Бельото на Victoria's Secret се рекламира от най-красивите и известни жени в света. Дизайнерските продукти на марката се продават в най-луксозните магазини и носят специални етикети, които доказват сертифицирания им произход от органични продукти.
Но чувственият и секси имидж на марката за милиарди е заплашен от твърденията, че памукът за продуктите й се произвежда чрез робски труд на деца, принудени да работят дълги часове без заплащане.
Далеч от лъскавите подиуми на Ню Йорк и Лондон, 10-годишни деца са били открити от разследващите журналисти на Blooomberg да работят в потресаващо тежки условия. В един от случаите дете се измъква от работа, за да отиде на училище, но по-голямата му братовчедка, принудена да работи за един от фермерите, го прибира насила вкъщи и му забранява да се върне.
Памукът за бельото на Victoria's Secret се произвежда по привидно надеждната програма за "честна търговия" (fair trade) в крайно бедната Буркина Фасо - държава от Западна Африка, която граничи си с Гана. Там детският труд е широко разпространен. По данни на министерството на труда в САЩ, памукът се произвежда чрез детски или принудителен труд повече от всяка друга стока, с изключение на златото. Наскоро Буркина Фасо се нареди на 181-о място от 187 държави в класацията на ООН по Индекса на човешкото развитие.
Деца, които копаят с голи ръце бразди, защото фермерите нямат рало и вол
Екипът на Bloomberg прекарва повече от шест седмици в държавата, интервюирайки работещи деца и техните семейства, съседи и съселяни. Журналистите откриват, че детският труд е често срещано явление. Обикновено на малките деца се забранява да ходят на училище и ги принуждават да работят като роби.
През 2008 г. националната организация на производителите на памук Union Nationale des Producteurs de Coton du Burkina Faso провежда проучване по проблема, което поражда сериозни опасения за уязвимостта на децата, работещи в памучната индустрия.
Едно от тези деца е 13-годишната Кларис Камбире. През последната година тя изкопава с голи ръце повече от 500 бразди, защото фермерът, за когото работи, не може да си позволи да купи рало и вол. След това помага при събирането на реколтата. Ако се бави прекалено много, фермерът я бие с клон от дърво.
Това е втората й година на тази работа. Памукът от първата реколта отива от ръцете й в камионите на програмата за справедлива търговия на Буркина Фасо. Влакната, произведени от този памук, заминават за фабриките в Индия и Шри Ланка, където се произвежда бельото на Victoria's Secret.
За Свети Валентин през 2009 г. марката създава специална линия бельо, за която твърди, че всяка покупка подобрява живота на хората в Буркина Фасо. Специална брошура към продукта изтъква, че то е "добро за жените и децата, които зависят от тях".
Фермерите не отричат, че използват "храненици" - без тях производството би било невъзможно
Официалният говорител на компанията заяви, че приемат "много сериозно всички тези твърдения за производството на памук в Буркина Фасо, тъй като те сигнализират за поведение, противоречащо на ценностите на нашата компания, трудовия кодекс и стандартите, които изискваме от всички наши доставчици". Наред с това изтъкна, че стандартите им "изрично забраняват детския труд". Фирмата е обещала да "проучи проблема в неговата цялост" и евентуално да предприеме мерки за промяна.
Много от децата, принудени да работят в Буркина Фасо, са свързани с фермерите. Те са познати като "храненици" - чужди деца, отглеждани като свои. В по-малките ферми е било установено, че в 57% от 89-те проучени производителя имат едно или повече такива деца в домовете си.
Статистиката за цялата държава сочи, че във всяко домакинство има средно по един "храненик". Най-проблемно е в югозападната част на държавата, където е основното производство по програмата за справедлива търговия - и където е домът на Кларис. По данни на Helvetas, м.г. в програмата вземат участие около 7000 фермери.
Victoria's Secret е основана през 1977 г. в Калифорния от бизнесмена Рой Реймънд, след като се почувствал неудобно да купува бельо на жена си. До началото на 90-те години на 20 век, Victoria's Secret вече е най-големият производител на бельо, чиято стойност надхвърля $1 млрд. Понастоящем съществуват над 1000 магазина на марката в Северна Америка, Канада и Близкия изток.
В момента марката е собственост на компанията Limited Brands, която притежава и La Senza. По неофициални данни през 2010 г. Victoria's Secret е реализирала печалби на стойност $5.9 млрд. По-рано тази година от компанията обявиха, че планират да разширят бизнеса си в Европа (и по-конкретно във Великобритания) с аутлети в големите молове.
Victoria's Secret и тази година не изневери на показността, организирайки традиционния си спектакъл на бельо, който струва $12 млн.
По време на шоуто през ноември в Ню Йорк 38 модела смениха на подиума 69 облекла, а за зрелището бяха необходими 31 чифта крила.
Моделът Миранда Кер представи традиционния неприлично скъп сутиен на марката, за който са използвани 3400 скъпоценни камъка - тази година цената му е $2.5 млн.
Това все пак го прави сензационно евтин (както и представения м.г. от Адриана Лима за $2 млн.) на фона предишни продукти на марката - през 2008 г. диамантеният сутиен на компанията струваше 5 млн. долара, през 2007 - $4.5 млн, а през 2006 - 6.5 млн. долара. За памука в него никой не говори.