Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как се променя преживяването в киносалона

Новата зала в Арена Младост е със специално разработена геометрия и специфично позициониран извит и леко наведен сребърен екран, разположен в близост до зрителите. С него се гарантира оптимален ъгъл на гледане и максимална реалистичност на 2D и 3D изображенията
Всеки филм, който наблюдаваме в IMAX киносалон, е специално преработен от компанията откъм картина и звук. Джовани Долчи е щастлив, че това се оценява от зрителите

Постепенно и неусетно преживяването ни в киносалона се променя и няма как да е иначе.

Днес кината непрекъснато са изправени пред предизвикателството да запазят своите посетители в конкуренцията на системите за домашно кино, on-demand съдържанието, интернет пиратството, Amazon и Netflix.

На такъв фон мотивацията да излезеш от къщи и да похарчиш немалко пари за билет в традиционно кино няма как да не замре, а филми като „Аватар" и „Гравитация" не се появяват достатъчно често, за да я задържат будна.

Така на помощ идват иновациите в киносалоните, които целят да гарантират, че преживяването там ще бъде нещо много повече от гледането на филм вкъщи.

От няколко години основна новост в световен мащаб е вкарването на физически ефекти в самия киносалон и рекламирането на цялото преживяване като "4D кино" (вече могат да се срещнат и 5D, 6D, 7D, та до 12D формати, но всички те са вариации на 4D киното с различни физически ефекти и атракции).

Изграждат се и новаторски зали, които предлагат на всички зрители максимално добър ъгъл към екрана, уникално качествен звук, по-комфортни седалки, та даже и ресторантско обслужване, интегриран достъп до социални мрежи и други подобни екстри.

Макар у нас да не сме стигнали чак толкова далеч в развитието на кино услугите, вече имаме щастието да видим част от иновациите и в България.

Новата зала в Арена Младост

Последният пример е от миналата седмица, когато беше открита IMAX кинозала от ново поколение в Арена Младост.

Тя е със специално разработена геометрия и специфично позициониран извит и леко наведен сребърен екран, разположен в близост до зрителите. С него се гарантира оптимален ъгъл на гледане и максимална реалистичност на 2D и 3D изображенията.

Голямо внимание е обърнато и на звука, чието качество може тотално да промени впечатлението от един филм.

„Не искаме хората да слушат звука, а да го усещат, да го преживяват", обяснява пред Webcafe.bg Джовани Долчи, вицепрезидент на IMAX за Европа и Африка.

Затова например, казва той, когато има експлозия на екрана, вече не е достатъчно зрителят просто да чуе взрива, а трябва съвсем ясно да усети вибрациите в стомаха си.

Част от творческия процес

Възможностите на новата зала блеснаха веднага щом беше прожектиран първият филм на нея, „Годзила 3D", и огромният динозавър се изправи пред публиката в пълния си разкош.

Но за запознатите с IMAX това не е никаква изненада. По начало канадската компания е една от тези, които развиват най-амбициозно кино преживяването.

Освен че подобрява архитектурата на киносалоните, тя също преработва и ремастерира филми и работи в тясна връзка с холивудски студия.

А големи режисьори като Кристофър Нолан, Майкъл Бей, Джеймс Камерън и Алфонсо Куарон снимат филмите си с едно наум как ще изглеждат те на IMAX.

„Вече направо сме си част от творческия процес на филмите", горд е Джовани Долчи.

Днес IMAX се стреми да навлезе мощно в европейското кино и постепенно намира партньорства с европейски студиа. Заслужава си да се отбележи, че първият руски 3D филм „Сталинград", появил се в края на миналата година, е именно в IMAX формат.

Петото измерение

Днес 3D филмите все още получават доста критики и Долчи признава, че разбира защо е така - хората все още не са сигурни какво получават срещу по-скъпите билети за 3D кино. Долчи е категоричен, че третото измерение е подходящо само за някои филми и класическото кино на плосък екран няма как да изчезне.

„Някои от най-добрите филми за IMAX в последните години си бяха на 2D", припомня той и посочва „Черният рицар: Възраждане" и „007 Координати: Скайфол". А следващият филм на Кристофър Нолан Interstellar също обещава страхотно зрелище, макар и в 2D.

На отсрещния полюс е киното в четири и повече измерения. Вече в няколко града у нас видяхме 5D киносалони, като един постоянен такъв работи в софийския Bulgaria Mall.

В него всеки може да се убеди, че 5D-то е едно съвсем различно преживяване, което добавя към триизмерния образ аромати, динамични седалки, летящи балончета, символични пръски с вода върху зрителите и сняг и дъжд около тях.

Киносалонът е доста луксозен, спретнат и стегнат (12 места), а филмите за него са специално разработени анимации от по 10-15 минути. Времетраенето им обаче е напълно достатъчно заради доста интензивното преживяване, което предлагат.

Определено гледането на тези филми не позволява да останеш безучастен и просто да хрупаш пуканки или да се разсееш и за минута, защото седалката почти не спира да се клати, хвърчи вода, духат ветрове, и се носят аромати.

Всеки такъв киносалон си е скъпо удоволствие, изисква специални инсталации на допълнителни съоръжения за ефектите, както и система с общ процесор, която да контролира всичко докато върви филмът.

От кино Арена в Bulgaria Mall са доволни от 5D съоръжението и признават, че най-запалените му посетители са родители с деца и цели ученически класове.

Безспорно този тип киносалони дават доста хляб на критиците, които недоволстват, че киното заприличва повече на лунапарк, отколкото на културно изживяване. И наистина тази технология въобще не е създадена за голямо кино, а за кратки емоционални изживявания, които обаче не пречат на седмото изкуство, а са една негова специфична разновидност.

По всичко личи, че и в България 5D-то си върши работата и пред уикендите е един от основните атракциони в мола срещу билет от 5 лв.

Най-добрата новина

Все пак физическите ефекти в киносалона могат да бъдат прибавени и към големите блокбъстъри, като това вече се изпробва от няколко години.

„Пътуване до центъра на земята", „Аватар" и „Железният човек 3" са сред филмите, които са били прожектирани в 4D, като на ключови места в действието са добавяни ветрове, мъгли, аромати и разтрисане на седалката.

Този смесен формат е доста популярен в някои страни, но си остава хибридна форма, която няма как да се превърне в норма в киносалоните.

Джовани Долчи от IMAX споделя мнението и на други експерти, че не бива да очакваме кой знае какви технически иновации в киното през следващите години. Подобренията в качеството на картината и звука, по-хубавите зали, както и някои интерактивни нововъведения може и да успеят да задържат хората в кината, но няма да променят седмото изкуство из основи.

Това всъщност е чудесна новина, защото означава, че в близко бъдеще кинодейците ще се занимават не с усвояване на нови технологии, а със самите филми - което е предпоставка да очакваме по-добри заглавия на екрана.

 

Най-четените