Бъдещето на гражданската авиация не се очертава непременно по-добро, както вероятно си представяме.
Самолетите например ще стават все по-шумни при излитане до 2050 г., сочи проучване на специалисти от Университета в Рединг, Великобритания.
То обхваща различни сценарии за летищата в Европа според различни варианти за затоплянето на климата.
И установява, че колкото по-топло става времето, толкова повече шум ще произвеждат самолетите при излитане.
Причината е, че при по-топло време се променя начинът, по който машините излитат и се налага да останат по-близо до земята за по-дълго време. Така повече хора ще се окажат изложени на шума.
••• Излитането в жега е по-трудно:
За проучването, публикувано в сп. Aerospace, учените са разгледали представянето на самолетите на 30 летища в Европа според 10 климатични модела и три възможни сценария за затопляне на континента.
Резултатите не са прогнози, а проекции, базирани на количеството парникови газове, които ще продължат да се отделят в атмосферата.
Причината за промяната в шума е в по-ниската плътност на по-топлия въздух. В такива условия самолетите, които излитат, генерират по-малко подемна сила. Резултатът е, че ъгълът на издигане на машината намалява средно с 1-3 процента. В дни с екстремно горещо време той може да намалее с до 7,5%.
Това пък води до придържане на самолетите по-близо до земята за по-дълго, и така шумът от тях може да достигне до повече квартали в близост до летището.
За проучването специалистите са разгледали данни от един от най-масовите модели самолети за кратки полети в Европа - Airbus A320. За да установят нивото на засягане от шума, са използвали границата от 50 децибела - над това ниво звукът от самолетите се чува ясно.

Така са стигнали до извода, че например в Лондон около 60 000 души живеят в момента в рамките на шумната зона. До средата на века проекциите сочат, че заради промените и в климата и на гъстотата на населението още 2500 души може да се окажат в тази шумна среда.
Това може да се случи и с още 2000 жители на Мадрид, и по 1500 в Лисабон, Сан Себастиан в Испания и в Дюселдорф.
"През следващите три десетилетия още хиляди хора в Лондон може да се окажат засегнати от шумово замърсяване, причинено от климатичните промени", коментира водещият автор на проучването Джони Уилямс.
Той допълва, че проблемът се влошава от вида звуци.
"Нискочестотният шум, който се разпространява по-далеч, ще се увеличи най-много. Тези по-дълбоки звуци са особено дразнещи за човешкото ухо и могат да предизвикат стрес и проблеми със съня", пояснява Уилямс.
"Към увеличената турбуленция и нарастването на наводненията по летищата, може да добавим и по-шумните полети към растящия списък на начините, по които климатичните промени влияят на авиацията", допълва друг от съавторите на проучването - Пол Уилямс.
Предишно проучване, отново на Университета в Рединг, сочи, че турбуленцията от ясно небе е нараснала с над 50 на сто за 50 години. Учените смятат, че тя ще расте заради затоплянето на климата и последващите промени в скоростта на струйните течения.
••• Какви са очакванията за турбуленцията: