Въпросът, на който всеки фен на Формула 1 сега иска да знае отговора не е никак сложен: "Кой ще е най-бърз в квалификацията в Мелбърн в края на месеца и естествено, кой ще спечели Гран при на Австралия?"
През годините съм правил тази грешка - да правя прогнози, а това се оказа обща слабост за много мои колеги. Тестовете дават някаква представа за развитието на ситуацията, но никой не знае дали е останал с правилната представа, защото никой не е наясно по каква програма работи всеки един отбор.
В самите тимове се ориентират много по-добре кой докъде е стигнал, най-малкото защото разполагат с много повече информация от нас и имат много хора, които да анализират тази информация.
В добавка на това, през 2011 присъства и допълнителният проблем с използването на новите гуми, който добавя още една променлива към вече доста сложната задача. Няма как да знаем дали тимовете надхвърлят възможностите на колите си - пускат ги без гориво на пистата за по-бързи обиколки или пък наистина новите болиди са по-бързи.
В момента съществува сериозна разлика представянето на твърдите и меките сликове на Pirelli, след като италианската компания се съгласи да предоставя на отборите недостатъчно издръжливи гуми, за да направи състезанията по-интересни. Позиция, която е различна от тази на Bridgestone, демонстрирана през миналата година - японската компания разполагаше с гуми, които издържаха без проблеми от старта до финала, а това превръщаше надбягванията в скучни процесии.
Друга особеност е предположението, което винаги се оказва вярно, че аеродинамичните пакети на новите автомобили за първото състезание ще са доста различни от това, което видяхме при представянето им. Развитието никога не спира, така че това, което днес ни се вижда напълно оправдано, утре може да се окаже съвсем погрешно. Към това добавяме и факта, че някои отбори са по-напред от другите в развитието на новите им коли - най-малкото защото са имали по-малко проблеми в първите тестове за тази година. А и тестовете досега бяха на сравнително по-студено време, а доста от новите болиди ще вървят по-добре при по-високи температури, като това не важи само за гумите.
Така че, най-добре да коментираме това, което се е случило на тестовете до момента. Впечатлен съм от километрите, които успяха да навъртят с новите си коли някои от тимовете. Предполага се, че един напълно нов болид би имал някакви проблеми, но имаше тимове, които записаха по 100 обиколки на ден в началото на тестовете. С оглед на това колко сложна машина е един болид, това постижение е невероятно. Промените в техническите правила обикновено увеличават разликите между отборите и обратното - когато правилата са стабилни и не се променят, това позволява представянето на тимовете да става все по-сходно, така че този сезон би трябвало да очакваме по-сериозно разслоение в колоната.
Ограниченията в правилата, на които в момента се подчинява Формула 1, имат за цел да намалят сериозно разликите в представянето на отделните автомобили. Силите и възможностите на моторите вече са изравнени и тук има някакво равновесие на силите, промените в аеродинамиката и използването на CFD технологии също се контролират от ФИА, разходите са ограничени, като списъкът със забранените материали също расте бързо... И въпреки всичко болидите от Формула 1 си остават екзотични машини, но не толкова екзотични, колкото биха могли да бъдат. Като цяло обаче посоката е правилна, защото бюджетите не трябва да са много високи, за да има повече болиди на стартовата решетка.
Мнозина са на мнение, че Red Bull не е загубил предимството, на което се радвашще тимът в края на миналата година и новият болид на Ейдриън Нюи - RB7 остава фаворит, въпреки че новата кола на Ferrari изглежда като сериозен претендент за първото място. Кой обаче ще е по-бърз в началото на сезона? Може да се окаже, че отговорът на този въпрос се крие в характеристиките на всяко отделно трасе. Но може и да не е така.
Представянето на Red Bull и Ferrari може да ни накара да помислите, че McLaren и Mercedes изостават още в началото на сезона. McLaren пропусна първия тест за годината заради допълнително аеродинамично развитие на новата кола и може би има нужда от още километри, за да догони лидерите. Но отписването на един от големите отбори преди началото на сезона винаги е бил рисков залог.
Болидите на Mercedes също не изглеждаха да вървят със скоростта на колите на Red Bull и Ferrari. Със сигурност обаче преди началото на сезона ще автомобилите на Михаел Шумахер и Нико Розберг ще има още доста подобрения. Интересното е, че най-вероятно в Renault също са постигнали сериозен технически прогрес, но отсъствието на Роберт Кубица, няма как да не се отрази на тима...
Напълно логично, отборите от средата на колоната също са направили крачка напред - Sauber, Williams и Toro Rosso полагат усилия да се закачат за групата водачи, но още не е ясно дали това ще е достатъчно. Също напълно очаквано Lotus демонстрира скок напред с оглед представянето на новата кола на тима, а екипът на Тони Фернандес вече използва двигатели на Renault и скоростни кутии от Red Bull. Все пак да не забравяме, че става въпрос за напълно нов отбор, който все още не е толкова ефективен колкото утвърдените тимове. А и новият Т128 демонстрира известни проблеми с надеждността, но това трябваше да се очаква.
Virgin също показа, че новата кола е стъпка напред, но колко е голяма тя спрямо Lotus и HRT още е трудно да се каже.
Има обаче някои сигурни неща - с оглед на качествата на гумите Pirelli, демонстрирани от началото на годината досега, победите в отделните стартове ще идват основно от уменията на всеки пилот да съхрани гумите си по-дълго от своите съперници. Когато гумите "свършат" представянето им се влошава толкова рязко, че загубата на време е направо отчайваща, т.е напълно достатъчно, за да спечелиш или загубиш едно състезание.
Определено ни очаква интересен сезон...