Миналата седмица се случи нещо, което дори майката на всички комерсиални турнири - Шампионската лига, не бе виждала. За първи път в историята осминафиналистите са само отбори от Топ 5 на първенствата в Европа - Англия, Испания, Италия, Германия и Франция.
Няма ги Порто и Аякс от миналия сезон или Базел, Бешикташ и Шахтьор Донецк от по-миналия. С други думи - случи се това, за което т.нар. суперклубове като Реал Мадрид, Барселона, Байерн, Ювентус, Ливърпул и сие отдавна си мечтаят. А именно: никой да не се натриса непоканен на бляскавото им футболно парти. Това ли е, което ни очаква оттук нататък? За да надникнем в бъдещето, много често трябва просто да попътуваме в миналото...
Сезонът е 1987/88, турнирът - Купата на европейските шампиони, предшественикът на днешната Шампионска лига. Жребият отрежда в първия кръг да се срещнат първенците на Италия и Испания - съответно Наполи и Реал Мадрид. Един италиански бизнесмен изобщо не споделя всеобщия ентусиазъм от предстоящите зрелищни мачове, тъкмо обратното - мисълта, че шампионът на Серия А или Примера дивисион ще напусне Европа след само две изиграни срещи, го ужасява. Името на въпросния човек е Силвио Берлускони, медиен магнат, който само година по-рано е купил Милан.
Верен на максимата на своите предци, управлявали Древен Рим, че народът се нуждае от хляб и зрелища, Берлускони изготвя спешен план за действие.
Според него турнирът за КЕШ трябва да претърпи незабавна реформа, която да гарантира на големите отбори в Европа повече мачове на международната сцена, а оттам - по-големи приходи от телевизионни права, билети, спонсори и т.н. И макар плановете му за създаване на Европейска Суперлига да не се превръщат в реалност, Берлускони несъзнателно помага за трансформацията на КЕШ в Шампионска лига в началото на 90-те години. Въведена е групова фаза, осигуряваща повече мачове и ефирно време, а от УЕФА наемат маркетинг агенцията TEAM, която да направи новия футболен продукт възможно най-бляскав.
Появяват се първите корпоративни спонсори - сключва се, например, договор с една определена марка бира и нейните продукти започват да се продават и рекламират ексклузивно около мачовете, докато конкурентите й са изтикани в ъгъла. Същото важи за банки, автомобилни производители, конзоли за игри...
Близо 30 години по-късно мечтата на Берлускони, чийто любим Милан по ирония на съдбата не помирисва Шампионска лига в последно време, се сбъдна.
Този сезон приходите на УЕФА от Шампионската лига и Лига Европа ще бъдат в размер на... 3 млрд. евро! Над 2 млрд. от тях ще бъдат разпределени между клубовете, участващи в по-ексклузивния турнир. И както вече стана дума - за първи път осминафиналистите са представители на петте най-богати първенства в Европа. Тоест - богатите само ще станат още по-богати.
Сигурен съм, че хората от УЕФА потриват доволно ръце. Шампионската лига най-после се превърна в Европейска Суперлига, без да има нужда големите клубове да се отцепват и да си правят свой собствен турнир, както заплашват от години. За какво им е да си причиняват целия организационен хаос, след като вече си имат футболния еквивалент на табелката "Частно парти"? И това е само началото - от Асоциацията на европейските клубове, оглавявана от президента на Ювентус Андреа Аниели, вече работят по новия формат на Шампионската лига, който трябва да влезе в сила от 2024 г.
Предвижда се броят на участниците (32) в основния етап да бъде запазен, но да има по-малко групи с повече отбори, вместо досегашните 8 групи, съставени от по 4 тима.
По този начин всеки участник ще има осигурени поне 10 мача на сезон. И както се досещате - суперклубовете на практика ще имат гарантирани места в груповата фаза.
А за такива като нас остава да се задоволим с най-новия турнир на УЕФА - Лига на конференциите (или Лига Европа 2, ако предпочитате), която ще стартира през 2021 г. Повече от ясно е, че през следващото десетилетие ще станем свидетели на такова класово разделение, каквото светът на футбола не е виждал никога. А химнът на Шампионска лига - онази велика мелодия, вдъхновена от творбата "Свещеникът Задок" на немския композитор Георг Хендел и създадена специално за новия облик на турнира в началото на 90-те, ще остане само носталгичен спомен по тези географски ширини.