Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как гледат телевизия далтонистите

8% от мъжете и около 0,5-1% от жените имат далтонизъм
8% от мъжете и около 0,5-1% от жените имат далтонизъм

Първо да кажем, че това, което повечето хора възприемат като чуят далтонизъм е всъщност само един тип от формите на цветна слепота.

Той е така наречената деутеранопия. Терминът произлиза от името на английския химик Джон Далтон, който сам страда от това зрително нарушение и първи го описва. Далтонизмът е частен случай на цветната слепота по отношение на зеления цвят.

И да продължим вече, след като тази забележка е изчистена. Приблизително 1 на всеки 12 мъже и 1 на всеки 200 жени страдат от цветна слепота.

Това означава че 8% от мъжкото и около 0,5-1% от женското население на планетата са засегнати, по данни от представително проучване, направено в Европа и Северна Америка. Сметката показва, че близо 300 милиона човека по целия свят имат дефицит на цветното зрение.

Възможно е да имате такъв проблем, без да го осъзнавате.

Нека го обясним така - човек с нормално зрение обикновено различава милиони нюанси на цветовете, докато хората с нарушено цветно зрение могат да различат до само няколко хиляди цвята.

Загубата на информация поради неправилното ѝ декодиране от мозъка намалява степента на възприятие и времето за реакция, което прави невъзможно за хората с "цветна слепота" да практикуват професии като лекари, учители, пилоти, инженери и други. Те не могат да вземат шофьорска книжка за някои от професионалните категории.

Частичната цветна слепота се изразява в неспособност да се различи един от трите основни цвята - червен, зелен, син, като нарушенията се наричат съответно протанопия, деутеранопия и тританопия.

При частичната цветна слепота всички възможни нюанси на цвета, към който окото е безчувствено, се представят като комбинация от другите два цвята.

Оказва се обаче, че за този проблем има решение. Унгарската компания Colorlite предлага очила, които помогнат на хора с подобен проблем да се справят с нюансите и дори да разширят спектъра цветове, които виждат.

А в следствие на успешното си партньорство с тях, Samsung са интегрирали технологията в приложението SeeColors.

Приложението е за всички SUHD телевизори на компанията от 2016 година и работи по доста прост начин.

Изтегляте го на телефона си, правите тест, с който приблизително проверявате дали имате някой от трите типа частична цветна слепота и с какъв интензитет. В следствие на резултата, телевизорът ви се прекалибрира и цветовете на картината стават не особено приятни за нормалното човешко око, но биват възприемани като много по-близки до реалните за хората с дадения проблем.

Ако някога сте се чудили как би изглеждал някой нов цвят  - е, хората с подобен недостиг имат шанса да изпитат чувството на откриване на нов цвят, благодарение на това приложение.

Ето и как изглежда картината променена от приложението:

"Проблемът с правилното възприемане на цветовете засяга немалко хора по целия свят, включително и в България. Приложението SeeColors на Samsung е изключителен пример за това как технологиите подпомагат живота на хората.

То е лесен, удобен и бърз начин за диагностика, който да ни даде индикация за наличието на проблем и да ни накара да посетим лекар. И по-ценното в случая е, че то дава решение за тези хора и възможност да видят света в цветове, близки до реалните. Приложението е изключителна технологична иновация и поставя началото на други бъдещи разработки в насока подпомагане живота на хората, посредством новите технологии", заяви д-р Митко Маринов, практикуващ офталмолог.

Д-р Митко Маринов

Любопитното е, че проектът е идея на маркетинг екипа на Samsung в Унгария.

SeeColors е част от глобалната кампания на Samsung Launching People, която стартира през 2013 г. и има за цел да търси креативни и иновативни идеи, които демонстрират силата на технологиите и как чрез тях може да се постигне реална промяна в обществото и предизвикателствата, пред които се изправяме ежедневно.

То бе сред номинираните на престижния рекламен фестивалCannes Lions 2016 и спечели две бронзови награди Lion - за иновативно използване на технологиите в категорията Digital Craft и за свързана мобилна технология в категорията Mobile.

Ето и видеото, с което участват на фестивала:

 

 

Най-четените