"Терминатор" (1984 г.) и продълженията му ни наплашиха, че един ден създаденият от човек изкуствен интелект (ИИ) може да реши да изтреби човечеството. Но ако успокоението преди 40 години беше, че ИИ е от сферата на научната фантастика, днес редица от най-големите технологични компании се надпреварват в създаването на суперинтелект, който да превъзхожда нас, хората.
С това се събуждат и спомените за сюжета на "Терминатор", а Джеймс Камерън - сценарист и режисьор на филма - също не изключва възможността реалността да повтори събитията от творението му.
"Наистина мисля, че все още съществува опасност от апокалипсис в стил "Терминатор", при който се комбинира изкуствен интелект с оръжейни системи - дори до нивото на ядрени оръжия, системи за ядрена отбрана, ответни удари и всичко останало", обяснява Камерън в ново интервю за Rolling Stone.
Според него в наши дни прозорците за вземане на решения при евентуална ядрена война са толкова кратки, че е необходима суперинтелигентност, която да може да обработи всички фактори. И все пак той се надява да сме достатъчно разумни, че в процеса на взимане на решение да остане човек.
"Но хората грешат, а вече са правени много грешки, които са ни поставяли на ръба на международни инциденти, които е можело да доведат до ядрена война. Така че не знам", казва режисьорът.
Според него сме в период от човешкото развитие, когато налице са "три екзистенциални заплахи: климатичните промени и цялостното разрушаване на природния свят, ядрените оръжия и суперинтелигентността".
Един от следващите проекти на Камерън е посветен на ядрената бомба над Хирошима и е адаптация на новата книга Ghosts of Hiroshima.
По мнение на режисьора - макар да подчертава, че не прави прогноза, а просто посочва възможност - именно супер ИИ може да се окаже отговорът на проблемите на човечеството. Например ако бъде натоварен със задачата да опази хората.
"Ние сме като 80-годишен старец, на когото трябва да се вземат ключовете от колата", прави сравнение Камерън. В този му пример ИИ би ни казал, че ще се заеме с опазването на хората живи, но за целта той ще командва и ще се отърве от ядрените оръжия.
В друга хипотетична ситуация според Камерън ИИ стига до извода, че ДНК е най-добрата технология на планетата и природата я ползва по-умело, отколкото той би могъл. Ето защо възможният път, който суперинтелектът ще начертае пред нас, ще бъде възстановяването на природата.
Същевременно режисьорът, който и до ден-днешен следи по-отблизо от мнозина темата за развитието на изкуствения интелект, е съгласен с хората зад проекта Часовника на Страшния съд, че сме по-застрашени от изчезване от когато и да било.
Учените зад часовника продължават да приближават стрелките до полунощ - символ на унищожението, вместо да ги връщат назад.
••• Часовникът на Страшния съд през 2023 г. мина на 90 секунди да полунощ, а от началото на 2025-та вече е на 89 секунди - какво означава това:
"Мисля, че за кратко го върнахме назад [часовника] през 80-те, с началото на инициативите за ядрено разоръжаване, a броят на бойните глави спадна от 70 000 на 12 000. Така че сега имаме "само" 12 000 бомби, които са активни и насочени една към друга, и всяка от тях е между 100 и 1000 пъти по-мощна от бомбата над Хирошима. Така че това технически е прогрес - но определено не е достатъчен", казва Камерън.
Eдно от решенията според него е да съумеем да повлияем на човещината на политическите лидери. Дава пример с това как филмът "На другия ден" от 1983 г. е повлиял на президента на САЩ Роналд Рейгън да подпише Договора за ликвидиране на ракетите със среден обсег.
"Въпросът е имат ли хората с власт необходимите емпатия и човечност? Когато имаш Илон Мъск, който казва "Емпатията е като недъг, тя ни възпира". Не, всъщност това е нашата суперсила", заявява Камерън.
••• Повече за "На другия ден" и Рейгън - четете тук:
Той поне е оптимист в едно, свързано с изкуствения интелект - употребата му в киното.
През есента на 2024 г. съобщи, че е станал част от борда на директорите на компанията Stability AI. След това в началото на годината изрази мнение, че технологиите с ИИ могат да намалят цената на визуалните ефекти наполовина.
"Тук не става дума да се уволнява половината екип [на филма] и в компанията за ефекти, а за това да се удвои тяхната скорост за завършването на даден кадър", обясни Камерън.
Така, по думите му, ще се ускорят темповете на работа по филмите с много визуални ефекти, а екипите ще могат след като приключат с един филм, по-бързо след това да се заемат с друг.