Катастрофата на двамата пилоти на Mercedes в първата обиколка на Гран при на Испания донесе първото двойно отпадане на световните шампиони от Гран при на Австралия през 2011 насам. Само в рамките на броени секунди Люис Хамилтън и Нико Розберг унищожиха надеждите на тима за двойна победа, след като отпаднаха в зоната за сигурност на завой №4.
На старта Нико потегли с една идея по-добре от Люис, влезе във въздушната му струя и го атакува от външната страна в завой №1. Така Хамилтън се оказа в ролята на догонващ, въпреки че стартира от полпозишън. Той поде контраатака и в завой №3 догони много бързо Нико, който обаче му затвори вътрешната траектория на спирането за следващия завой. За да не удари съотборника си Люис излезе в затревената зона за сигурност, там обаче колата му поднесе, завъртя се, той не успя да намали скоростта и при връщането си на трасето удари Розберг и го отнесе към зоната за сигурност.
По-късно стана ясно, че двигателят на Нико е работил на „неправилен" режим, т.е той не е имал достатъчно мощност за влизането в завой №3, което е позволило бързото доближаване на Хамилтън и опитът му за атака.
След инцидента двамата проведоха среща с шефовете на Mercedes, а мненията на Тото Волф и Ники Лауда за случката се разминаха.
Трикратният световен шампион обясни, че инцидентът е бил „глупав", както и че Хамилтън е опитал твърде агресивно да атакува съотборника си. Волф пък каза, че ще изчака решението на стюардите за това дали има виновен и че не може да даде точен анализ на ситуацията. По-късно стюардите на Гран при на Испания обявиха случката за „състезателен инцидент", което означава, че няма да има наказани.
Нико Розберг призна, че е „много разочарован" от инцидента и допълни, че е бил изненадан от атаката на Люис точно на това място.
Мненията на двамата пилоти за инцидента не се разминават особено, а изказванията ми определено са получили одобрението на шефовете им, тъй като са напълно лишени от агресия и нападки. Може да прецените сами.
Какво каза Хамилтън за удара?
„Нико все още не беше затворил вътрешната траектория за влизането в завоя и аз реших да атакувам, като знаех, че може да ми се наложи да стъпя в тревата. Видях, че има пространство и атакувах, всеки пилот би го направил - обясни световният шампион. - В завой №3 бях много по-бърз от Нико и затова получих възможност да го атакувам, тъй като двигателят му не беше в правилния режим, що се отнася до работата на електрониката, която го управлява.
„Преди спирането за завоя той беше оставил достатъчно място вдясно, колкото да мине една кола, вече го настигах преди завоя и трябваше да реша дали атакувам отдясно или отляво.
„Винаги е по-добре да атакуваш по вътрешната траектория, имаше място и аз се пробвах - допълни Люис. - Атакувах го, успях да го настигна с предните си колела, почти да се изравня с него, когато той затвори завоя и вече нямаше как да остана на пистата.
„Опитах се да избегна инцидента като изляза на тревата, но всичко стана много бързо."
Естествено, версията на Нико беше малко по-различна, а двамата пилоти твърдо се придържат към тезата, че никой от тях няма вина и това е обикновен състезателен инцидент. Тото Волф пък обясни, че и двамата са се извинили на колегите си в Mercedes.
„Направих страхотен старт - обясни Нико, който остава начело в шампионата с 100 точки. - Атакувах в първия завой и излязох начело, от този момент нататък бях сигурен, че мога да спечеля състезанието.
„След това, на излизането от завой №3 забелязах, че не ми достига мощност, тогава стана ясно това за грешния режим на работа на мотора, тъй като видях, че Люис ме застига много бързо.
„Максимално бързо затворих вътрешната част на завоя. Минах вдясно с чисто движение, за да разбере Люис, че там няма да има място за атака. Бях много изненадан, че той не се отказа от тази атака. Това е. После и двамата се озовахме в зоната за сигурност."
Розберг отхвърли твърденията, че е действал „безмилостно" при защитата си дори с риск двамата с Хамилтън да отпаднат, но да му покаже, че повече няма да му отстъпва. Помните, че миналата година на няколко пъти Люис притиска Нико в първия завой или в по-напечени ситуации и всеки път Розберг се дърпаше и пускаше съотборника си напред. Явно това време е отминало.
Както и да се анализира инцидентът в Гран при на Испания, каквото и да се случи в тима, едно е сигурно - битката за титлата във Формула 1 стана още по-интересна и оспорвана и шампионът остава в ролята на догонващ, но пропусна да изземе инициативата от лидера в шампионата.