Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как Ferrari загуби победата в Австралия

До прекъсването на състезанието Ferrari имаше огромен шанс да спечели победата, после го изпусна
В момента, в който Фетел и Райконен прескочиха в първия завой Розберг и Хамилтън стана ясно, че Ferrari може да спечели
Заради грешната стратегия Фетел можеше да се надява най-много на третото място
Нико Розберг и Mercedes обърнаха хода на Гран при на Австралия в своя полза
След състезанието Фетел подхвърли, че с друга стратегия изходът е можел да е друг

Откъдето и да го погледнем, Ferrari трябваше да спечели Гран при на Австралия. От момента, в който Себастиан Фетел и Кими Райконен изскочиха пред Нико Розберг и Люис Хамилтън в първия завой на „Албърт парк" стана ясно, че само от Ferrari ще зависи дали ще спечели или загуби това състезание. На финала видяхме, че италианците го загубиха.

Състезанието беше прекъснато заради тежката катастрофа на Фернандо Алонсо в 17 обиколка. До този момент Фетел увеличаваше аванса си начело на колоната. Въпреки, че темпото на Кими пострада от това, че той остана твърде дълго на пистата с първия си комплект гуми, Фетел се откъсваше напред, тъй като използва отлично супер меките си сликове във втората серия обиколки в сравнение с темпото на Розберг с меките сликове. Ако състезанието не беше спряно заради катастрофата, Фетел и Розберг щяха да карат с меки сликове след последното си спиране в бокса и ако италианците успееха да се опазят от грешки в бокса, то победата щеше за е за Себастиан.

Вместо това червеният флаг заради удара на Алонсо отвори множество варианти за стратегия пред отборите плюс даде различни възможности за избор на гуми. Единият вариант беше пилотът да продължи с гумите, които е получил при последното си спиране в бокса и да продължи по стратегията, начертана преди старта (изборът на Ferrari) или да се рискува с комплект средно твърди, с които да кара без бокс до финала (решението на Mercedes).

Факт е, че средно твърдите сликове бяха най-нехаресваните от отборите и пилоти сликове в Мелбърн и се очакваше, че никой няма да ги използва в хода на състезанието. Но, новите правила задължават всеки пилот да има поне по един комплект такива гуми и при прекъсването на състезанието, тези гуми влязоха в играта.

Преди състезанието прогнозите на Pirelli за най-добрата стратегия бяха следните: старт със супер меки сликове до 16 обиколка, после меки до 37 обиколка и след това още един комплект меки до финала в 58 обиколка. Точно това беше оригиналната стратегия на Розберг. От друга страна, стратегията с едно спиране в бокса със смяна от супер меки на средно твърди в 17 обиколка се очакваше да е с 18,9 секунди по-бавна на финала, като тук се отчита чистата скорост.

Червеният флаг на практика скъси състезанието и анулира първата серия обиколки, а „новата" Гран при на Австралия - 37 обиколки от рестарта до финала постави отборите пред избор - да карат с едно спиране в бокса с по-бързите меки сликове или да сложат средно твърдите и да не спират в бокса да финала.

Шефът на Ferrari Маурицио Аривабене обясни решението на тима след финала с това, че в отбора са решили да продължат с агресивния подход. Няма съмнение, че на теория тази стратегия изглеждаше по-бърза при чиста писта, но също така има и две слабости. Първата беше, че супер меките сликове трябваше да издържат 17 обиколки - никой до този момент през уикенда не беше опитвал толкова дълъг стинт с тях. Втората - Фетел трябваше да изпреварва всички коли, които му се изпречеха и които бяха избрали да карат без спиране в бокса до финала. Положителното на тази стратегия е, че Себ имаше по-бързите гуми при рестартирането на състезанието, което трябваше да му позволи да продължи да се откъсва напред. След спирането в бокса той отново щеше да има по-бързи и свежи меки сликове, с които да атакува пилотите със средно твърди сликове.

Но в Mercedes видяха ситуацията малко по-различно, все пак тимът разполага с огромно количество информация за тези средно твърди сликове, тъй като навъртя много километри с тях по време на зимните тестове. Така Розберг получи такива гуми и трябваше да кара с тях до края на състезанието. Тази стратегия вече беше предвидена за Хамилтън, който изостана в началото и това решение беше взето преди червения флаг.

В най-лошия случай Розберг щеше да загуби лидерството спрямо Фетел, който щеше да е с меки сликове, но поне Нико щеше да има шанс да защитава първото място. И още нещо - първата серия обиколки на Хамилтън зад Макс Верстапен доказа, че е много трудно да изпревариш един добре настроен и бърз автомобил на „Албърт парк". Така защитата се оказа по-добрата позиция срещу атакуващ пилот който с меки сликове.

Само 6 обиколки след рестарта стана ясно, че стратегията на Mercedes е по-добра. Фетел беше успял да натрупа аванс от 4 секунди, но след 26 обиколка преднината му започна да се топи, тъй като представянето на неговите супер меки сликове вече се влошаваше. Себ остана начело до спирането му в бокса 9 обиколки по-късно, но авансът му срещу Розберг със средно твърдите гуми беше едва 1,4 секунди. Вече с меките гуми Фетел догони лидерите и дори се бори с Хамилтън за второто място, но позицията на пистата се оказа по-важна от по-бързите гуми, т.е стратегията на Mercedes се оказа по-добра от тази на Ferrari и в това отношение.

Решението на Ferrari да не използва средно твърди гуми при рестарта е трудно за обяснение. Може би в италианския тим са смятали, че колата на Mercedes е толкова добра с тях, че Фетел няма да успее да задържи Розберг зад себе си, но така поне щеше да има шанс да се бори за позицията си, а не да я загуби при спирането в бокса.

Ако във Ferrari бяха избрали средно твърдите гуми, а в Mercedes бяха решили да са агресивни със стратегия с два комплекта меки сликове след прекъсването, това щеше да означава, че Розберг трябваше на два пъти да изпревари Фетел - възможно, но не и гарантирано на това трасе.

В хода на състезанието позицията на пистата се оказа ключова и изпреварванията бяха резултат или на големи разлики във възможностите на колите или на големи разлики в състоянието на гумите на отделните пилоти. Фактът, че във Ferrari не отчетоха това е изненадващ, но също така е и показателен - тим, който разполага с най-бързата кола в състезателно темпо би реагирал по различен начин, а не като италианците. В същото време в Mercedes направиха правилния избор, базиран на усилената работа, свършена от тима по време на зимните тестове и двойната победа на Нико и Люис беше напълно заслужена.

Гран при на Австралия се оказа вълнуващо състезание, но щеше да е още по-интересно, ако Розберг и Фетел бяха влезли в пряка битка за победата, ако и двамата бяха със средно твърди сликове. Това състезание оправда и промените в правилата за гумите, тъй като те дават потенциална възможност на отборите за различни стратегии, включително и при променящи се условия на пистата. Което звучи като рецепта за това, че ни очаква страхотен сезон във Формула 1.

 

Най-четените