Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Новият елит във Формула 1?

Доскоро всички смятаха Пастор Малдонадо за "пилот, който си плаща, за да кара" Снимка: getty images
Доскоро всички смятаха Пастор Малдонадо за "пилот, който си плаща, за да кара"

Победата на Пастор Малдонадо в Гран при на Испания вчера, силното представяне на Ромен Грожан в последните два старта и карането на Серхио Перес в Малайзия може да отбележи един много важен момент в развитието на Формула 1 - настъплението на нова група пилоти, които вече са в елита на световния шампионат.

Дали твърде често пропускаме да отбележим представянето на пилотите от средата на класирането?

В последните години състезанията във Формула 1 повече или по-малко се печелят от една малка група пилоти, каращи за най-големите тимове. Дори през миналия сезон на подиума се появяваха един и същи седем пилоти. Сега обаче е по-различно - пет състезания с петима различни победители и 9 пилоти на подиума. А сезонът едва започна.

С изравняването на силите на автомобилите във Формула 1 и представянето на гумите на Pirelli, все повече пилоти получават възможност да блеснат. Което е страхотно.

Обикновено, когато новите пилоти стигнат до Формула 1, те вече имат зад гърба си победи и титли в по-долните категории. Но като се окажат в отбор от средата или дъното на класирането, на тях им е трудно да блеснат. Така представянето им се подценява от феновете и пилотите "затъват" в средата на колоната, въпреки че се борят във всеки старт, във всяка обиколка.

Но през 2012 силното пилотиране на Перес и Малдонадо може да промени едно от клишетата във Формула 1 - успехът вече се дължи повече на възможността да пробиеш и изравняването на силите на автомобилите. Така "елитът на пилотите" се попълва с нови имена. Но това не означава, че топ пилотите в големите отбори получамат милиони за нищо. Те са елитните звезди защото демонстрират постоянство в силното си представяне - става въпрос за Алонсо, Фетел, Хамилтън и т.н.

Те печелят защото отборите им осигуряват силни, бързи и надеждни болиди, успяват да с помощта на своите инженери така да настроят колите си, че да измъкнат максималното от гумите и реализират скоростта на колата си с най-подходящата стратегия. Изпълнението на тази рецепта винаги носи успехи във Формула 1. Винаги.

Но най-хубавото за сезона във Формула 1 през 2012 е, че почти всеки може да получи шанс да пробие напред - трябва му скорост и кола, която работи добре с гумите. На моменти този сезон прилича на 2009, когато Дженсън Бътън имаше проблеми след силното начало на сезона и се бореше за точки по пътя към титлата, а неговите съперници започнаха да печелят състезания.

Сега обаче липсва лидерът, който да е натрупал сериозен аванс в началото на годината.

При появата си във Формула 1 Перес и Малдонадо бяха определени като "пилоти, които си плащат, за да карат" защото имат силни национални спонсори. Но след Малайзия медиите се вълнуваха от това дали Перес ще стане пилот на Ferrari, а вчера Малдонадо успя да впечатли и най-консервативните специалисти. Със сигурност, ако получат възможност, Ди Реста и Кобаяши ще постигнат това, което направи Пастор.

Естествено, в края на сезона, титлата ще спечели пилот от "стария елит", но е интересно, когато пилотите от по-малките тимове отмъкват точки и победи под носа на фаворитите. Така никой няма да подценява отборите от средата на класирането.

 

Най-четените