Провалът на световния шампион Люис Хамилтън в Гран при на Монако вчера по вина на стратегическия тим на Mercedes роди грандиозен скандал във Формула 1, който напълно засенчи победата на неговия съотборник Нико Розберг.
Хамилтън беше повикан в бокса за нови гуми 8 обиколки преди финала и след това се върна трети на трасето зад колата на сигурността, а при рестартирането на състезанието не успя да изпревари движещия се втори Себастиан Фетел с Ferrari, въпреки че германецът беше доста по-бавен от него.
След финала Люис отказа да обвини отбора за издънката, въпреки че беше много разочарован, а шефовете на тима Тото Волф и Ники Лауда публично се извиниха на световния шампионат.
Хамилтън обясни, че решението за спирането в бокса е било негово и на тима, но направи уточнението, че то е било взето след обосновано предположение, че Розберг и Фетел също ще спират за нови гуми преди финалния спринт след изтеглянето на колата на сигурността. Това не стана и Люис загуби състезанието.
Лауда нареди „пълно разследване" на инцидента, а Волф обясни, че Хамилтън отново ще се върне на върха на класирането и бързо ще забрави проблемите от Монте Карло.
Часове след състезанието обаче стана ясно, че босовете на Mercedes са провели среща насаме с главния стратег на тима Джеймс Ваулис, който отговаря за състезателните стратегии на двамата пилоти и който е одобрил (най-малко) повикването в бокса на Хамилтън.
Малко преди финала вчера Люис призна по радиото, че е „невъзможно" да изпревари Фетел, а състезателният му инженер му се извини и обясни, че решението за спирането му е било взето от „екипа на стената на бокса" и не е зависило от него.
Волф допълни, че сметките на тима за аванса на Хамилтън „не са излезли" и в интерес на истината ако колата на сигурността, Розберг и Фетел се бяха появили 2 или 3 секунди по-късно, Люис щеше да се върне начело на колоната с нов комплект гуми.
Хамилтън и Волф отказаха да търсят персонална вина пред медиите, но Тото допълни, че грешката е изцяло на тима и отборът поема отговорността за провала.
Естествено, макар и това да не беше обявено от отбора, вината е на Джеймс Ваулис, за когото това е втора голяма грешка този сезон. Първата му издънка през 2015 дойде в Гран при на Малайзия, където той отказа да прави промени в стратегията на Хамилтън, която беше с три бокса, за да я нагласи към случващото се на пистата и това доведе до победата на Фетел. Сега последва и провалът в Монте Карло.
Феновете на Хамилтън от снощи се оплакват в социалните мрежи от Ваулис и искат той да бъде уволнен, но в Mercedes едва ли ще стигнат до толкова драстични мерки.
Факт е обаче, че тимът има нужда от по-сериозна работа със стратегиите на пилотите. Mercedes е единственият тим в челото на класирането, в който един човек отговаря за стратегиите и на двамата пилоти. След фиаското в Малайзия Хамилтън обясни на пресконференцията, че според него е неприемливо това да остане така, тъй като в другите големи отбори всеки пилот си има собствен стратег, но не последваха промени. Може би те ще се случат сега.
Ваулис е един от най-опитните инженери в Mercedes, години наред той е работил с Рос Браун - още от Honda, след това в Brawn и сега в Mercedes. Дори и да не бъде уволнен обаче, промени в тази част на екипа ще има още за Гран при на Канада след две седмици.