В последните дни се появиха поредица информации за евентуалното завръщане на Кими Райконен във Формула 1 - като пилот на Renault. За мен, това са безсмислици. Ще се опитам да ви обясня защо. Кими Райконен спечели титлата във Формула 1 през 2007. Това беше кулминацията на дългата му кариера в шампионата и постижение, което изглеждаше почти невъзможно в първите състезателни сезони на на Кими, още докато беше тийнейджър.
Трябва веднага да кажем, че света на Формула 1 никога не е допадал особено на Кими, освен когато е зад волана, и той може би умишлено поддържаше дистанция с пресата, като никога не казваше нищо интересно. С други думи, без Формула 1 животът му щеше да е по-спокоен и по-забавен.
Кими винаги е мразел ограниченията, които му налагаха шефовете на отборите, за които е карал във Формула 1. Така той не можеше да се наслаждава на живота, да прави опасни неща, да пие и т.н.
Сега Кими има повече пари, отколкото може да изхарчи през целия си живот всеки разумен човек, състезавал се е за McLaren и Ferrari. С други думи, постигнал е всичко във Формула 1.
Кариерата на Райконен в световния шампионат наистина беше страхотна, той доказа на всички, че има талант и успя да се пребори да е №1 в света - когато имаше ден, Кими наистина беше една класа над всички други пилоти. Но след като спечели титлата сякаш интересът му към Формула 1 изчезна. Може да се каже, че болидите на Ferrari за 2008 и 2009 просто не бяха достатъчно добри, но това по-скоро звучи като извинение.
Искрицата амбиция беше напуснала Ледения. Това понякога се случва с някои световни шампиони във Ф1. Те са щастливи да вземат титлата веднъж и след това не изпитват нужда да се доказват отново, като продължат да се борят на най-високо ниво.
През миналата година Кими искаше да участва в ралита и това му желание се сбъдна (а и от Ferrari искаха да го освободят по-рано от тима). Така финландецът се озова в Citroen Junior в Световния рали шампионат, където съотборници са му Себастиен Льоб, Дани Сордо и изгряващата звезда в този спорт Себастиен Ожие. Като се има предвид липсата на опит на Кими в ралитата, досега той се справя повече от добре. Райконен се състезава с Кай Линдстрьом, бившият навигатор на 4-кратния световен шампион Томи Макинен и става все по-добър. Райконен финишира осми в Турция, пети в Нова Зеландия и седми в Япония. В класирането във WRC заема 10-ото място.
Ясно е, че 2010 за него е година, в която трябва да трупа опит. Догодина Райконен трябва да е по-силен и по-бърз, а след това шефовете на Citroen ще решават през 2012 Кими ще може да се бори за световната рали титла. Ако успее да я спечели, ще направи нещо, което не е постигал нито един пилот в историята на автомобилния спорт.
Още една интересна възможност пред Райконен - другата марка на концерна PSA под шапката на който е Citroen - Peugeot се състезава в „24-те часа на Льо Ман". А Райконен вече заяви, че с удоволствие би се пробвал в маратонското състезание. Себастиен Льоб вече участва в Льо Ман през 2005 и 2006 и при втория си опит завърши на 2-о място в генералното класиране, като беше част от екипа на един от прототипите на Анри Пескароло - Pescarolo-Judd. И тук Кими получава възможност да постигне успехи, които във Ф1 биха били невъзможни.
А и като пилот във WRC Райконен води по-спокоен, по-хубав живот, не само по неговите стандарти.
И сега вече можем да се върнем във Формула 1. В Renault си търсят нов пилот или поне така изглежда отстрани. Но проблемът е по-сложен отколкото изглежда. Роберт Кубица се представя много силно този сезон, докато Виталий Петров кара на приемливо ниво като за дебютант, въпреки че трябва да отбележи, че Камуи Кобаяши и Нико Хюлкенберг, другите двама новаци са по-полезни на своите тимове от руснака. Но да не пропускаме, че Петров кара срещу Кубица - полякът ще е новата супер звезда на Формула 1, при това в най-близко бъдеще.
А това означава следното - Кубица едва ли ще си поднови договора с тима и за 2013 Renault ще трябва да му търси заместник. Предполага се, че Роберт вече е подписал с някой от големите тимове за 2013. И се очаква този голям тим да се окаже Ferrari, не само защото всички пилоти във Ф1 искат да карат за Скудерията. Така на шефа на Renault Ерик Булие ще му се наложи да намери нов лидер на тима в дългосрочен план, като той ще трябва да реши дали да инвестира в някой талантлив младок или да си плати за опитен ас.
Но какво има на пазара? Да вземеш пилот, който и преминал зенита на кариерата си не е добро решение. В Renault може и да не са намерили новия Фернандо Алонсо, но търсенето определено скоро ще започне. Болидите на тима са добри, но все още не са толкова добри, че Булие да може да привлече някоя от най-големите звезди на стартовата решетка. Дали Петров ще запази мястото си в тима е още рано да се каже. Той се справя добре, осигури пари за бюджета на отбора и ще става все по-добър, това също е вярно. Освен това Виталий е олицетворението на един много важен пазар за Renault, който може и да не е важен за тима във Формула 1, но е определящ за автомобилния гигант, така че тук нещата може да се окажат много сериозни.
Още една възможност - шефовете на Renault може да се обърнат към Марк Уебър. Той беше тест пилот на Renault и дълго време имаше договор с тима. Австралиецът се справя отлично в Red Bull и се бори за световната титла, въпреки пречките, които на моменти му създава собственият му отбор. Определено Марк може да е възможност да Renault в дългосрочен план - стига дотогава Уебър да не е решил, че вече му е писнало от политиката и мръсните номера във Ф1.
Като се има предвид всичко това, идеята Райконен да стане пилот на Renault поне на мен не ми звучи сериозно. Но да не забравяме, че в света на Формула 1 всичко е възможно. Абсолютно всичко. Но този слух може да преследва друга цел - примерно някой млад пилот иска повече пари, за да кара за Булие и се появява информация, че негов съперник за мястото е Кими Райконен. Как ще му подейства това?
Ще разберем какво ще стане, но фактът е следният - след като тази информация „изтече" по линията Райконен - Renault, то е имало важна причина това да се случи.