Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Какво да очакваме в Бахрейн?

Фетел и Уебър отново ще са сред главните действащи лица в Бахрейн
Фетел и Уебър отново ще са сред главните действащи лица в Бахрейн

Гран при на Бахрейн обещава още едно напрегнато състезание във Формула 1, което може да бъде решено с добре подбрана стратегия. Така стана миналата година в Бахрейн, така стана и в неделя в Китай.

Важно е да се отбележи, че за това състезание Pirelli промени избора на гуми, като от сметката отпаднаха меките сликове, за които в Китай стана ясно, че имат много кратък живот на пистата - вместо тях тимовете ще използват средно твърдите, които вече присъстват в менюто във всяко едно състезание от началото на годината. Заедно с тях пилотите ще трябва да карат и с твърдите сликове, които бяха използвани и в Малайзия. Решението за тази промяна е било взето още преди Гран при на Китай, тъй като в началото на сезона Pirelli обяви гумите за първите четири състезания и за Бахрейн бяха предвидени меките и твърдите.

Това решение ще помогне на Red Bull и Mercedes, които имат проблеми с меките сликове и ще е в ущърб на Lotus, чието шаси износва много добре и равномерно гумите. Все пак, миналата година Кими Райконен беше много близо до победата миналата година в Бахрейн, сега отново ще е сред фаворитите за победата.

Гран при на Бахрейн се отличава с много високи температури на въздуха и асфалта, конфигурацията на трасето предлага поредица от свързани завои, а първите обиколки са много трудни - колите са тежки, а в една обиколка има четири сериозни спирания от над 300 км/ч.

По-високите температури пък задължително означават по-сериозно износване на гумите. Пистата, която се намира насред пустинята, обикновено е покрита с фин пясък, това се отразява зле на сцеплението, но в хода на уикенда състоянието на трасето сериозно се подобрява.

От началото на сезон 2013 няма отбор или пилот, който да е взел сериозен аванс, а представянето на четирите топ тима е изравнено. Затова и използването на гумите е сред основните фактори за успех или провал.

Фернандо Алонсо има три победи в Бахрейн, Фелипе Маса - две, а Дженсън Бътън и Себастиан Фетел - по веднъж. Люис Хамилтън още няма победа в това състезание, а сред тимовете най-успешно се представя Ferrari - четири победи в седемте състезания, проведени от 2004 насам.

С оглед на бързото износване на гумите и разпада на повърхностния им слой, много е вероятно част от пилотите, стигнали до третата част на квалификацията да решат да спестят един комплект сликове, което означава, че отново може да гледаме не особено вълнуваща битка за разпределение на челните позиции.

Според миналогодишните показатели, един комплект нови гуми дава предимство от 8 обиколки за еднакъв брой обиколки спрямо комплект карани гуми, като общо взето не става въпрос за серия, по-дълга от 20 тура.

Миналата година състезанието беше класическа надпревара с три спирания в бокса - особено за лидерите на колоната. Промяната на гумите за тази година означава, че пилотите ще карат с по-издръжливи сликове, но най-вероятно отново стратегията с три спирания ще е най-доброто решение.

Решаващо обаче ще е как тимовете ще подредят сериите от обиколки между спиранията в бокса и в каква комбинация ще използват гумите, с които разполагат. „Балансирането" на боксовете, т.е подбирането на оптималната продължителност на всяка една серия от обиколки плюс опазването на пилота от попадане в трафик са най-важните задачи на всички стратези в отборите. Правилното решение на тези задачи изисква внимателно планиране, подробна и точна информация, събрана от петъчните тренировки и добра стартова позиция.

Миналата година Force India показа, че е възможна алтернатива на класическата стратегия в Бахрейн - Пол ди Реста не кара в последната част на квалификацията, но спести гуми за състезанието, като беше наясно, че ще се опита да изкара цялата надпревара с две спирания в бокса. Това му осигури три комплекта нови гуми - два меки и един средно твърди.

Идеалната симулация на състезанието на Ди Реста показваше, че той трябва да спре в бокса в 19 и 38 обиколки, но въпреки че стартира с чисто нови меки сликове, те издържаха едва до 14 обиколка, тогава деградацията им достигна опасно ниво, темпото му започна да спада драстично и той трябваше да спре в бокса. Към този момент Пол беше последният от Топ 10, влязъл в бокса. Тази стратегия го остави с износени гуми в последните обиколки, но все пак му донесе успех - шесто място на финала.

Тази стратегия си струва да бъде разгледана от отборите, чиито болиди износват добре и равномерно гумите и може би вече е обсъждана в Lotus.

За разлика от Китай тук първи се „предават" задните гуми, тъй като са подложени на по-сериозни натоварвания - най-вече яростни ускорения при излизането от завоите.

Естествено, средно твърдите гуми са по-бързите сликове, така че лидерите след квалификацията ще стартират с такива, но вече карани гуми, което означава, че първата им серия обиколки в неделя няма да е много дълга.

От Pirelli положиха много усилия, за да направят състезанията във Формула 1 интересни и успяват, което е в интерес на феновете, но не и на някои отбор. Но още веднъж, важното е състезанията да са интересни.

 

Най-четените