Реал (Мадрид), Барселона и Манчестър Юнайтед са топ три на най-скъпите спортни клубове на планетата.
Актуалната класация на списание "Форбс" донякъде изненадващо нареди трите колоса на европейския футбол пред огромните бизнес империи от американските спортове.
Най-голям принос за това имат глобалната популярност на футболните грандове, включително измерена и в социалните мрежи, маркетинг, както и сериозните пари, които текат във футбола от тв права.
Реал например е спечелил 78 милиона долара само с победата си в Шампионската лига, но финансовият ефект за клуба не е само този.
С глобалната спортна икона Кристиано Роналдо, популярен и на петте континента, Белия балет продава добре.
Именно тук се крие превъзходството на футбола.
Повечето американски марки са страхотен бизнес, но глобално са популярни най-вече в Северна и Централна Америка, части от Азия и Австралия.
И нищо, че 60-70-хилядните стадиони в Националната футболна лига са винаги пълни до последното място, а около всеки мач се разгаря страхотен бизнес. Сезонът е кратък, а и тв парите и интересът извън Щатите не са сравними с тези в европейския футбол.
Именно затова НФЛ се опитва да пробие и в Европа вече второ десетилетие - първо с лига по американски футбол, а сега и с мачове на "Уембли", които да запалят европейците по играта.
Футболът е бацил за цялата планета, а пазарите в Азия, Америка, че вече и Африка в определени територии, са необятни.
Но основното перо са тв правата. Висшата лига продаде своите за близо 2 милиарда английски лири за 3 сезона!
Не е случайно, че най-популярният представител на това първенство - Манчестър Юнайтед, е третата най-стойностна спортна марка в класацията на "Форбс".
Юнайтед тъкмо подписа и договор за екипировка номер едно в историята - за около 1,3 милиарда долара за 10 г. с Адидас.
В списъка от 50 клуба има 30 представителя на Националната футболна лига на САЩ (от общо 32).
Но се оказва, че всички те заедно имат общо само 75 милиона последователи във Facebook, докато само Барселона - лидер от футболните клубове там, е с 69 милиона...
А това също е територия, която постепенно се превръща в пазал и източник на оборот. Социалните мрежи са най-голямата медия и всяко споменаване там популяризира клуба. Съответно - дава предпоставки за това той да се продава още по-скъпо.
В топ 50, тимовете са разпределени по спортове така: Американски футбол - 30 представители; Футбол - 8; Бейзбол - 6; Баскетбол (НБА) - 4; Хокей (НХЛ) - 1; Формула 1 - 1.
В топ 10 европейската и американската разновидности на футбола са в паритет - 4:4. Другите два тима са бейзболните гиганти Ню Йорк Янкис и Лос Анджелис Доджърс.
Байерн е новото име в топ 10, като клубът е пример за модерна индустрия в спорта. Няма дългове, подържа евтини цени на билети и политиката му спрямо феновете не е "на изнудване".
В отговор получава все по-голяма база от привърженици, и вече не само в Германия и Европа.
Вторият тим на Формула 1 по популярност, стойност и оборот - Макларън, отпадна за първи път извън топ 50 на класацията, от последните 5 години.
Вероятно това е свързано и с намаляването на интереса към надпреварата като цяло, което личи и от спада на публиката и по-ниските ставки на тв договорите.