Инцидент с полет на Lufthansa показва, че има още над какво да се работи по отношение на безопасността на иначе най-сигурния транспорт. Самолет на авиокомпанията с 205 души на борда е летял 10 минути без пилот, след което се е наложило да кацне аварийно, цитират агенциите германската DPA.
Случката е от 17 февруари 2024 г., когато Airbus на авиокомпанията е изпълнявал полет от Франкфурт за Севиля, с 199 пътници и 6 души екипаж.
Капитанът е напуснал кокпита, за да отиде до тоалетната, а в това време вторият пилот е припаднал, сочи разследване на испанските власти, информация за което бива разпространена сега.
Самолетът е продължил да лети стабилно благодарение на включения автопилот, и въпреки че вторият пилот е опитвал да контролира машината несъзнателно. Според доклада от разследването в пилотската кабина по това време са записани звуци, които съответстват на "внезапна и тежка недееспособност" на втория пилот.
••• Дори и на автопилот, самолетът никога не бива да остава без надзор:
По това време от диспечерската кула са опитали да се свържат с пилота три пъти, но отговор не последвал.
Когато капитанът се върнал от тоалетната опитал пет пъти да отвори вратата на кокпита с обичайния код. Когато той се въведе, в кабината се активира сигнал и вторият пилот отваря вратата.
След като това не станало, една от стюардесите също пробвала да се свърже с втория пилот в кабината чрез интеркома, но без успех.
Най-накрая капитанът въвел код за спешни ситуации, който би му позволил сам да отвори вратата. Малко преди тя да се отвори, вторият пилот успял да реагира отвътре и също я отворил.
След като капитанът стигнал до колегата си и си върнал контрола над полета, вторият пилот е получил първа помощ от екипажа и от лекар, който се оказва на борда.
Заради инцидента първият пилот решава да кацне в Мадрид, където колегата му е откаран в болница, където е останал няколко часа.
Разследването сочи, че безпомощното състояние, в което изпада вторият пилот, е резултат от припадък и е симптом на неврологично състояние. Той не е знаел, че страда от него, и заболяването не е било установено при медицинските му прегледи.
След инцидента медицинският сертификат на втория пилот е спрян.
••• Все пак и пилотите са хора:
От Lufthansa поясняват пред DPA, че знаят за случая и също го разследват, но резултати не са оповестени.
Докладът от разследването на испанските власти окачествява инцидента като "извънредно обстоятелство" и заключава, че капитаните на полетите са обучени за ситуации, при които вторият пилот се окаже недееспособен.
Макар и рядко, подобни инциденти се случват. За периода 2019-2024 г. е имало 287 случаи, в които единият от пилотите не е бил в състояние да изпълнява задълженията си, гласят данни от Европейската комисия.