Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кими и Lotus изненадаха фаворитите

Кими Райконен стартира сезон 2013 с победа №20 във Формула 1 Снимка: Getty Images
Кими Райконен стартира сезон 2013 с победа №20 във Формула 1
Пилотите във Ф1, които започват сезон 2013
Бътън и Уебър бяха големите губещи в Австралия Снимка: Reuters
Бътън и Уебър бяха големите губещи в Австралия
Стартът мина чисто, а двамата пилоти на Ferrari бързо си пробиха път зад Фетел Снимка: Getty Images
Стартът мина чисто, а двамата пилоти на Ferrari бързо си пробиха път зад Фетел
Фернандо Алонсо разполага с много по-добър автомобил в сравнение с 2012 Снимка: Reuters
Фернандо Алонсо разполага с много по-добър автомобил в сравнение с 2012
Райконен и Фетел - двама от тримата световни шампиони на подиума
Отличната работа на шасито с гумите даде аванс на Райконен Снимка: Getty Images
Отличната работа на шасито с гумите даде аванс на Райконен

Гран при на Австралия даде началото на сезон 2013 във Формула 1 с неприятна изненада на фаворитите - Кими Райконен и Lotus се оказаха най-добре подготвени за особените условия в Мелбърн и неравния и хлъзгав асфалт на „Албърт парк". Едва ли по време на зимните тестове мнозина щяха да прогнозират, че Райконен ще стартира сезона с победа. Да, новият автомобил на Lotus демонстрира бързина, но уговорките от края на миналия сезон се смятаха за актуални и в началото на този - колите на Райконен и Грожан притежават са способни на много добро състезателно темпо, но изоставането в квалификациите ги лишава от шанс да са по-напред на финала.

В Мелбърн обаче нещата тръгнаха малко по-различно. Заради силният дъжд вчера квалификацията беше прекъсната и втората и третата й части бяха преместени за неделната сутрин, прецедент, който се случва за трети път в историята на Формула 1, като предишните два пъти това стана на „Сузука", пак заради силни дъждове. Подобно решение винаги носи риск - един удар или по-сериозна повреда и състезанието за някой пилот пропада. Както стана с Нико Хюлкенберг, който пропусна днешния старт заради повреда в горивната система и болид, пръснат на части от механиците в бокса на Sauber.

В квалификацията обаче се потвърди друга прогноза от зимата - новият автомобил на Mercedes е много бърз в рамките на една обиколка - Люис Хамилтън завърши трети, а Нико Розберг - шести. Напълно очаквано първата редица окупираха двамата пилоти на Red Bull Себастиан Фетел и Марк Уебър.

Райконен се класира седми на стартовата решетка, с около 0,3 секунди аванс пред съотборника си Ромен Грожан, но с доста по-слабо време от това на Фетел - плюс 1,3 секунди.

Оттук нататък беше въпрос на скорост, постоянство и късмет, за да проработи стратегията на Райконен. На старта той тръгна агресивно, успя да си пробие път до Топ 5, а големият губещ отново беше Уебър, който за два завоя потъна с пет места назад. Напълно очаквано лидерите започнаха да спират за нови гуми само след няколко обиколки - механиците сваляха супер меките сликове и слагаха средно твърдите. В началото стратегията на Кими съвпадна с тази на Алонсо - двамата спряха в деветата обиколка, а и темпото им беше сходно. В 21 обаче Фернандо пак беше в бокса - вече беше ясно, че той и още няколко от пилотите в челото ще карат с три спирания в бокса. Райконен остана на пистата и тук му помогна излизането начело на Адриан Сутил, който в 15 об поведе, но беше последният пилот, който все още не беше спирал за гуми и постепенно зад него се оформи колона с намаляващи разлики между пилотите. В 22 Сутил се прибра, а в 26 обиколка Райконен вече губеше темпо спрямо тези, които караха с три спирания в бокса. Но той остана на пистата до 34 обиколка, като с новия комплект гуми се върна пети, точно зад Маса. И за втората половина на състезанието му остана по-трудната задача - да е максимално близо до пилотите пред него, а когато те влязат за трети път в бокса, да се откъсне напред и да натрупа разлика, която да не им позволи да го догонят, когато те ще са с нови гуми - в последните обиколки на състезанието.

Стана точно това, като накрая единственият сериозен съперник на Райконен се оказа Алонсо, който беше на около 5 секунди зад лидера 5 обиколки преди финала и в този момент върна газта и заложи на сигурното каране.

Другият решаващ фактор за успеха на Райконен се оказа постоянното темпо плюс доброто износване на гумите. Най-бързата обиколка на Кими в хода на състезанието беше само с около 0,6 секуни по-добра от последните му турове преди финала, когато вече съмненията за състоянието на гумите му бяха много сериозни. Точно в тази област, съперниците на Lotus все още нямат отговор.

Освен това, тепърва ще научим отговорите за загубата на темпо на Фетел във втората половина на състезанието - когато караше със средно твърдите гуми и защо спря толкова рано за първата смяна на супер меките сликове.

Повреда в електрониката спря Розберг, но Хамилтън призна по радиото, че не може да е по-бърз, точно когато изглеждаше, че може да се бори с Алонсо - в 30 обиколка испанецът го догони и малко по-късно го изпревари с лекота.

След финала Алонсо призна, че е изненадан от силното представяне на Райконен, без да омаловажава пилотирането му, но идеята му беше, че стратегията с 2 спирания в бокса е проработила за Lotus. Което не е добра новина за другите тимове. Факт е, че F138 на Ferrari е много силен автомобил - в началото на състезанието Маса без проблеми се държеше пред Алонсо, защити позицията си поне на два пъти и остана зад него при спиранията в бокса. Но, след като Фелипе завърши четвърти, то наистина новата кола е много по-добра. Спомняте си какво ставаше миналата година.

Най-големият срив в началото на сезона обаче е за два от британските тимове. Дженсън Бътън донесе 2 точки за McLaren, след като прогнозира след свободните тренировки, че за повече няма да има сили, а пилотите на Williams останаха далеч назад, като Пастор Малдонадо, който направи и красива катастрофа, в пряк текст заяви, че „колата не може да се кара" и допълни, че „тимът се е върнал в 2009" - отново нещо сбъркано при развитието на автомобила за 2013.

Шефът на McLaren Мартин Уитмарш призна, че тимът може да се върне към колата от 2012, ако проблемите с новия автомобил се окажат много сериозни, но го представи по-скоро като хипотеза, а не като възможност. Всъщност, в Мелбърн , от бокса на McLaren излезе информацията, че добрите времена на тестовете през зимата са дошли след грешен монтаж на елементи от окачването, то е било допълнително смъкнато, колата е станала по-ниска и по-бърза. Но проблемът е, че монтираните по този начин елементи не могат да издържат цяла състезателна дистанция, особено на неравно трасе като „Албърт парк". При нормалния монтаж нещата се променят, но не много - колата издържа до финала, но е бавна. Другият пилот на тима Серхио Перес води битка с Ромен Грожан за 10-ото място, но я загуби.

В петък за свободните тренировки за Гран при на Малайзия на „Сепанг", където дъждът ще е повече от този в Мелбърн. Формула 1 регистрира силен старт на сезона, а две състезания в две последователни недели винаги допадат на феновете. Дотогава обаче ще научим още много за това какво се случи в Мелбърн и кой с какво разполага за първите битки през 2013.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените