Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Супергероите убиват киното

Marvel залива Холивуд със своите супергерои, но тези на DC Comics също ще бъдат използвани максимално от Warner Bros.
Супергероите може вече да са ни омръзнали, но са твърде доходоносни, за да бъдат изоставени от Холивуд...
... и дори да не ни харесват, именно тях ще ни предлагат в големите кина и по моловете, поне докато холивудската мода не се смени
Ще излизат и все повече заглавия, събиращи няколко супергерои наведнъж
Супергероичните поредици привличат актьори на върха на славата като Дженифър Лорънс
Спайдърмен е единственият супергерой, притежаван от Sony и затова ще бъде тотално изцеден от студиото
Забравете трилогията за Черния рицар - в следващия филм Батман започва от нулата, и то в кожата на така яростно обсъждания Бен Афлек
20th Century Fox започна X-Men поредицата през 2000 г. и отново запали интереса към супергероите

"Welcome my son, welcome to the machine."

Когато преди 40 години Роджър Уотърс пише този текст, част от парчето „Welcome To The Machine" към албума „Wish You Were Here" на Pink Floyd, той е изпълнен с ярост към музикалната индустрия, която се интересува единствено от трупането на печалба, потъпквайки музиката като средство за изразяване.

Днес никой не храни илюзии, че Холивуд е нещо по-различно от една високо организирана машина, която превръща движещите се картинки на екрана в стотици милиони долари приходи. Но в последните години се наблюдават процеси, които може би ще променят западното комерсиално кино до такава степен, че то ще преживее брутална тежка индустриализация в стил изграждането на комбината Кремиковци на китните зелени поля северно от София през 60-те. Да видим защо:

Индустриалната революция на Marvel

Marvel е едното от двете големи американски издателства (другото е DC Comics), което държи интелектуалните права върху хиляди комиксови персонажи. В компанията влиза и поделението Marvel Studios, което през по-голямата част от историята си има простата задача да продава правата над определени комиксови герои на филмовите студиа и след това да прибира приходите от това.

Преди точно 10 години начело на Marvel Studios застава Дейвид Майзъл, който бързо стига до простичката идея, че е по-добре компанията му сама да прави филмите за комиксовите супергерои. На следващата година е осигурена финансовата подкрепа от банката „Мерил Линч". На първо време Marvel Studios започва да изкупува обратно правата върху герои като Железния човек, Хълк и Тор. През 2007 г. компанията наема за изпълнителен директор Кевин Файги. През по-голямата част от живота си Файги е бил продуцент на редица холивудски филми, но истинската му сила е, че е абсолютен маниак на тема комиксовото творчество на Marvel.

Точно на него се приписва идеята за разгръщането на филмовите вселени на едно ново, далеч по-мащабно ниво. Идеята е проста. Взимаме набор от супергерои със сериозна популярност, които съществуват в една и съща измислена вселена. Всеки от тях има своя история и свой филм. В един момент всички тези герои се събират в общ филм. След това (в следващата фаза) се разделят и отново участват в собствени филми, в които не присъстват останалите герои. После пак идва нов общ филм и така до безкрай.

По този начин се ражда това, което днес е известно като кино вселената на Marvel. Първата фаза минава между 2008 и 2011 г., когато са направени два филма за Железния човек и по един за Тор, Капитан Америка и Хълк. Петте филма прибират общо $2,29 млрд., но истинската проверка на концепцията идва с общия филм („Отмъстителите", The Avengers). Тя е повече от успешна и филмът, появил се през май 2012 г., има приходи от над $1,52 млрд., ставайки третата най-касова лента в историята.

Без да губят време от Marvel Studios стартират втората фаза, която включва по един филм за Железния човек, Капитан Америка и Тор. Всички те са изключително успешни от финансова гледна точка (общите им приходи са $2,57 млрд.) и всички погледи са вперени към май 2015 г., когато по кината ще се появи следващият общ филм - Avengers: Age of Ultron. Очакванията са той да надмине предшественика си по приходи.

Петилетката за четири години

От втората фаза на развитието на киновселената на Marvel ще се появи и още един филм: Ant-Man през юли 2015 г., като и тук студиото ще пробва да лансира второстепен персонаж.

Феновете на вселената очакваха с нетърпение от Marvel да обявят какви филми ще станат част от третата фаза и през октомври 2014 г. от компанията успяха да надминат и най-смелите им мечти. Бяха обявени общо девет филма, които ще се появат между май 2016 и май 2019 г. Освен два филма с познатите Капитан Америка и Тор, два от сборните филми Avengers и продължение на „Пазители на галактиката", от Marvel отново ще тестват късмета си с четири ленти с герои, които досега не са се появявали на киноекраните.

Ако тези планове се осъществят, то за периода 2008 - 2019 г. Marvel ще пуснат 21 филма, част от една и съща филмова вселена, и почти ще достигнат броя на филмите за Агент 007 (до момента те са 23, като през 2015 г. се чака още един).

На фона на гигантския размах, с който работят Marvel и Файги, не е изненадващо, че те имат планове за филми и сюжетни линии до 2028 г.

Паника в конкурентите

Когато към края на 2012 г. се видяха титаничните приходи на The Avengers конкурентните филмови студиа започнаха панически да се оглеждат за възможности да изградят своя мега филмова вселена по подобие на тази на Marvel. И се оказа, че това далеч не е невъзможна задача.

В най-добра позиция са 20th Century Fox, които притежават правата на комиксовата поредица за мутантите със свръхчовешки способности X-Mеn. Между 2000 и 2006 г. от студиото направиха доста успешна трилогия с тези герои, която според мнозина филмови критици запали отново интереса към филмите със супергерои. След трилогията последваха два самостоятелни филма за най-популярния герой на X-Mеn - Уолвърин, плюс един прикуъл и появилия се това лято X-Men: Days of Future Past (спечелил $746 млн), който смесва сюжетните линии от трилогията и прикуъла.

20th Century Fox имат отлични карти в ръцете си, защото поредицата X-Mеn е изключително богата на сюжети, но засега от студиото не се хвърлят с главата напред в прекалено грандиозни планове. За 2016 г. се планира още един X-Mеn филм (X-Men: Apocalypse), а през следващата ще има нов самостоятелен филм за Уолвърин. Пак през 2016 г. със свой филм трябва да се сдобие и антигероят Deadpool, чийто комикси са изпълнени с брутално насилие и черен хумор. От студиото планират още два филма от същата вселена, но все още няма премиерна дата за тях.

20th Century Fox притежават и правата за Фантастичната четворка, които също претърпяха няколко претворявания на киноекраните. През 2015 г. те ще започнат поредицата начисто с нов филм, като според слуховете целта е вливането на Четворката в по-голямата филмова вселена на X-Mеn.

Архиконкурентът на Marvel - DC Comics (филмовите права се държат от студиото Warner Bros.) нямаше как да остане встрани и наскоро обяви това, което се очакваше от доста време - стартиране на кино вселена на база на техните комиксови супергерои. Фактически тази поредица вече е започнала с излезлия през миналата година филм за Супермен Man of Steel. С него поредицата за първия супергерой в историята се рестартира. В момента се снима Batman v Superman: Dawn of Justice, в който за първи път на екрана ще се срещнат Батман и Супермен. Излишно е да споменаваме, че този Батман няма да има нищо общо с онзи, който видяхме в трилогията на Кристофър Нолън.

Засега от Warner Bros. са обявили намерение да заснемат 10 филма с комиксовите супергерои на DC Comics, които ще се появят в кината между август 2016 и ноември 2020 г. Отделно, в този период се чакат и самостоятелни филми с Батман и Супермен, което съвсем не е изненада.

В най-незавидна роля засега са от Sony Pictures, които се оказва, че държат правата само на един комиксов супергерой - Спайдърмен. Между 2002 и 2007 г. от студиото спретнаха една трилогия (с Тоби Магуайър в главната роля), която донесе общо $2,5 млрд. приходи. През 2012 г. поредицата бе рестартирана с Андрю Гарфийлд в ролята на Човека паяк, а през тази година излезе вторият филм от новата поредица. Двата филма са донесли общо $1,47 млрд.

През декември 2013 г. от Sony съобщиха, че ще се опитат да изградят по-широка вселена около Спайдърмен. До 2020 г. се планират поне три филма, които ще се въртят около второстепенните персонажи от комиксовата поредица, плюс още два филма за Спайдърмен.

Последното студио, което ще се намеси на този пазар е Disney. Компанията не притежава никакви комиксови супергерои (въпреки, че Disney е собственик на Marvel Studios от 2009 г., тe не се месят в техните креативни дела, а само прибират печалбата), но през октомври 2012 г. купи Lucasfilm, а заедно с това и пълните права върху цялата вселена на Star Wars.

Малко по-късно от Disney успяха да сбъднат едновременно най-големите кошмари и най-честите мокри сънища на безкрайния легион на фенове на поредицата. От компанията обявиха, че ще направят нова трилогия, чието действие ще се развива 30 години след края на оригиналната трилогия на Джордж Лукас. Първият филм от нея ще се появи през декември 2015 г. Освен тези три филма в следващите пет години ще се появят и две отделни ленти, които ще се развиват в същата вселена, но няма да са пряко свързани с новата трилогия. Изненадващо би било, ако от Disney, известни като най-злите капиталисти на шоубизнеса, се задоволят само с тези пет филма.

Е, само това ли ще гледаме?

Ако плановете на всички изброени по-горе студиа се сбъднат, то до 2020 г. ще се сътворят близо 40 филма, които ще са част от някоя мега филмова вселена (или поне опит за такава). Определено картинката не е весела за тези, които не са фенове на подобен род филми или за онези, които влизат в киносалоните с надеждата да видят нещо оригинално, свежо и ново.

За съжаление по всичко личи, че ще трябва да се подготвим за един още по-индустриализиран и еднотипен Холивуд, залагащ на сигурното под формата на филми за супергерои. Разбира се, всяко нещо си има начало и  край, тъй че и тази мода на комиксовите супервселени ще свърши един ден.

Достатъчни са два-три тежки боксофис провала и студиата, които днес се избиват да правят подобни филми, ще се замислят сериозно дали да продължат в същия дух. Дали няма да е за добро?

Най-четените