Роберт Кубица може да се завърне във Формула 1 още през 2013, но не като титулярен пилот, а като изпитател на доставчика на гуми в световния шампионат Pirelli. Информацията е на моторспорт директорът на компанията Пол Хъмбъри.
Очаква се Pirelli да потърси заместник на настоящия си тест пилот Хайме Алгерсуари, който пък от своя страна преговаря усилено за завръщането си сред титулярите - най-вероятно с тима на Force India, където се очаква поне единият пилот да напусне.
Въпреки че дясната ръка на Кубица все още не е напълно възстановена, за да може той да е пълноценен в болид от Формула 1, Хъмбъри заяви, че в момента, в който полякът е готов да се върне на пистата, Pirelli ще му осигури тази възможност.
Освен това, Pirelli използва за тестове на гумите си болид на Renault от 2010 - същият като този, с който Кубица се състезава преди две години.
„Мисля, че е по-вероятно да работим с Роберт в ралитата, отколкото във Формула 1, но ще видим - дипломатично обясни Хъмбъри. - От известно време насам не съм говорил с Кубица, но работим по нови проекти, в които той може да участва, така че ще има възможност.
„Не знам дали Роберт в момента е в състояние да кара болид от Формула 1. Но ако той се възстанови напълно и след това работи една пълна година с нас, то това ще му даде добри шансове за завръщане във Формула 1 за 2014. Ще е чудесно ако успеем да направи това."
В същото време Кубица отново се върна в състезанията, но пак по рали отсечките. Наскоро той направи тест със заводския тим на Ford и кара с Петер Солберг и Яри-Мати Латвала, като от отбора първоначално се опитаха да скрият кой е карал с тях, но след това всичко излезе на бял свят. Полякът направи и тест с Skoda Fabia S2000 и медиите във Варшава прогнозираха скорошното му завръщане по скоростните етапи.
И малко по-късно това стана факт - Кубица стартира в малко италианско рали - „Ронде Гомитоло ди Лана", зад волана на Subaru Impreza WRC с навигатор Джулиано Манфреди. Полякът спечели и четирите скоростни отсечки в състезанието и победи втория - Омар Берго с Mini WRC. Това беше и първото официално състезание на Роберт след катастрофата му през февруари 2011, в която той едва не загина.
Преди старта на ралито Кубица заяви пред италианския ТВ канал SkySport24, че това състезание маркира началото на „по-активната фаза" във възстановяването му, като крайната цел си остава същата - завръщане във Формула 1.
„Да се надяваме, че ще се получи интересно състезание, няма да гледаме времената по отсечките, защото тук важното е друго - искам отново да карам бързо, да си върна стила, както и да възстановя по-бързо ръката си - обясни Кубица. - Състезавам се от 20 години и тялото ми е привикнало към определен тип натоварвания, сега ще видим дали ще се справя отново с тях."
След финала Роберт отдели няколко минути и на Gazzetta dello Sport.
„Радвам се, че спечелихме, но по-важното е, че се чувствах добре в колата - обясни полякът. - Винаги съм знаел, че пилотирането е като карането на колело, не се забравя. Но исках да се уверя, че мога отново да понасям натоварванията на едно състезание, така че резултатите са положителни. Чака ме дълъг път, но поне стартирахме, след седмица ще участвам в друго рали. Ако състоянието ми беше по-добро, щях да се пробвам в по-тежка надпревара, но трябва да започна оттук."
Между другото, Роберт стартира в още едно италианско рали седмица по-късно и катастрофира, колата му излетя от пътя и падна в близко дере, но без особени поражения, а той и навигаторът му са невредими.
Ударът в рали „Сан Мартино ди Кастроца" може би няма да обърка плановете на Роберт, който обясни пред полски колега, че не е „преценил както трябва сцеплението и бързината, с която колата може да завие", но е факт, че полякът все още има шанс да се върне във Формула 1.
Оттук нататък възстановяването на дясната му ръка ще е решаващият фактор за това къде и дали Кубица ще се състезава отново. Тя е много по-слаба от лявата и пилотът обясни, че я движи много по-трудно. Мнозина смятат, че тя едва ли ще се възстанови напълно, но скоростта на Роберт му дава шанс да продължи да кара в ралитата и в пистови състезания с GT автомобили. В двете ралита Роберт упорито не показваше дясната си ръка, дори се ръкува с лявата, а от тима му не разпространиха онборд кадри, на които да може да се види как той използва дясната ръка.
Времето след катастрофата Роберт нарича „трудни 20-21 месеци" и вече стигна дотам, докъдето малцина очакваха да се добере - той отново се състезава, макар и на много по-ниско ниво. Но пък има шанс да продължи обратно натам, докъдето беше стигнал.
Със сигурност ще го виждаме в още много ралита оттук нататък, а италианските медии вече подхванаха следващата тема, свързана с него: дали наистина Роберт е имал договорка с Ferrari, постигната преди катастрофата му през миналата година, според която той е трябвало да замести Фелипе Маса за сезон 2012? Честно казано, едва ли ще разберем, а и вече няма значение, нали?