Ликувайте, феминистки навсякъде. Лошата розова принцеса е мъртва. Е, не напълно. Но почти. Тази седмица групата за активизъм Pink Stinks оповести изводите си след едногодишния си "анти-розов" кръстоносен поход. С предпазлив оптимизъм от организацията сочат, че розовата вълна изглежда спада в тазгодишния коледен каталог.
"Дисни" спира анимацията за принцеси?
Още по-невероятно звучи новината от "Дисни", че те спират поредицата от анимационни филми за принцеси. Към петгодишна възраст изглежда малките момичета вече се отегчават от тиари и рокли на воланчета. Дали не настъпва краят на принцесите на Дисни?
И няма най-сетне да има по-малко розови пластмасови предмети и предназначени за момчета брони в магазините? Със сигурност не. Или това е знак, че силата на тормоза най-после е заменена от родителски авторитет? Или че ново движение, определящо се с думите "феминистко възпитание на деца" жъне някакви успехи?
Родителите - отвратени от розовия маркетинг
Аби Мур, съосновател на Pink Stinks, твърди, че организацията й е залята от съобщения от родители по цял свят. "Нашата кампания миналата година беше отразена в 43 страни. Непрекъснато родители ни питат: 'Какво можем да направим?'" Родителите на момичета и момчета са еднакво отвратени от маркетинговите послания и особено от възприятията за половете, с които децата са принудени да се съобразяват.
Аби ръководи Pink Stinks заедно със сестрата си-близначка Ема: Аби има две момчета на осем и четири години, а Eма е майка на момичета на същата възраст. Миналата година от организацията разкритикуваха манията по розовото на производителите на играчки, която стигна дотам да бъде пуснат глобус на света в неоново-розово, както и поразителна гама от предназначени само за момчета или момичета костюми.
Година по-късно двете отбелязват малко, но значимо подобрение в пейзажа на играчките: "Вече има повече момичета, отколкото момчета, които си избират костюми, с които да се облекат като полицаи или лекари. Има по-голямо разнообразие, което смятаме, че е чудесно.
Без розов глобус в каталога
Розовият глобус вече не фигурира в каталога, въпреки че все още е достъпен за покупка. Производителите никога няма да признаят, че са правили някакви промени в каталозите си, но ние си отбелязваме една малка победа."
Говорител на Mothercare, собственици на производителите на играчки от Early Learning Centre, коментира: "Ние вярваме в подпомагането на децата да бъдат щастливи и уверени възрастни. Непрекъснато предлагаме широка гама от играчки за всички нужди, чрез които да помогнем на децата да бъдат всичко, което пожелаят."
В САЩ "Дисни" обявиха, че не се предвиждат снимки на нови приказки. Вместо това се подготвя версия на Мечо Пух и нов герой от видеоигра, предвидени да допаднат и на двата пола.
Как да попречим на възхода на половото консуматорско общество?
Джан Уилямс, майка на двама тийнейджъри, момче и момиче, през октомври проведе семинар на тази тема по време на конференцията "Феминизъм в Лондон", посетен от над 1000 души. "Можете да го видите в начина, по който децата биват насочвани в училище. "Обичаш футбола, нали?" 'Ела тук и си играй с куклите.'"
Има голяма реакция сред родителите против това. Особено от родители, които искат да се научат как да се справят с непрекъснатите искания от мини-потребителите, с които те живеят - особено на Коледа. "Просто е, като старото послание за наркотиците. Просто кажете не. Срещам много родители, които не могат да го правят. Но трябва да бъдете способни да казвате "не" по спокоен и мирен начин. Подкрепете избора им на играчки, които те наистина обичат. Или ако не можете, оставете ги да събират сами пари, за да ги купят."