Козметичната компания L'Orеal оттегли свои реклами във Великобритания с лицата на кинозвездата Джулия Робъртс и топ модела Кристи Търлингтън заради прекалената компютърна обработка на снимките.
Решението е на британската агенция за контрол на съдържанието в рекламата (ASA), която е приела оплакването на депутата от Либералдемократическата партия Джо Суинсън, водеща битка с "прекалено перфектните и нереални изображения" на жени в рекламите.
Суинсън претендира, че и двете снимки, на които се рекламира основа за грим, са манипулирани с компютърни програми и "не представляват резултата, който продуктът може да постигне".
ASA забранява публикуването на разпространяваните в списания реклами с лицата на Робъртс и Търлингтън, като посочва, че те нарушават кодекса на рекламната индустрия, като преувеличават и поради това подвеждат клиентите.
Британското поделение на L'Orеal признава, че снимките са били дигитално ретуширани, за да се изсветли кожата на двата модела, да се изчисти грима, да се намалят тъмните сенки около очите, да се изгладят устните и да се потъмнят веждите. От компанията обаче допълват, че на кадрите има следи от остаряване на кожата и че изображението "акуратно илюстрира" резултати, които би могло да се постигнат.
Козметичната компания е предоставила на ASA снимки на двете дами на червения килим на светски събития, за да демонстрира, че те са естествено красиви.
Суинсън заявява, че двете изглеждат страхотно и без да се подлагат снимките им на корекции, които са се превърнали в норма в рекламния бизнес и не отразяват реалността. Според нея е "шокиращо", че заради договорни ограничения със звездите рекламният регулатор не е получил оригиналите, които са манипулирани.
Основанието на ASA да ги забрани е именно, че на базата на доказателствата, с които разполагат, не могат да заключат, че снимките акуратно илюстрират ефекта, който може да се постигне с този продукт, и че изображенията не са преувеличени с дигитални техники.
Миналата година по същото време пък австралийското правителство предложи да започнат да се идентифицират дигитално ретушираните изображения, разпространявани от модните, мъжките и клюкарските списания. И ако тези медии не искат да се откажат от обработени с Photoshop снимки, те да бъдат „подпечатвани" със знак, който предупреждава читателите, че красотата на моделите не е реална.
Местната власт представи инициативата като част от нова стратегия за справяне с болестите, причинени от хранителни разстройства като булимия и анорексия, свързани със стремеж към постигане на перфектни форми, показвани по списанията.
В случаите, в които снимките са обработени около тях трябва да има вид предупредителен етикет, който ще опровергава идеята, че телата по страниците са дар от природата, за да се предотврати по-нататъшното разпространение на нарушената концепция за красота.
През последните години и модните среди в чужбина все повече се обявяват против използването на Photoshop в рекламите, които се публикуват в списанията. Такава мярка беше приета в Испания още през 2006 г., но с нулеви резултати.
Заради това, че графичните интервенции, като повдигане на бюста и задните части, стесняване на талията или изтъняване на глезените, „замазване" на несъвършенства по лицата на моделите, често надхвърлят нормата, сайтът Photoshop disaster следи изкъсо употребата на програмата. Там може да се види модел с талия по-тясна от главата на Ралф Лоран, Ема Уотсън с един крак, Деми Мур в тялото на друга, нереални пози и стойки и още много странни образи, иронизиращи прекаленото доверие към Photoshop.
"И най-красвите жените имат стрии, целулит и пъпки. Стремежът да ги представиш без недостатъци депресира обикновените жени", алармират активисти.
Но след като есента м.г. в Интернет се появиха необработени снимки на Мадона от рекламнта кампания на Dolce & Gabbana, потребителите са склонни да се запитат дали биха искали да гледат напълно „естествени жени" по списанията и билбордовете.