Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Политически двигател за Формула 1

Бърни Екълстоун е против новите мотори във Формула 1
Бърни Екълстоун е против новите мотори във Формула 1

Следващите три седмици са решаващи за това какво ще се случи във Формула 1 през 2013. ФИА трябва да определи дали Формула 1 ще се развива в посока на бъдещето и дали отборите в шампионата и притежателя на търговските права ще имат право на глас - до определен момент - или федерацията все още притежава световния шампионат. Трябва изясняване на баланса на силите - или ФИА ще ръководи, или отборите и собственика на търговските права. Ако ФИА все още е начело на Формула 1 - промените се обявяват, след което се налагат и участниците или ги приемат, или си тръгват.

Настоящият собственик на търговските права на Формула 1 успя да превърне световния шампионат в сериозен бизнес, но в същото време направи така, че по-голямата част от парите, които влизат в спорта остават при него, което естествено, няма как да се хареса на отборите - те искат да получават повече, все пак те правят шоуто.

И сега отново трябва да се търси баланс между трите страни на това уравнение - ФИА, FOM (собственик на търговските права) и FOTA (асоциацията на отборите).

Но, да караме поред, ФИА притежава световния шампионат във Формула 1, а заедно с това и политическата и спортната власт да го ръководи. Това е нещо, което Бърни Екълстоун и Макс Мозли - лидерите на FOCA (Formula One Constructors Association) осъзнаха преди 30 години в хода на известната вече война между ФИСА (спортното подразделение на ФИА) и FOCA, след като не успяха да победят федерацията, въпреки че по това време босовете на ФИА общо взето я управляваха идиотски.

След това се стигна до решението Мозли да се кандидатира за президент на ФИА и федерацията да бъде превзета отвътре. Така и стана. В резултат на това търговските права за Формула 1 бяха продадени на Екълстоун за срок от 100 години за почти символична сума. Така че, сега не би трябвало да се изненадваме, че във ФИА анализират ситуацията и се чудят как Формула 1 да изкарва повече пари.

Естествено, въпросът с промяната на техническите правила за близкото бъдеще на световния шампионат не е пряко свързан с тази тема, но има нещо общо. Защото става въпрос за постоянен спор между ФИА и Formula One Group (шапката на компаниите, притежаващи търговските права на Ф1). Formula One Group постоянно иска да се сдобие с повече контрол в една или друга област на спорта, а ФИА ги отблъсква и поставя границата докъде стигат търговските права и какво вече не е част от тях.

И тук стигаме до въпроса с двигателите, който е стратегически. Определянето на формулата за моторите дали е част от търговските права на спорта? Ако се знае какви двигатели ще се използват във Формула 1, то ще е ясна посоката, в която ще се развива световният шампионат. Може и да не е толкова печелившо предприятие, но пък ще е шампионат, който обслужва интересите и целите на ФИА.

А те са свързани с това от какво има нужда развитието на автомобилите и спорта. Което означава, че в случая няма значение дали Бърни Екълстоун ще продължи да печели пари за анонимните си началници от CVC, които рядко надничат иззад сянката му.

Пред развитието на автомобилите стои важен въпрос - как опазването на околната среда да е по-ефективно? Всички производители експериментират и инвестират в по-ефективни двигатели, въобще в по-ефективна техника. Формула 1 трябва да поеме в същата посока. Затова и стигнахме до предложението настоящите атмосферни V8 мотори да бъдат сменени с 1,6-литрови турбо двигатели, работещи със система KERS и подложени на сериозни ограничения по отношения на горивото, което използват.

Разбира се, това може да струва по-скъпо от запазването на статуквото. Но ако няма промени, това ще означава, че ще обслужват само интересите на производителите на двигатели, които сега участват във Формула 1, а това не е правилният отговор. Ако автомобилните компании решат да си тръгнат, да си тръгват. На тяхно място ще дойдат други. Ако това не стане, все още има достатъчно тимове и компании, които да продължат напред.

Сега остава да видим дали страните по спора ще се споразумеят за това кой е правилният път за развитие на Формула 1.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените