Битката за това кой може да използва името Lotus във Формула 1 върви от доста време зад кулисите на световния шампионат, но най-после излезе на бял свят. Това стана с официалното изявление на автомобилния производител Proton, който е собственик на компанията Lotus Cars, че тимът във Ф1 на Тони Фернандес (Lotus Racing) няма право да използва това име.
Тази реакция беше породена от изявлението на Фернандес, че неговият тим е придобил правата върху Team Lotus от Дейвид Хънт, който ги купи през 1994. Така от следващия сезон отборът на Фернандес ще се казва Team Lotus. Идеята на Фернандес е да върне оригиналното име на тима, тъй като голямата му амбиция е да продължи делото на Колин Чапмън и Lotus във Ф1. Другата причина за активността на Фернандес е, че разрешението, което имаше от Group Lotus (т.е от Proton) да използва името Lotus не беше подновено.
Официалната позиция на Proton е, че компанията на Фернандес - Tune Group няма право да използва името Lotus, а изпълнителният директор на тима от Формула 1 Риад Асмат веднага заяви, че разправията отива във Върховния съд в Лондон.
"Тъй като Tune Group вече купи Team Lotus Ventures, това означава, че можем да използваме името Team Lotus от 2011 година нататък", обясни Асмат. "Доволни сме от сделката, вече притежаваме името.
"Но това ни право е оспорвано от Group Lotus, така че смятаме, че е крайно време целият този спор да разрешен, за да няма неясноти в бъдеще. Вече сме подали молба във Върховния съд в Лондон, за да може той да постанови, че Team Lotus Ventures, на което ние сме собственици има право да използва името Team Lotus и всичко друго, което се асоциира с това име и е свързано с Формула 1."
Като оставим настрана спора за името, последните седмици се оказаха много вълнуващи за Lotus - тимът вече сключи 2-годишен договор да използва двигатели и скоростни кутии от Renault, като това съвсем скоро ще бъде обявено официално. Фернандес смята да запази и двамата си пилоти за догодина, а в техническия отдел се очаква пристигането на нови инженери. Целта е през 2011 Lotus да се бори за място в средата на колоната.
Първо обаче трябва да бъде решен спорът за името Lotus.
В момента има две компании, които носят името Lotus в названията си - Group Lotus - автомобилен производител, собственост на подкрепяния от Малайзия Proton и Team Lotus - марка, която вече е собственост на Фернандес, който също е малайзиец.
Фернандес на няколко пъти заяви, че иска двете страни по спора да работят заедно, за да се върне положението от времето на основателя Колин Чапмън - компания, която произвежда автомобили и чиято марка се рекламира в световен мащаб чрез Формула 1. Това е бизнес моделът на Ferrari и към същото се стреми Рон Денис в McLaren.
Начело на Group Lotus е Дани Бехар, бивш шеф на Red Bull, който после беше бранд мениджър на Ferrari. Той успя да вкара сред шефовете на Lotus няколко свои бивши колеги от тима на Ferrari във Формула 1 и подозрението е, че те работят за една бъдеще кандидатура на компанията за участие в световния шампионат.
Но Фернандес ги изпревари, като през миналия септември той получи сериозна подкрепа за кандидатурата си от бившия вече шеф на ФИА Макс Мозли и Бърни Екълстоун. Причините за това са две: Мозли искаше още един тим, който да е клиент на доставчика на мотори Cosworth, за да излезе програмата за производство на двигатели на печалба, а на Бърни му хареса идеята Lotus отново да е във Формула 1, освен това той винаги е подкрепял предприемачи като Фернандес.
В същото време Бехар също развива спортна програма - компанията му влезе в сериите GP2 в партньорство с ART за догодина. Но Фернандес също прави тим в GP2, като възможност за млади пилоти да се борят за място във Формула 1. Фернандес определено инвестира в развитието на малайзийският автомобилен спорт и това не остава незабелязано от властите в родината му.
Ситуацията с името Lotus обаче е неприятно усложнение за Фернандес, но той полага сериозни усилия, за да реши проблема. Все пак той държи силни карти - неговият тим вече е във Формула 1, купил е правата върху Team Lotus, има подкрепата на Екълстоун и разполага със сериозни финанси. Бизнесът му върви успешно - авиокомпанията на Фернандес - Air Asia превозва 24 милиона пътника годишно, а пазарната и капитализация се изчислява на 1,2 милиарда долара.
"Този сезон ползвахме името по лиценз, даден ни от Group Lotus, но догодина ке работим с нашето си име", заяви Фернандес в Сингапур. "Ние искаме да работим заедно с Group Lotus, но явно там такова желание липсва. Може би с времето нещата ще се променят или пък ще се смени собствеността на компанията. За мен има смисъл в такъв опит. Ако аз бях шеф на Group Lotus и от другата страна имаше тим във Формула 1, които обикаля света, участва в 20 състезания на година и промотира моята марка, то определено щях да искам да участвам в това, особено като се има предвид, че от мен не се иска да давам пари."
Това обаче едва ли ще стане скоро. Фернандес и Бехар влизат в политическа война, която се пренася в съда. Съдът ще реши част от споровете, но най-вероятно всичко ще си дойде на мястото след намесата на правителството в Малайзия.
И да не пропускаме, че Group Lotus, заедно с ART и съсобственика на тима Никола Тод търсят начин да влязат във Формула 1, а се говори, че за продажба са вече два отбора - Sauber и Toro Rosso.