Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ван Гог рисува Ди Каприо? Това вече е прекалено

И двете уши на Леонардо все още са цели-целенички Снимка: Worth1000.com
И двете уши на Леонардо все още са цели-целенички
Секссимволът с перлената обица Снимка: Worth1000.com
Секссимволът с перлената обица
Портрет на не толкова млад мъж с книга и с цигара Снимка: Worth1000.com
Портрет на не толкова млад мъж с книга и с цигара

Ето ви смешка - онлайн състезание предизвиква Photoshop факирите да се гаврят с велики картини, като заменят оригиналните лица на тях с физиономиите на знаменитости. Така „Момичето с перлената обица" на Вермеер се е превърнало в изображение на Джони Деп, а „Портрет на млад мъж с книга" на Бронзино вече е картина с Джак Никълсън.

Колко време и труд са отнели тези пародии? Колко ли ценни часове са били жертвани, за да бъде изобразено лицето на Леонардо Ди Каприо в автопортрета на Ван Гог?

Тези произведения са най-скорошните попълнения в необятната галерия - или може би по-скоро в бездънния кладенец - от нови онлайн версии на велики произведения на изкуството. Други подобни хрумки са например голите тела от Ренесанса, преправени да изглеждат като съвременни супермодели. Или сайтът „История на изкуството с Бионсе", който идейно поставя текстове от песни на изпълнителката върху исторически картини.

Всичко това е много забавно, но след като мине първоначалният кикот, предизвиква и известна тъга.

Дигиталната ера тотално наводни света с репродукции на картини. Да ги откриеш в интернет никога не е ставало по-лесно и бързо. Никой не може да отрече, че това е привлекателно, но все пак нещо се губи в процеса.

Културният теоретик Уолтър Бенджамин твърдял, че в ерата на механичната репродукция изкуството губи аурата си и престава да бъде нещо изключително и специално. Това е писано още когато под репродукция се разбирала черно-бяла снимка на картина.

А вълната от изменени, изопачени и пародирани шедьоври, която ни залива днес в интернет, показва какво се случва, когато механичната репродукция се превърне в дигитална. Картините стават просто част от информационния поток, а той така или иначе е лишен от всякаква магия.

Тъй че е логично да искаш някак да бърникаш тези картини, да оставиш свой отпечатък върху тях. Какво да ги правиш иначе? Да ги гледаш?

Разглеждането на картини онлайн е особено неудовлетворяващо. Та те са реални обекти, чиято тайнствена аура идва от осъзнаването, че самият Вермеер е изрисувал перлената обица, която се намира на няколко метра от теб в галерията.

Очевидно гаврата с картини е забавна, но тя издава едно скрито недоволство. Недоволство от това, че присъствието на шедьоврите в интернет ги прави достъпни, но там те са само дигитални призраци на самите себе си.

За да успееш да им се насладиш, трябва да посетиш музей, който вероятно се намира на хиляди километри от теб. Например „Портрет на млад мъж с книга" на Бронзино се подвизава в Музея на изкуството „Метрополитън" в Ню Йорк. Всеки може да отвори сайта на музея, но какво от това? Смисълът е наистина да отидеш там.

Защото Бронзино е пленителен художник и портретист на упадъка. Заслужава си човек да се запознае с неговото изкуство в оригиналния му вид, без разни остроумни допълнения.

 

Най-четените