Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Lotus срещу Lotus - битката не е само за името

Тони Фернандес може и да загуби името Lotus Снимка: getty images
Тони Фернандес може и да загуби името Lotus

Автомобилният производител Lotus, който е собственост на малайзийската автомобилна компания Proton обяви днес 7-годишна сделка за партньорство и спонсорство с тима на Renault във Формула 1. Сделката е с мажоритарния собственик на тима - Genii Capital и е на стойност над 100 милиона лири. Новият отбор ще се казва Lotus Renault GP.

Този нов съюз означава, че вече сме изправени пред реалната възможност през 2011 на стартовата решетка във Формула 1 да има да отбора, носещи името Lotus Renault. Все пак, Team Lotus на Тони Фернандес вече беше включен в стартовия списък на ФИА за 2011, който беше публикуван през миналата седмица.

И става още по-странно, и двата тима вече обявиха, че планират догодина да използват цветовата схена на Lotus от 70-те и 80-те години - черно и златисто жълто, оформено основно заради цветовете на основния спонсор на тима по това време - тютюневата марка John Player Special. С тези цветове са се състезавали някои от най-известните пилоти в историята на Формула 1 - Емерсон Фитипалди, Найджъл Менсъл и Айртон Сена.

Team Lotus, който този сезон се състезаваше с името Lotus Racing, обяви по време на последното състезание за 2010 в Абу Даби, че планира да боядиса колите си в черно и златисто за 2011, а сега стана ясно, че Lotus Renault GP работи по такова оцветяване на болидите от месец септември.

Ситуацията няма как да остане така, тъй като и двата тима са поставени под огромен натиск да изчистят противоречието.

За да разберем как се стигна до това положение, то трябва да се върнем към 2009 година, когато след 16-годишна пауза малайзийският бизнесмен Тони Фернандес възроди името Lotus, след като получи лиценз от малайзийският собственик на Group Lotus - Proton да кръсти така тима си, с който дебютира във Формула 1 през 2010.

Но тази есен Фернандес обяви, че планира да откупи легендарното название Team Lotus от Дейвид Хънт, който купи правата върху него и тима след ликвидацията на отбора през 1994, нещата започнаха да загрубяват.

От Group Lotus оспориха правото на собственост на Хънт (брат на световния шампион за 1976 Джеймс Хънт) и прекратиха лиценза на Фернандес за използването на името Lotus. Фернандес обаче не се е отказал от битката и спорът ще се гледа от Върховния съд в Лондон догодина.
Естествено, в лагера на Lotus Renault GP се надяват, че Фернандес няма да може да защити позицията си, нещо повече - уверени са в това. Основният им аргумент е, че техният тим е единственият, който се ползва с подкрепата на автомобилния производител Lotus.

Тезата на Фернандес обаче също е логична - той твърди, че основателят на Lotus Колин Чапмън винаги е държал двете компании да са отделни - автомобилният производител и състезателният отбор. Но възможностите пред Фернандес стават все по-малко и той може да се окаже да продаде името Team Lotus на Group Lotus.

Завръщането на Lotus във Формула 1 е страхотна новина за спорта, особено като се има предвид и сериозната инвестиция на Group Lotus - над 100 милиона лири.

Що се отнася до собствеността в тима на Renault, нещата стават по-ясни - Renault днес обяви, че продава и последните си акции в отбора на Genii Capital, компанията на Жерар Лопес, който в началото на годината купи отбора от автомобилния гигант. Сега Renault вече няма акции в тима, но в Genii Capital има нов акционер - Group Lotus. Другият вариант е Group Lotus да не купува акции в Genii, а направо да получи част от акциите в тима. Второто е по-вероятно.

Renault остава доставчик на двигатели, а и догодина болидите на тима ще носят името Lotus просто защото пълната смяна на името на тима изисква съгласието на всички останали отбори в световния шампионат. Освен това, ако сега Lotus Renault GP махне Renault от названието си, то няма да получи от ФОМ парите, заработени от отбора през сезон 2010 - част от наградния фонд за първите десет в класирането при конструкторите.

 

Най-четените