Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Сладък живот в Италия - легендарният лукс на "Ориент експрес" среща Долче вита

Сладък живот в Италия - легендарният лукс на "Ориент експрес" среща Долче вита Снимка: iStock
Сладък живот в Италия - легендарният лукс на "Ориент експрес" среща Долче вита Снимка: iStock
Сладък живот в Италия - легендарният лукс на "Ориент експрес" среща Долче вита Снимка: iStock
Сладък живот в Италия - легендарният лукс на "Ориент експрес" среща Долче вита Снимка: Getty Images

"Ориент експрес" е спирал толкова пъти, колкото е и възкръсвал.

Явно никой частен самолет или бърза кола не могат да заменят специфичния чар на лукса на влак-хотел, който с часове и дни пътува през едни от най-красивите места в Европа.

А от догодина легендарната услуга ще предлага две в едно - лукса на "Ориент експрес" в комбинация с истинския "Долче вита". На фона на Италия, разбира се.

Новото бижу на луксозните пътешествия ще се казва Orient Express La Dolce Vita и ще обикаля Италия от 2023 г. Ще се предлагат и пътувания до Париж и Истанбул - две от оригиналните дестинации на "Ориент експрес", както и до Сплит в Хърватска.

Новият "Ориент Експрес Ла Долче Вита" ще връща пътниците в оригиналната епоха на "Сладкия живот" - 60-те и 70-те години в Италия. Проектът е на Trenitalia, която е част от държавните железници на Италия, инвеститора Arsenale и групата Accor.

Луксозните вагони ще посещават общо 128 италиански града и ще минават през 14 региона на страната. От Рим ще тръгват и композициите за Париж, Сплит и Истанбул.

Първите пътници ще се качат по купетата си през януари догодина, а инвеститорите очакват 80 000 пътници до 2026 г.

Влакът ще допълва растящото търсене на луксозни пътувания по релси заедно с другия настоящ вариант на "Ориент експрес" - Venice Simplon-Orient-Express. Той се управлява от туристическия бранд Belmond и предлага пътувания както за един ден из Италия, така и пълната услуга - веднъж седмично с него може да се пътува луксозно от Лондон до Венеция.

Влакът пътува от март до ноември.

Снимка: iStock

Вторият италиански "Ориент Експрес" е съвсем логичен - интересът към тези скъпи пътувания е голям и в момента почти всички предлагани места по всички дестинации на Venice Simplon-Orient-Express са разпродадени.

И това се случва въпреки цените от над 4000 британски лири за еднодневните пътувания и над 7000 лири за 4-дневните. Местата са около 120.

Оригиналният Ориент Експрес е създаден през 1883 г. от френското дружество Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL). Дълго време е бил обикновен влак и винаги е бил услуга, а не конкретна дестинация.

Първоначалната и крайната точка на влака са променяни многократно, но класическият маршрут е от Париж до Истанбул, откъдето идва и името на "Ориент Експрес".

Първият влак за Истанбул тръгва от Париж с 40 пътници и пътуването отнема 13 дни. Оригиналният маршрут е не просто революционен начин за бързо придвижване за времето си. В рамките на дни той пренася пътниците от една епоха в друга, от една култура в коренно различна - от авангардния Париж в ориенталския Истанбул.

Това продължава близо век - чак през 1977 г. влакът спира да обслужва Истанбул и стига вече само до Букурещ, а през 2001 г. е съкратен още - до Виена.

През 1885 г. част от маршрута е бил и град Пловдив, а по-късно той е променен и българската гара е Варна, като от там пътят до Истанбул е с кораб.

През 2007 г. експресът вече не тръгва от Париж, а от Страсбург, а две години по-късно спира да работи и е снет от европейските железопътни разписания.

Обяснението е елементарно - конкуренцията на високоскоростните влакове и нискотарифните авиокомпании.

Но "Ориент Експрес" не умира. Възражда се през 1982 г. във влака "Венеция-Симплон Ориент Експрес" на туристическия бранд Belmond. В него се използват оригиналните вагони CIWL от 20-те и 30-те години на миналия век, като понякога пътува и по оригиналния маршрут от Париж до Истанбул.

По-често обаче вози пътници от Лондон до Венеция или Верона и от Париж до италианските градове.

Снимка: iStock

Италия е част от "Ориент Експрес" още от края на Първата световна война, когато е отворен тунелът "Симплон" и маршрутът се пренасочва през Милано и Венеция, а не през Виена.

През 30-те години на миналия век "Ориент Експрес" вече има три паралелни услуги: "Ориент Експрес" - през Австрия, "Симплон Ориент Експрес" през Италия и и "Арлберг Ориент Експрес" - през Цюрих, Инсбрук, Будапеща, Букурещ и Атина.

Полека-лека през годините към влака са добавени и нощувки в хотели по пътя, а около 20-те и 30-те години на миналия век "Ориент Експрес" започва да става символ на пътуване в комфорт и лукс, със задължителни спални вагони и вагон-ресторанти и изискана кухня.

Тогава той става и любим начин за придвижване на крале, благородници или просто богати хора. През годините е приютявал е австрийския император Франц-Йосиф, британската кралица Елизабет II, Оноре дьо Балзак, Шарл де Гол и други.

За огромната слава на влака допринася и класиката "Убийство в Ориент Експрес" на Агата Кристи. Криминалето е вдъхновено от реални събития - през 1929 г. експресът е блокиран на 130 км. от Истанбул за цели 5 дни заради сняг върху релсите. Влакът е звезда и във филма за Бонд "От Русия с любов".

Снимка: Getty Images

По време на Студената война често се случва едни или други граници да са за затворени за влак, който пътува от Западна Европа на изток, но с малки изключения композицията продължава да стига до Истанбул.

На територията на източните страни обаче обикновено "западните" вагони се заменят от такива на местните железници.

Последният директен влак от Париж за Истанбул потегля през 1977г. Маршрутът се скъсява постепенно, блясъкът се свежда до нормални спални вагони, а през 2009 г. влакът спира.

Легендата и брандът обаче остават и през годините се появяват всевъзможни услуги с луксозните CIWL вагони, част от които включително попадат и в Русия - по трасето от Москва до Монголо-китайската граница и под името "Ориент Експрес Китай", а в наши дни "Шангри-Ла Експрес".

А настоящият "Венеция-Симплон Ориент Експрес" започва да превозва пътници през 1982 г. и всъщност минава през прохода Бренер, който свързва Австрия и Италия през Алпите, а не през тунела Симплон, който е между Швейцария и Италия.

Освен до редовните си дестинации, влакът пътува няколко пъти в годината и до Прага, Виена, Будапеща или Букурещ. Има и уникални дестинации за любители - влакът може да иде до Кьолн, Флоренция, Краков, Амстердам и дори Копенхаген или Стокхолм.

Той настоява да е наследникът на оригинала заради блясъка и лукса, който предлага.

И така до появата на Долче вита варианта на експреса догодина. В 11-вагонните композиции се очаква потапяне в сладкия разкош на Долче вита, в плюш, който напомня на бутиков хотел и петзвезден блясък.

Orient Express La Dolce Vita ще има 6 влака, във всеки от който по 12 купета "делукс", 18 апартамента, един президентски апартамент и 5-звезден вагон-ресторант с отбрани италиански вина и изключителна кухня.

Обстановката и обзавеждането във влака ще комбинират златната ера на италианския дизайн с по-съвременно усещане, обещават инвеститорите. Килимите ще са пъстри, прозорците - огромни, а по стените ще има произведения на изкуството.

Маршрутите ще включват и пътуване през Тоскана и около Сицилия. Пътниците, които имат спирка в Рим, ще бъдат настанявани в първия хотел на "Ориент Екпрес" - "Минерва", който се намира в бароков дворец от 17-ти век на Пиаца ди Минерва, но чак от 2024 г.

От проекта не пропускат да напомнят и актуалното - че влакът е зелен начин за пътуване и опознаване на красотата на Италия.

Това върви и с цена от 2000 евро на човек за нощ. Кой не би ги дал за ден сладък живот в "Ориент Експрес"...

---
Присъединете се към групатa Webcafe.bg във Facebook за свежи истории през целия ден:

   

Най-четените