Ексхумацията на петкратния световен шампион във Формула 1 Хуан Мануел Фанджо заради претенциите на двама мъже, че са негови синове, върна великия аржентинец във фокуса на медиите.
Фанджо става легенда във Формула 1 още през 50-те години - пет световни титли, поредица вълнуващи състезания, много истории и милиони фенове, които се възхищават на аржентинеца.
Фанджо е лидерът на групата аржентински пилоти, които пристигат в Европа в началото на 50-те години, финансирани от режима на полковник Хуан Перон и които трябва да популяризират родината си. По подобна схема днес се развиват кариерите на Пастор Малдонадо, Естебан Гутиерес и други пилоти от тази част на света.
Една от най-интересните истории около Фанджо е свързана с отвличането на великия пилот от група кубински революционери, част от „армията" на Фидел Кастро, който по това време се бори с управлението на Фулхенсио Батиста.
Моторните спортове нямат много дълга история в Куба, но пък тя е повече от интересна. През 50-те години Батиста управлява след няколко преврата и свободни избори, а целта му е да популяризира Куба като туристическа дестинация. По това време „революцията" на Кастро вече е в ход, а обикновените кубинци са наясно, че в битката за власт няма добри. Батиста е подкрепян от САЩ въпреки връзките му с мафиоти от ранга на Лъки Лучано и Вито Дженовезе, но американците си затварят очите за това, тъй като управлението му е с ясна антикомунистическа насоченост.
Куба през 50-те години
От друга страна, метежниците на Кастро и Че Гевара тръгват в края на 1956 да свалят режима на Батиста, а подкрепата за тях от страна на Съветския съюз е повече от сериозна. Въпреки, че в началото малцина взимат насериозно 82-ата бунтовници на борда на яхтата „Гранма".
През втората половина на 50-те години Хавана е едно от най-модерните места на света, американците инвестират сериозно в туристическата индустрия и властите подкрепят организирането на автомобилно състезание по улиците на града - крайбрежният булевард „Малекон" е страхотно място за такова надбягване. Освен това властта дава и парични бонуси на звездите, които се решат да участват в Гран при на Куба.
Хуан Мануел Фанджо получава 7000 долара (около 50 000 долара към днешна дата) плюс организаторът покрива разходите за него и трима механици. Първата Гран при на Куба се провежда през февруари 1957 година и Фанджо трябва да се бори със Стърлинг Мос и Фил Хил, а в надпреварата участват и звезди като Алфондо де Портаго и Хари Шел.
Сред гостите на първото състезание в Куба е холивудската звезда Гари Купър, а Де Портаго довежда новото си гадже - актрисата Линда Крисчън. Надпреварата събира много публика, а организаторите разиграват томбола, в която първата награда е автомобил Cadillac и билет за Гран при на Италия на „Монца".
Фанджо печели битката срещу Де Портаго през 1957 и естествено е фаворит за второто издание на Гран при на Куба през 1958.
По това време обаче атмосферата в страната е доста по-различна. „Революцията" на Кастро набира скорост, а Батиста започва да затяга режима в Куба. Блясъкът на Хавана малко по малко започва да гасне.
Когато Фаустино Перес, който е един от командирите на Кастро научава, че Фанджо ще кара отново в Гран при на Куба той решава, че ако бунтовниците отвлекат звездата и не му позволят да стартира в надпреварата в Хавана, това ще привлече вниманието на света към каузата им. Перес се свързва с Оскар Лусеро Моя, който по това време ръководи тайните операции на бунтовниците в Хавана и двамата започват да кроят планове как да отвлекат Фанджо. Идеята е одобрена от Кастро и той дава нареждане отвличането да бъде извършено.
Аржентинецът пристига в Хавана на 21 февруари, петък, на следващия ден тренира за състезанието и се среща с Батиста, който е патрон на Гран при на Куба.
Отвличането на Фанджо
В неделя вечерта на 23 февруари, Лусеро и екипът му от девет човека, в който влиза и съпругата му, атакуват. От един журналист са разбрали, че Фанджо е отседнал в хотел „Линкълн" в старата част на Хавана. Фоайето и барът на хотела са пълни с пилоти, механици, журналисти и фенове, дошли за състезанието. Малко преди 9 часа вечерта Фанджо слиза от асансьора във фоайето, където го очакват Алехандро де Томасо (аржентински пилот, който по-късно основава едноименната автомобилна компания в Италия), Нело Уголини, механикът Гуарино Бертоки, мениджърът Марсело Джамбертоне и рекламният агент Карлос Гонсалес.
„Говорех си с моите приятели, когато изведнъж към нас се доближи мъж с кожено яке - разказва по-късно Фанджо. - Той държеше автоматичен пистолет и с твърд глас ни каза да не мърдаме, иначе щял да ни застреля."
Този човек е Лусеро, а в лобито на хотела позиции са заели още няколко от неговите хора.
В началото Фанджо решава, че става въпрос за някаква шега, Де Томасо се опитва да спре Лусеро, но не успява и пита похитителят къде отиват. Лусеро казва на пилота, че нищо лошо няма да му се случи и двамата се качват в черен Plymouth, паркиран на близкия ъгъл.
„Разбрах, че в отвличането ми участват три автомобила - спомня си Фанджо. - Те караха бавно, за да не привличат внимание. Хората, с които бях в колата ми се извиниха за това, че са ме отвлекли и ми обясниха, че искат да привлекат вниманието на света към каузата им."
Фанджо е заведен в тайна квартира, след това е преместен в друга. Той пише бележка, в която обяснява, че е жив и че е добре. Похитителите му го хранят добре и се опитват да му създадат удобства като в хотела.
Групата на Лусеро веднага уведомява информационните агенции и радиостанциите, че е отвлякла Фанджо. Специалните служби на Батиста са станали за смях и веднага се хвърлят да търсят изчезналия пилот и терористите, поставят под наблюдение летището на Хавана и започват да разпитват очевидците.
Отвличането на Фанджо предизвиква сензация в цял свят и медиите реагират остро на атаката на комунистите.
Службите не успяват да открият Фанджо и похитителите му и в понеделник сутрин е решено, че състезанието ще се проведе без него. Същата сутрин Перес пристига в Хавана и обяснява на Фанджо идеите на кубинската революция. Той е бил с Кастро на „Гранма" и е близък до лидера. Перес също се извинява за отвличането и обяснява на Фанджо, че ще бъде освободен веднага след края на състезанието. Пилотът отказва да слуша по радиото как върви надпреварата и казва, че иска да си почине.
В същото време на „Малекон" се събират два пъти повече зрители в сравнение с предишната година, а състезанието започва с 90 минути закъснение, като става ясно, че Морис Трентинян ще кара Maserati-то на Фанджо. На старта повежда Мастън Грегъри, който след 6 обиколки е изпреварен от Стърлинг Мос. В седмия тур кубинският пилот Армандо Гарсия Сифуентес губи контрол над болида си Ferrari с 2-литров двигател и излита от трасето на завоя до Американското посолство. На това място има много публика, колата на Сифуентес се забива в паркиран наблизо кран, но въпреки това инцидентът не минава без жертви - загиват 7 човека, а около 40 са ранените, като най-много са пострадалите в суматохата, при която хората са бягали от връхлитащата им отгоре кола. Състезанието е спряно и Мос е обявен за победител.
В тайната квартира похитителите на Фанджо обмислят различни планове как да върнат пилота, тъй като се притесняват от атака на правителствените сили. В крайна сметка комунистите се свързват с посолството на Аржентина и се договорят с посланика Раул Линч Фанджо да бъде оставен близо до резиденцията му, а похитителите да си тръгнат необезпокоени. Малко преди полунощ Хуан Мануел Фанджо е освободен, на две преки от резиденцията на Линч. Човекът, който отговаря за операцията по освобождаването на Фанджо - Арнолд Родригес, казва на пилота, че ако революцията победи, новата власт ще го покани в Куба - като почетен гост.
„Кубинците ми дадоха писмо до посланика на Аржентина, в което се извиняваха, че са ме използвали за политическите цели", допълва Фанджо.
Размяна на комплименти
По-късно той разказва на медиите, че похитителите са се държали много внимателно с него, както и че няма лоши чувства към тях. В същото време комунистите обявяват Фанджо за човек „със страхотен чар и достойнство".
„За мен това беше още едно приключение. Ако това, което направиха бунтовниците е за добра кауза, то аз като аржентинец, го приемам", заявява Фанджо.
Малко по-късно аржентинецът е в Ню Йорк, интересът към него е много голям и той получава хонорар от 1000 долара, за да участва в тв шоуто на Ед Съливан. Пилотът обяснява, че е трябвало да бъде отвлечен, за да гостува в популярното предаване, което дотогава не му обръща внимание, въпреки че има пет световни титли във Формула 1!
Историята с отвличането на Фанджо има и мрачна страна. Два месеца след отвличането на аржентинеца Лусеро е предаден и тайната полиция на Батиста го залавя. Той е разпитван и измъчван няколко седмици, след което е екзекутиран. Днес е Лусеро е един от героите на кубинската революция и не негово име е кръстен университет.
По-късно Кастро кани Фанджо за гостува в Куба, където той е на власт от 1959 година, но това се случва едва през 1981 година. Тогава Mercedes доставя камиони на Куба и Фанджо е в делегацията на компанията. Перес вече е министър и посреща радостно аржентинеца, а Кастро прекъсва важна среща, за да се срещне с човека, чието отвличане е наредил през 1958 година.
Години по-късно, на 80-я рожден на Фанджо аржентинецът получава поздравления от цял свят. Сред тях той открива и една картичка с пожелания за щастие и здраве, подписана от „Твоите приятели, похитителите".