Преглеждайки 141 000 кв.м. щандове на изложението Baselworld (най-голямото събитие за часовници) тази година, е трудно да преценим дали браншът е с една стъпка напред или назад.
Само седмица преди старта на събитието, Apple привлякоха вниманието на света, като представиха дългоочаквания си часовник, което донякъде намали интереса към 90-годишния панаир и изложение на часовници.
Запитани какво мислят за предизвикателството, повечето присъстващи на изложението шефове на часовникарски фирми свиват апатично рамене, докато други се въодушевяват от "възможностите", които той създава.
Стратегията на всички изглежда е различна
"Това е война за китките на хората," казва 38-годишният Едуард Мейлан, изпълнителен директор на семейната фирма H. Moser & Cie. "Начинът, по който умните часовници ще повлияят на швейцарския часовникарски бизнес, тепърва предстои да бъде установен, но тенденцията не може да бъде игнорирана."
Компанията Moser съществува от 55 години насам и произвежда само около 1000 часовници годиншно, но все пак предизвика умерени притеснения сред конкурентите си с новината, че скоро ще създаде собствен "умен часовник".
Завършеният краен продукт "Funky Blue" бе всичко друго, но не и дигитален.
Но донякъде като шеговито намигане към съвременните технологии, фирмата го определя като перфектния "умен" часовник, превъзнасяйки факта, че той няма нужда от презареждане след 18 часа, за разлика от устройството на Apple, и интерфейс, толкова прост, че "и баба ви би могла да го използва."
Посланието е очевидно: механиката на швейцарските часовници, занаят, усъвършенстван в рамките на над три века, вече е толкова напреднала, че не се налага да свири втора цигулка на никого.
Сред тези, които демонстрират по-сериозна резервираност, е Карл-Фридрих Шойфеле, съпрезидент на Chopard. "Когато говорим за часовници от висок клас, дълбоко вярвам в механиката и красотата на тази механика е, че тя издържа с поколения и не се налага да се притеснявате за батерии и презареждане," коментира той.
Завръщането на ръчния часовник
Шойфеле също така обаче признава, че в дългосрочен план, ако часовникът на Apple насърчи младото поколение да носи ръчен часовник, вместо да проверява колко е часът на телефона, това е нещо добро за производителите на часовници навсякъде.
"Това би могло да стимулира вълна на стремеж към часовниците. Някой, който е спечелил пари, би желал да похарчи пари за себе си... и да узрее за часовник или бижу Chopard," допълва той.
Въпреки че технологията, стояща зад умните часовници, може и да е нова, това не е първият път, когато часовникарската индустрия на Швейцария се е налагало да се адаптира към иновации, зародили се в чужбина.
През 70-те години възходът на достъпните японски кварцови часовници намали продажбите на основните производители на часовници с милиони.
В продължение на няколко години браншът изглеждаше обречен, но в крайна сметка се преориентира към традицията, качеството и дългия живот на часовниците, които станаха ценени атрибути за претенциозните клиенти, навлизащи в зряла възраст.
С цени между $350 и $17 000, най-новата джаджа на Apple вероятно ще се отрази различно на продажбите на швейцарски часовници, в зависимост от края на ценовия спектър, в който те се намират.
Часовникът на Apple е насочен най-вече към млада целева аудитория
Поради тази причина ефектът му най-вероятно ще се чувства най-силно сред евтините производители, продаващи големи обеми часовници - като Swatch и Tag Heuer, които разработват собствени конкурентни модели, които по типичен швейцарски маниер предпочитат да наричат с различно название - в този случай "свързани", а не "умни".
И все пак борбата с бранд като Apple в собствените му цифрови води не е за играчи със слаби сърца. Нещо повече, подобна стратегия създава риск от размиване на уникалния чар "произведено в Швейцария", защото голяма част от технологиите и ноу-хауто за такъв часовник трябва да бъдат аутсорснати другаде - предимно в САЩ и Азия.
Предизвикателството от Apple идва в особено неподходящ момент за производителите на швейцарски часовници - точно след като централната им банка изостави обвързването на курса на франка с еврото, което повиши цената на валутата и съответно оскъпи осезаемо швейцарските часовници, особено за купувачи от еврозоната.
Технологията на умните часовници - дори и тази в новия часовник на Apple - е все още в зората си и тепърва ще се развива. Citigroup прогнозират, че пазарът за такива продукти би могъл да достигне нива около 10 млрд. долара през 2018 г.
Производители като Tag Heuer и Breitling, които са част от големи листвани на борсата компании като LVMH и Swatch Group, не могат да си позволят да демонстрират апатия в надпреварата за дял от такива продажби.
За по-малките и нишови играчи на Baselworld обаче часовникът на Apple е заекът, състезаващ с костенурката на швейцарските часовници - и всички знаем според легендата кой е победил в тази надпревара.