Представянето в Гран при на Испания на пистата „Каталуня" край Барселона от много време е точен барометър за възможностите на тимовете преди предстоящите европейски стартове. Тук се сравнява развитието на болидите от началото на сезона, а освен това се съпоставят и данните от състезателния уикенд с постиженията на всеки тим от зимните тестове. В Барселона се вижда кой си е свършил добре работата през зимата и кой изостава в първите стартове от сезона. Този уикенд обещава нетипично хладно време за Барселона - температурата се очаква да е около 19 градуса - това е по-топло в сравнение със зимните тестове, но и по-студено от очакваното. Асфалтът ще е по-студен и този път тимовете ще имат малко по-различни проблеми с работата на гумите.
Трите седмици пауза между Бахрейн и Барселона са били използвани за поредица подобрения по автомобилите, които трябва да започнат да действат от днес. А това обещава натоварени свободни тренировки. От Pirelli осигуриха допълнителен комплект гуми за всеки пилот, така трафикът по пистата днес трябва да е по-оживен. Пол Хъмбъри потвърди, че става въпрос за един комплект твърди гуми - новите твърди гуми са с по-твърди смеси, което ги доближава до твърдите сликове от миналата година. Хъмбъри обаче беше категоричен, че тази промяна в сликовете е била планирана от компанията и не е резултат от натиска, упражнен върху Pirelli от много влиятелни фигури във Формула 1 - от Бърни Екълстоун през половината шефовете на отбори и техните пилоти, та чак до собственика на Red Bull Дитрих Матешиц.
„Новите твърди гуми имат по-широк температурен прозорец - обясни Хъмбъри. - Но пък тези сликове не са толкова добри що се отнася до скорост и сцепление, идеята е обаче с тях отборите да получат повече възможности за използването на различни стратегии в хода на състезанията."
В квалификацията пилотите ще използват средно твърдите гуми, а в състезанието основните сликове ще са твърдите, това е лесно за прогнозиране. Миналата година използването на различни стратегии осигури на феновете страхотна битка за победата между Пастор Малдонадо и Фернандо Алонсо, като пилотът на Williams направи състезанието на живота си и взе победата. За разлика от Китай, тук системата DRS прави изпреварванията възможни, но не и неизбежни, така че пилотът, който е отпред може успешно да се защитава - Малдонадо го показа миналата година и взе толкова точки, колкото Williams спечели за цялата 2011.
Сега обаче повторение на победата на Малдонадо изглежда като невъзможна задача - след напускането на Марк Гилън тимът определено загуби посоката, в която трябва да развива автомобилите си и това си личи на пистата.
Според специалистите, в Барселона трябва да очакваме най-сериозен прогрес от страна на пилотите на Mclaren. Защото ако Дженсът Бътън и Серхио Перес и тук пропуснат да влязат в челото, то кампанията им за по-добро класиране може да се смята за провалена, нищо че ще са минали едва пет старта от началото на сезона. Звучи нетипично, но представянето на McLaren спрямо Force India ще е основният показател за това дали тимът от Уокинг върви напред, а не сравнение с темпото на лидерите.
В Барселона се очаква да видим и първите сериозни мерки в Mercedes относно проблемите със задните гуми, предизвиквани от колите на Люис Хамилтън и Нико Розберг. В тима на Рос Браун се надяват да намерят начин да превърнат отличното си квалификационно темпо в прилично такова в неделя. При Ferrari е обратното . Фернандо Алонсо и Фелипе Маса ще се борят да са максимално напред в квалификацията, дори с цената на рисковани атаки, защото състезателното им темпо е добро и двамата имат шанс да контролират хода на състезанието, ако още след старта са в челото. Същото важи и за Lotus - ако Кими Райконен и двамата пилоти на Скудерията успеят да се измъкнат пред Себастиан Фетел в началото или да са много близо до него, те имат сериозни шансове не само да му измъкнат победата, но дори и да не го пуснат на подиума. Специално при Кими е задължително той да не е по-назад от трета редица, за да има шанс за победата.
Колите на Red Bull по традиция се представят добре в Барселона, особено що се отнася до поведението и скоростта им в дългите бързи завои на „Каталуня". Досега основният проблем за Фетел и Марк Уебър беше, че не могат да изкарат с твърдите гуми толкова обиколки, колкото постигат пилотите на Ferrari и Lotus. Но с новите по-твърди гуми това може да се промени в полза на световните шампиони.
Тимовете познават толкова добре „Каталуня", че е напълно възможно утре в квалификацията на няколко стартови редици да се групират съотборници - вътрешната битка в тимовете става все по-оспорвана. Но в Барселона не трябва да се забравя една местна особеност - силният вятър, който понякога отнема цели десети от времето в бърза обиколка.
Може би в Барселона ще видим оспорвана борба и между Фетел и Уебър, като това ще ни даде шанс да видим дали наистина в бокса на световните шампиони не използват заповеди от бокса или пък ще стане свидетели на поредното фиаско на Кристиан Хорнър като тимшеф. Каквото и да става, ще е интересно.