Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Италианският град Джаре - живи руини, оформени в музей на съвременното безумие

Как изоставените проекти се превръщат в експонати Снимка: Alterazioni Video
Как изоставените проекти се превръщат в експонати

В центъра на италианския град Джаре, който се намира на източния бряг на Сицилия, има парк, известен като "детския град".

В средата на 70-те години местната администрация мечтае да построи страхотна огромна детска площадка, на която да се радват най-малките жители на града. И е осигурена равностойността на 1 млн. евро финансиране, наети са строителни екипи и започва да се излива бетон.

Сега проектът Unruly Places показва, че детската площадка е пустош от треви, графити и смокинови дървета, както и купчина от кафяви стъклени бутилки.

Тя е украсена с централен фонтан, който не работи, ръждив глобус, оформен като "Спутник", пръстен от изсъхнали водни атракциони и обрасла в плевели структура на свещеника от XIX в. Дон Боско, учещ уличните деца.

Но "детският град" на Джаре е само един от многото мащабни проекти, които са изоставени по средата на строителството в града в рамките на последните пет десетилетия. В град с население само 28 хил. души общо девет големи проекта от рода на гигантски спортен стадион и басейн с почти олимпийски размери са започнати и така и никога не са завършени.

Те са изоставени и зарязани на нашествието на дивата природа. Тези симптоми на прекалено големи амбиции и алчни джобове на градската администрация в продължение на години се приемат за срамни петна по лицето на града.

Но през 2007 г. творчески колектив, известен като Alterazioni Video, започва кампания за запазване за историята на тези сгради и в Джаре, и в други градове в Италия.

Членовете на Alterazioni Video призовават да бъде признат нов стил в архитектурния канон - "незавършен сицилиански стил". А останките от проекти, разпръснати из Джаре, да се смятат не за изоставени белези на некомпетентност и алчност, а като ценни архитектурни реликви с обществена значимост.


Те ребрандират поредица от девет незавършени проекта в Джаре като оформят своеобразен скулптурен парк. И той вече ще бъде неофициално известен като "Археологическият парк на сицилианската незавършеност".

След Втората световна война италианското правителство започва кампания за модернизация в цялата страна. Държавата предлага финансиране на местните власти, които желаят да построят нови публични проекти. Идеята е свежите и нови сгради и зони за отдих да допринесат за нова ера на просперитет.

Естествено, кой град би устоял на такава перспектива?

Донякъде подхранвани от желанието на градската администрация да вземе големи суми и донякъде заради градовете, чиято гордост и усещане за конкуренция с другите ги кара да мечтаят по-амбициозно от необходимото, стотици проекти са започнати и никога не са довършени. Между средата на 50-те години и началото на новото хилядолетие и парите, и политическата воля се изчерпват.

Въпреки че тази строителна треска е налице в цялата страна, Джаре има съмнителната чест да се смята за столица на "незавършения сицилиански стил" като се има предвид впечатляващият брой започнати проекти, сравнени със скромните размери на града. Резултатът е своеобразен завет на модерно безумие.

В този малък, крайбрежен град, недалеч от все още активния вулкан Етна, има остатъци от огромен амфитеатър и голяма многофункционална сграда; пазар за цветя и гореспоменатата детска площадка; басейн с почти олимпийски размери и голям атлетически стадион и терен за поло, спорт, който не се практикува особено много в Италия.

Архитект на много от тези проекти е Салво Патане, който казва, че гледката на изоставените, обрасли с растения и рушащи се сгради пораждат у него силна тъга.

Това усещане се споделя от италианските творци от колектива Alterazioni Video, които в средата на първото десетилетие на този век решават да утвърдят нов начин за възприемане на тези сгради. Те вече не са символ на алчност и провал, а сами по себе си стават автентичен италиански културен продукт.

През 2007 г. колективът публикува манифеста на Incompuito Siciliano и официално обявява съществуването на новия "Археологически парк на сицилианската незавършеност" в Джаре, заедно с пътеводител за туристи, който да ги ориентира в руините. Традиционната туристическа карта, която те създават, е придружавана от красиви, достойни за музейна експозиция фотографии на сградите, правени от италианския фотограф Габриеле Базилико.

Самодоволството на много сицилиански градски съвети е породило архитектурен стил, който предава многостранното естество на насърчавалата го култура, се казва в манифеста. Но въпросът не е само в лошото общинско управление. Те изтъкват, че "въображението и разкошът са били движеща сила зад преконфигурирането на земята" и резултатите в сегашния им запазен вид заслужават изучаване и преоценка.

Растителността не е израсла прекалено, а е естествено взаимодействие между земята и създадените от човешка ръка конструкции, знак за "жива общност, над която са надделели еднакво живи естествени природни сили." Армираният бетон е "костната структура на модерността" и еволюиращо отражение на преминаването на сезоните, тъй като той може да "асимилира белезите на времето, да придобива нови цветове и нюанси."

В лекция за Brut Europe Пабло Арболеда, който изчерпателно изучава движението Incompuito Siciliano, извежда още по-далеч идеята за предефиниране на тези конструкции като нещо противоположно на руините.

Той изтъква, че възприетата архитектурна теза е, че формата следва функцията. Но какво е сграда, която има формата на стадион, ако никога не е била използвана като стадион, пита той. Или, по тази логика, гигантски градски басейн, в който никога не е имало вода, още по-малко плувци.

Арболеда цитира твореца Робърт Смитсън, като казва, че тези сгради са "пълната противоположност на ‘романтични руини', защото сградите не изпадат в разруха, след като са построени, а по-скоро се издигат до това да бъдат руини, преди да са построени."

Но и запазването на тези руини във вида, в който са, също не е основната идея. Вместо да бъде скучен музей, "Археологическият парк на сицилианската незавършеност" се очаква да се променя и еволюира, и не само чрез износването с времето на материалите, и непрекъснато нарастващата инвазия на природата.

Насърчават се промени в конструкциите и намиране на ново предназначение за тях.

Като част от плана за въвеждане на Incompuito Siciliano, Alterazioni Video дори организира имитация на поло-турнир на терена за поло.

Тези сгради са живи руини и архитектурни произведения, а не само реликви, на които хората да се възхищават отдалеч.

 

Най-четените