Тайсер Абухамдех има работа, която повечето хора не считат за вълнуваща. Той е касиер в мъничък магазин в Бруклин, предлагащ закуски, кафе и цигари.
През юни миналата година, по прищявка и предимно от скука, Абухамдех поставил смартфона си до касовия апарат и започнал да излъчва на живо своето ежедневие посредством YouNow - стрийминг услугата, даваща възможност на всеки да превърне живота си в собствено риалити шоу.
За свой никнейм той избрал Mr. Cashier, Господин Касиер.
"Първоначално си говорех сам на себе си", казва Тайсер. "Никой не гледаше канала ми. Но аз бях неспокоен, чувствах се все едно ме наблюдават. Бях тих. Беше странно".
След няколко седмици излъчване той започнал да открива своя ритъм.
"Постепенно взех да се отпускам, да говоря разни неща, да разказвам шеги и сам да си се смея на тях. Започнах да се държа все едно хората ме гледат и именно тогава те наистина се появиха".
Касиерът усвоил хитър подход. Щом даден клиент тръгвал да излиза от магазина, Тайсер се обръщал към камерата (и към своите зрители) и си правел някаква шегичка с него.
Ако клиентът хване шегата и я продължи, Абухамдех използвал момента да се разприказва с него. Освен това Тайсер започнал да споделя истории от живота си извън магазина и полека допуснал феновете си в своя дом, в колата си, във фризьорския салон, където се подстригвал, и даже на сватбата на братовчед си.
Излъчванията му нараснали от общо 1-2 часа дневно до четири двучасови сесии всеки ден, а от YouNow го прибавили към своята партньорска програма, позволяваща му да припечелва от феновете си, които му оставят дигитални бакшиши и подаръци.
Тези дни едно обичайно пряко излъчване на Mr. Cashier има няколкостотин постоянно следящи го зрители.
"Първо бяха достатъчно, за да мога да си плащам сметките за телефона. Сега изкарвам повече пари от YouNow, отколкото от работата си в магазина", радва се Абухамдех. Той вече отделя още повече време на феновете си, като редовно си чати и си говори по телефона с тях.
Големият бум
YouNow стартира още през септември 2012-та, но в първата си година и половина съществуване не успя да предизвика голям отзвук.
През май миналата година обаче нещата се промениха и от около 10 милиона потребители месечно платформата вдигна посещаемостта си на над 100 милиона само за четири месеца. Вече над 35 000 часа видео се стриймват всеки ден в услугата, а всеки месец под формата на дигитални бакшиши се раздават - внимание - над един милион долара.
Популярността на YouNow е част от общия бум на стрийминг услугите.
Например конкурентната Meerkat стана любима на медии и технологични фенове, след като набра популярност в Twitter. Наложи й се да добие и самостоятелна тежест, тъй като Twitter я отряза и я замени със собствената си стрийминг платформа Periscope. Намираме се в момент, когато всеки може да излъчва на живо отвсякъде и това е както гореща функция на платформи като Twitter, така и основа на самостоятелни бизнес проекти като YouNow.
Движещите механизми
Само че възможността всеки да е звезда в свое собствено риалити шоу се превръща в ожесточена битка за зрителско внимание, а гледането на стрийм в YouNow често е изтощително, объркващо и направо отблъскващо занимание.
Коментарите на зрителите в чата летят непрекъснато, а стриймващият потребител често става разноглед в опита си да им отговори в реално време и да не разочарова последователите си.
Те от своя страна могат да му дават дигитални подаръци - всъщност просто стикери под формата на сърчица, юмруци за поздрав или чаши с бира, като използването им струва определен брой монети, които се изкарват от всеки потребител с прекарването на време и отчитането на активност в YouNow.
Потребителите могат да дават и премиум артикули, които струват истински пари.
Бакшиш от 99 цента понякога ще накара стриймващата "звезда" на шоуто да се усмихне, а по-щедри суми могат да го поощрят да изкрещи името на дарителя "в ефир" или да направи някакво конкретно действие пред камерата.
Компанията не разкрива каква част от печалбите остават за нея и каква част отива у стриймващия потребител, който си ги е извоювал - твърди само, че всички излъчващи, присъединили се към тяхната партньорска програма, прибират "лъвския пай" от своите бакшиши.
Естествено, който не е част от партньорската програма не печели нищо от получените бакшиши.
Тъмните страни на стрийминга
В момента YouNow е сред най-печелившите социални приложения в iOS.
Но за разлика от Meerkat, който изригна със стриймове на знаменитости и утвърдени марки, представящи нови продукти, най-популярните потребители в YouNow са тийнейджъри, никому неизвестни извън услугата.
Те не предават от вълнуващи места и не правят нищо интересно.
Всъщност голяма част от стриймовете приличат на цензурирана версия на уеб камерите с порно актриси - отчасти "изповеднически" диалози чрез чат на живо, отчасти водевилно представление.
YouNow старателно блокира и чисти голотата и сексуалното съдържание.
Но младежите, които оглавяват класациите по популярност в услугата, са напълно наясно със своята привлекателност и я използват, за да припечелват. Например двама братя тийнейджъри могат да бъдат видени как се шегуват, че възбуждат своите зрители и след това да се сборичкат в кеч хватки, като бързо-бързо се оказват голи до кръста. В друг стрийм ще видите как младо момиче лежи на легло и бавно се гримира, докато стотици коментиращи се надпреварват да я питат за възрастта й.
Да, намира се и талант в YouNow, но той е поднесен с не по-малки дози банални или предизвикателни дейности.
Степента на интерес от страна на публиката изглежда не зависи толкова от това какво прави човекът пред камерата, а от това колко време е готов да прекара в кадър и каква част от личното си пространство е готов да сподели.
"Хората, които ни следят, биха ни гледали как правим всякакви неща", казва Рудан, двайсет и няколко годишен тексасец, прекъснал образованието си, за да се отдаде на стрийминг на "пълен работен ден".
"Понякога заспивам по време на излъчването и след като се събудя, виждам, че от 10-12 часа стриймът не е спирал и хората все още гледат, коментират и раздават бакшиши. Те те следват където и да отидеш, пишат ти, разказват ти своите истории. Превръщаш се в модел за пример, във вдъхновител".
Въпреки че неговото риалити шоу обикновено е весело и пълно с шеги и лудории, Рудан признава, че контактът с феновете често е доста сериозен.
"Външните хора не разбират, че стриймингът може да бъде много напрягащо занимание. Основната аудитория са млади момичета на тийнейджърска възраст. Най-честата тема е самоубийства и рязане. Става много сериозно. Като започвах в началото се депресирах".
Сега вече Рудан е свикнал и гледа на себе си като на някой, към когото момичетата се обръщат за утеха и за развлечение.
"Не обичам да се наричам съветник или терапевт, но обикновено точно това правиш, докато излъчваш. Помагаш на хората да се усмихват, държиш ги щастливи".
Което предполага все повече мощ на стрийминг услугите в мобилната ера.