Сливането между автомобилните компании Volkswagen и Porsche, което трябва да приключи през 2011 година, може да доведе до участие на автомобилната група във Формула 1 - поне такова е мнението на Матиас Мюлер, новият изпълнителен директор на Porsche.
Задачата на Мюлер е рязко да повиши продажбите на Porsche в близко бъдеще. В момента две от марките на бъдещия концерн - Porsche и Audi присъстват в автомобилния спорт - в различни класове на пистовите надпревари - от класовете в GT до Льо Ман, но в бъдеще, в тази вътрешна надпревара няма да има смисъл.
"Трябва да обсъдим дали няма да е по-смислено, ако една от нашите марки участва в LMP1 (най-големият клас в Льо Ман, където сега е Audi), а другата марка да участва във Формула 1", заяви Мюлер и веднага добави, че предстои наистина сериозна дискусия преди да бъде взето някакво решение.
Според някои предположения, Audi няма място във Формула 1, така че групата би трябвало да пробва с някоя по-луксозна и спортно ориентирана марка - като Porsche, но това може да е и Bugatti, Lamborghini или дори неизползваното от десетилетия насам име AutoUnion.
Целта, разбира се, е да се повишат продажбите на съответната марка, така че AutoUnion отпада още тук - в момента не се произвеждат автомобили с това име и едва ли някога то ще бъде възродено.
Марката Bugatti е изключително ексклузивна и също не е много подходяща за Формула 1, а и автомобилите с това име са само за колекционери. Става въпрос за Veyron 16.4 с мощност 1000 конски сили, който дебютира през 2005, а производството му е ограничено на 300 бройки. По-мощната версия на модела - Super Sport (1200 конски сили) e на цена 2,4 милиона долара на кола и ще бъдат сглобени едва 30 автомобила.
През 2013 трябва да се появи още един модел на Bugatti - Galibier, отново с невероятна цена, но с 4 врати, като и тук производството ще е символично - 300 броя.
Шефът на Bugatti Франц-Йозеф Пефген преди няколко години намекна, че компанията може да се завърне в автомобилните състезания, но ако това стане, то най-вероятно ще се търси пробив при прототипите.
Има смисъл да се инвестира във Формула 1, ако компанията може да наложи марка, която да е конкурент в пазарната ниша на Ferrari и McLaren. Което означава, че Lamborghini би имала шанс в световния шампионат, но на тази марка й липсва история, особено що се отнася до автомобилния спорт.
Така че, остава само Porsche - марката, чието участие във Формула 1 би имало смисъл. Освен това, Porsche вече има записано участие в световния шампионат, при това неведнъж. В началото на 60-те години компанията участва със собствен тим, болидът носи означението 718, а Дан Гърни печели Гран при на Франция през 1962.
След това, в началото на 80-те години на миналия век в Porsche се проектираха, сглобяваха и развиваха моторите TAG Turbo, с които пилотите на McLaren доминираха в световния шампионат в средата на десетилетието. През 1991 обаче Porsche пробва да наложи собствен V12 двигател за Формула 1, но агрегатът се оказа пълен провал.
В Porsche искат да използват автомобилния спорт, за да може марката да промотира модерните технологии, които използва в производството на серийната си продукция. Така че е логично да очакваме появата на Porsche във Формула 1 през 2013 - тогава в сила влиза новата формула за двигателите в световния шампионат и новаците ще получат шанс да се борят с вече утвърдението производители на мотори, ако те решат да останат.
Планът е моторите във Ф1 да са с обем 1,6 литра с турбо и система KERS, което звучи повече от подходящо за Porsche. Може би трябва да очакваме, че германската компания ще доставя мотори поне на два отбора - поне в момента така правят автомобилните производители, които произвеждат двигатели за Формула 1.
Но със сигурност, новите възможности вече са на хоризонта.