското пространство - това е изводът на Европейската комисия (EK) след всичките ѝ оценки по въпроса от 2011 г. насам. А те не са малко.

Въпреки това две държави - Австрия и Нидерландия, остават скептични по въпроса. Което, на свой ред, за пореден път ще доведе до блокирането на София и Букурещ за влизане в Шенген.

Ветото, което идва от правителствата във Виена и Хага, е напълно достатъчно, за да сложи "на трупчета" българската кандидатура за зоната за пътуване без граничен контрол.

Евентуално членство там би осигурило на българските граждани възможност да пътуват без излишни гранични проверки и без чакане, но много по-важен би бил ефектът върху икономиката, тъй като същите правила ще важат и за транспортираните стоки. 

Това е от ключово значение в момента за България и Румъния. Двете страни бързо модернизират инфраструктурата си, докато все още предлагат относително ниски за Европа оперативните разходи за бизнеса, както и по-млада и по-гъвкава работна сила в сравнение с редица западноевропейските държави.

С други думи - членството в Шенген би гарантирало по-добри условия за привличане на нови инвестиции.

В Румъния вече ухажват част от глобалните компании, които по-рано тази година се изнесоха от Русия заради войната в Украйна, докато България се опитва да предлага привлекателни оферти на потенциални инвеститори.

Условието за по-лесен транспорт и по-малко излишна документация, което върви с членството в Шенгенското пространство, биха дали допълнителен стимул на тези усилия. 

А в крайна сметка достъпът до пътуване без гранични проверки в рамките на Европейския съюз ще доведе до плюсове за всички - повече ръст в икономиките на двете балкански държави означава и повече ръст за икономиката на Обединена Европа. 

Тогава какви са причините Австрия и Нидерландия да са против присъединяването ни в Шенген? И доколко всъщност са легитимни те?

И нидерландският премиер Марк Рюте, и австрийският канцлер Карл Нехамер посочиха в мотивите си пряко въпроса с мигрантската криза, която засяга Европа от вече десетилетие насам.

"В Австрия имаме 75 000 нерегистрирани нелегални имигранти. Това означава, че те са прескочили външната граница на Европейския съюз и са се озовали във вътрешна държава, каквато е Австрия", заявява Нехамер, когато обяснява защо страната му ще блокира България и Румъния за членство в Европейския съюз.

Марк Рюте пък посочва, че не може да се установи точно какво се случва на границата между България и Турция.

Tой също така иска ЕК да провери дали в България "всички принципи на правовата държава са спазени, така че например да не можете да преминете, дори ако има ограда на границата, с банкнота от 50 евро".

Вярно е, че мигрантската криза удари всички, но самият факт, че тези нелегални чужденци са преминали през държавните граници на поне няколко страни, преди да се озоват във вътрешни държави, както изтъква Немахер, означава, че не само граничните власти на България и Румъния не са си свършили работата.

Нещо повече - мигрантската криза показа ограниченията, които граничната охрана има - не само у нас, в Гърция, в Италия и т.н., а в цяла Европа.

Това не отменя проблемите, които страната ни има с трафика на мигранти. В тази посока парламентът действително трябва да мисли за по-строги наказания за каналджиите и за по-голяма категоричност в налагането им. В момента трафикът на хора е изключително процъфтяващ бизнес, който трябва да бъде ударен тежко.

Подобно нещо ще изисква както законови промени, така и много по-сериозна активност от страна на прокуратурата при разкриването на потенциални властови и политически чадъри над каналджиите и техния бизнес.

За Нидерландия проблемът има и друга страна - трафик на наркотици към Западна Европа.

За страната престъпността на Балканите е повод за сериозни притеснения, тъй като именно на нейна територия оперират редица криминални елементи от балканските държави. Това означава повишени нива на престъпност в Нидерландия.

А опасенията на властите в страната са, че при отваряне на шенгенските порти за България и Румъния има опасност криминалната активност да се увеличи дори още повече.

Според експертите ние и в момента сме важен кръстопът за търговията с наркотици, като стратегическото значение може да се увеличи още, ако получим право на достъп без гранични проверки.

Истината обаче е, че основните проблеми с престъпността на Нидерландия идват от кокаина, а той влиза най-вече по море през пристанището в Ротердам.

И макар да си имат проблеми с балкански криминални елементи, техните основни главоболия идват от Мароко и Испания.

Да се поставя блокада над България заради криминалния фактор има толкова смисъл, колкото останалите европейски държави да искат изваждането на Нидерландия от Шенген, след като оттам идва основният поток на дрога за Европа.

Забележките на Марк Рюте относно правовата държава у нас и намеците за корупция неминуемо кънтят ясно и не са за пренебрегване. България има проблем с корупцията, включително по високите етажи на властта.

Най-добрият лост на Европейския съюз за намеса в случая обаче идва именно по линията на предоставянето на стимули за борба с подобни слабости - така, както идват парите по Плана за възстановяване и устойчивост - с условия за законови промени и реформи.

Тези процеси на промени неминуемо са свързани с по-голямата и по-сериозна интегрираност на България в Европейския съюз, включително и чрез влизането ни в Шенген.

Затова и решението на Австрия и Нидерландия е грешка с европейски мащаби. Когато континентът е поставян пред криза и пред възможна рецесия, улесняването на бизнеса и предоставянето на нови възможности е най-доброто решение.

Действията, диктувани от собствени страхове и условности, никога не са показали кой знае колко ефективни резултати.

 

Най-четените