Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Нищо, освен велоалеи и строежи" - това ли е новият облик на Париж

Френската столица и враговете тя да стане по-зелен град Снимка: iStock/ Getty
Френската столица и враговете тя да стане по-зелен град

Из цял Париж улиците са разкопани и разделени на две, а старите павета са пренаредени така, че да се образуват дузина километри велоалеи.

Една от най-големите пътни артерии на френската столица е затворена за автомобили и е превърната в пешеходна зона.

Градът сякаш се подготвя за извънредна ситуация, която според кмета на Париж вече е тук.

Горещото лято покоси парижани и те се отказаха да излизат по улиците, което превърна градския пейзаж в зловеща антиутопия, която може би наистина предстои да се случи. Бруталната изгаряща жега заличи всякакво съмнение за кмета Ан Идалго, ако въобще е останало такова - климатичните промени вече са тук.

Дори и преди рекордните температури, отчетени този юли месец (42 градуса по Целзий), госпожа Идалго прекарваше последните пет години от своя мандат като кмет в усилията си да превърне града с вековна история в по-зелена версия на самия себе си.

През това време тя спечели много привърженици заради напредничавото си мислене, но и си спечели хиляди врагове заради неудобствата, които плановете й създават. Идалго обаче успява да се позиционира високо сред класациите за кметове на най-популярните световни столици и се доказва като защитник на това, което смята, че трябва да представлява новият градски пейзаж.

Въпреки това Париж в момента прилича на строителна площадка.

До края на лятото бяха изпълнени повече от 8000 проекта, повечето от които - частни, но всички - одобрени от градската управа. Сред тях попадат историческият площад "Мадлен" и Бастилията, около които градската среда беше трансформирана, за да е по-привлекателна за пешеходци.

Грозни кратери в асфалта сигнализират, че текат ремонтни дейности по електропреносната мрежа, топлофикацията в големите сгради, метрото и, разбира се, продължава изграждането на километри велосипедни алеи из града.

Посетители и жители на Париж вече могат да карат колело в продължение на десетки метри покрай бреговете на реката, а през това време са защитени от автомобилния трафик чрез гранитни ограничители. Можете да преминете на велосипед и от площад "Конкорд" до Бастилията, като през това време избегнете задръстванията.

Идалго си е поставила за цел изграждането на още над 900 км велоалеи до края на другата година.

Докато монотонните зелено-сиви ограничители изникваха из френската столица, неудобствата от ремонтите предизвикаха хор от гневни гласове и недоволство от разярени шофьори и мотористи. Ползите за околната среда също са най-малкото спорни. За 2014 г. например има само пет дена с повишени нива на озон - годината, през която Идалго идва на поста си.

За 2018 г. въпросните дни са между 15 и 22, в зависимост от това за коя част на града говорим. Има по-малко коли по улиците, но и по-големи задръствания, които влияят на нивата на замърсяване.

Но битките, които родената в Испания Идалго вече е подела и спечелила, демонстрират, че тя няма намерение да отстъпва. "На моменти има много бурни реакции", признава кметът с лека усмивка на лицето си по време на интервю за "Ню Йорк Таймс".

"Част от реакциите обаче със сигурност са защото съм жена", допълва още Идалго.

Тя е убедена, че фактът, че е жена, която се опитва да премахне колите, означава, че ядосва доста мъже.

Две трети от ползвателите на обществения транспорт в Париж са жени. Идеята на Идалго е простичка - за да подсигури по-добро бъдеще за града в условията на климатичните промени, Париж трябва да се върне обратно във времето и да се върне към минало с по-малко автомобили.

Това, което предприема кметът, е цялостна програма за адаптация, за да се завърне природата в града. Идалго смята още, че всичко трябва да дойде от отделния индивид, но промяната все още се случва бавно и трудно.

Тя е категорична само за едно - не можем да продължаваме да живеем по този начин, защото измененията в климата се ускоряват.

Затова Идалго обявява война на колите.

Всеки шофьор или моторист с псувни на уста, докато се опитва да преодолява препятствията по парижките улици, си пожелава тя никога да не беше избирана. Не споменавайте името на кмета пред таксиметровите водачи по никакъв повод! Хамза Хансал, собственик на десет таксиметрови коли, открито я нарича "истеричка".

Той казва, че за момента в града няма нищо друго, освен велоалеи и ремонтни дейности, а натовареният трафик се е превърнал в денонощно явление. Други граждани, предимно ориентирани към политическото дясно, обвиняват кмета, който е от социалистите, в луди експерименти на тема екология на гърба на жителите на Париж.

Според тях Идалго вкарва града в дългове, само за да угоди на новата градска бохема и на средната класа, която е загрижена за околната среда. Подобни мнения отразяват широкото схващане, че борбата с климатичните промени се е превърнала в притеснение само за елитите.

Но жителите на по-заможните квартали, които притежават коли, също са крайно недоволни.

Френската асоциация на собствениците на автомобили в яда си публикува телефонния номер на Идалго и покани всеки водач да я тормози колкото пожелае с обаждания. Освен това дори и без усилията на кмета се наблюдава рязък спад в притежанието на автомобили в домакинствата от 2001 г. насам.

Градът се изкачва като благоприятен за колоездачи то 17 до 8-мо място. С наближаването на изборите догодина Идалго, която е сравнително убеден социалист, поддържа значителна преднина пред най-близкия до нея съперник - Бенжамен Гриво, кандидат от политическото движение на президента Макрон.

При анкета сред случайни минувачи Идалго среща повече поддръжници, отколкото противници. Мнозина признават, че отношението й към колите е крайно, но смятат, че е на прав път. Да, мерките й предизвикват скърцане със зъби, но трафикът в Париж има нужда от спешни мерки, за да бъде облекчен.

Един от най-спорните ходове на кмета е да затвори за автомобили части от 42-годишната магистрала по десния бряг на Сена и да ги превърне в паркове.

Сега дългите отсечки покрай реката са пълни с хора, които се радват на зеленината, особено през топлите летни вечери. Преди това всички са против подобно крайно решение, но в крайна сметка Идалго отбелязва символична победа, затова поддръжниците й смятат, че притежава необходимия кураж да управлява столицата.

В момента никой вече не си и помисля да върне колите по крайбрежието, което се е превърнало в истинско градско пространство. Сега Идалго планира и засаждането на "градски гори" по бреговете на Сена и покрай някой от най-иконичните за Париж сгради.

Очертава се и перспективата за евентуален "зелен коридор" от единия край на града до другия, ако тя отново спечели местния вот.

Крайните екоактивисти обаче също не са особени почитатели на политиките на Идалго.

Според тях не може години наред да позволяваш да се лее бетон, а след това да засадиш няколко дървета и да го наречеш решение. Те са недоволни и от твърде интензивното строителство върху частни парцели и настояват за повече общинска собственост, за да се предотврати презастрояването. В очите на екозащитниците Париж се превръща в един огромен мол.

В действителност масовият туризъм заплашва да превърне града в мащабен тематичен парк, достъпен единствен за по-заможните посетители.

Работещите семейства напускат централните части, които от 2015 г. насам са загубили над 10 на сто от населението си. AirBnb създава цели празни квартали, чиито хазяи са някъде другаде.

Средната цена на квадратен метър в центъра надхвърля 11 хил. долара, което прави Париж третия най-скъп град в света.

Идалго казва, че е запозната с тези заплахи и работи по отстраняването им.

"Това е ролята на политиците все пак - да регулират", казва с увереност тя.

 

Най-четените