Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Том Форд - за пенсионирането на краля на секса и връзките на Gucci с мафията

"Модата е игра, в която трябва да участват млади хора" Снимка: Getty Images
"Модата е игра, в която трябва да участват млади хора"

Откакто обяви, че продава компанията си на нюйоркския концерн Estee Lauder, дизайнерът Том Форд се улавя в нехарактерни за него ситуации.

Навремето той разкъсваше пуританските представи на света като караше моделите му да позират чисто голи в рекламите на парфюмите на Gucci, а сега води кротък начин на живот в компанията на 11-годишния си син Джак.

В миналото свързвахме Том Форд със сладострастието в модата, в бъдеще причисляваме към пенсионираните фигури на поп културата.

Сбогуването на иконата с модния бранш беше внезапно, но напълно очаквано. На 62 години Том Форд вече не се нуждаеше от лейбъла Tom Ford. Самият той отдавна е усещал, че е дал на модата, каквото е могъл, и му е време да се оттегли.

Натрапчивата мисъл го тласка към решението да продаде компанията си за 2,8 милиарда долара миналата година и да се затвори между стените на дома си в Палм Бийч.

"Чувството е много странно. Не съм свикнал да си стоя вкъщи и да си говоря сам. Нямам приятел, нямам партньор, няма нито един възрастен човек в живота ми. В последно време говоря само за Minecraft, YouTube и Меси [със сина си Джак]. Не съм провел и един разговор със зрял човек, а това е необичайно за мен", разказва Форд пред GQ.

Въпреки че сделката с Estee Lauder го превърна в милиардер за по-малко от 24 часа, излизането на Том Форд от собствения му бранд бе знамение, че веднъж завинаги къса със света на луксозните дрехи.

Нуждата от промяна в него се заражда, след като половинка му - журналистът Ричард Бъкли, почина след дългогодишна борба с рака през 2021 г.

Том Форд и съпругът му Ричард Бъкли. Снимка: Getty Images
Том Форд и съпругът му Ричард Бъкли.

Двамата се запознават след ревю в Ню Йорк през 1986 г. Било е, както го описва Форд - любов от пръв поглед. Засичат се в асансьор след модното шоу, заговарят се и докато стигнат от последния до първия етаж, вече са се чувствали като двойка..

След трагичната загуба на Бъкли, Форд стига до извода, че е дошло времето да влезе в по-тихата фаза на живота си.

Провокирал е каквото провокирал. Сега желанието му е да работи върху проекти, в които има потенциал да го надживеят.

"След 35 години вярвам, че съм казал всичко, което имам да казвам през модата. Изключително ценно умение е да знаеш кога трябва да слезеш от сцената. Модата е игра, в която трябва да участват млади хора - от 30 г. до може би 50 г. Аз съм на 62 г. Минал съм през всички ѝ етапи", твърди звездата и допълва:

"Вече усещам, че времето ми изтича. Часовникът тиктака и знаех, че е време да кажа последно сбогом на модата. Влизам във финалната фаза на живота си, но това не означава, че нямам какво да предложа на света. Докато снимах двата си филма, много се забавлявах и искам да продължа да се занимавам с това - да правя филми", споделя дизайнерът.

Транзитът от модата към киното според Том Форд идва в точното време. Смята, че е набрал достатъчно житейски опит, че да напише и режисира история, която ще заинтригува хората.

Дизайнерът е убеден, че писането, както и режисирането, разцъфтяват с възрастта обратно на модния дизайн, където качествата блесват само ако си млад и виждаш тенденциите в техния зародиш.

Връщайки се назад към старта на кариерата си преди повече от 30 години, Форд смята, че именно умението да надушва кое ще се превърне в комерсиален тренд го е изпратило на върха.

Снимка: Getty Images

Дизайнерът никога не е гледал на себе си като артист, който претворява фантазията си в дрехи. Виждал се е като на човек с безпогрешен бизнес нюх, който ще разпознае продаваемата стока и в тъмното.

"Ако някой извадеше пет чифта обувки пред мен, бях способен да посоча онзи чифт, който ще се превърне в модна тенденция. Това е моят талант. Наполовина съм дизайнер и наполовина - бизнесмен. Имам развит комерсиален вкус и за мое щастие е на много високо ниво", споделя Том Форд.

Това качество му помага в стартовите години в Gucci - разпознаваема дизайнерска къща с име и наследство, но неспособни да напипат пулса на публиката и да пуснат колекции, които хората биха искали да купят.

Помага му и в собствената марка, която с годините става синоним за разкрепостено поведение и секс. Асоциациите изобщо не са случайни.

Преди всяко ревю за лейбъла Tom Ford дизайнерът е агитирал моделите да вървят по подиума във възможно най-възбуждащата си поза.

"Излизах пред тях и им казвах: Искам така да покажете дрехите, че всеки, който ви гледа от публиката, да пожелае да ви изчука. И моделите го правеха с походката и с израженията си. Смешно е като си спомням речта си сега, понеже няма никакъв шанс да кажа същото през 2023 г.", на мнение е звездата.

За годините му в Gucci Форд пази два незаличими спомена - колекцията, чрез която с Доменико де Соле предупреждават Бернар Арно да свали лапите си от Gucci, и деня, в който Маурицио Гучи е застрелян пред офиса си.

"Първата ми мисъл беше, че това е удар на мафията. Ридли (Скот) не го показа във филма ("Домът на Гучи"). Филмът му беше пълен с абсурди, а изпускането на тази нишка беше един от тях", на мнение е Форд.

До ден-днешен дизайнерът има причина да вярва, че последният собственик на модната къща от династията Гучи е поддържал връзки със сенчестия бизнес в Италия, за да запълва дупките в модната си империя.

Снимка: Getty Images

"Спомням си, че в един момент Маурицио трябваше да "изкиха" 40 милиона долара на Investcorp. Той не разполагаше с парите. Никоя банка не искаше да му даде заем. Но магически той ги намери. Вие как си мислите, че се намират 40 милиона долара за една нощ в Италия", риторично пита дизайнерът.

Въпреки чародейните пътища, по които Gucci е намирал начини да съществува, дизайнерът е останал силно привързан към модната къща. С години е отлагал напускането си, защото е чувствал Gucci като собствената марка, която винаги е искал да основе.

Но както през 2004 г. разбира, че трябва да се раздели с италианския бранд и да поеме в нова посока, така и сега Том Форд е наясно, че времето му в модата е изтекло. Нищо че се е забавлявал с "шоуто" на сцената и зад кулисите.

Дизайнерът е готов да пренареди професионалните си приоритети и макар да не знае какво ще се получи на финала, е сигурен, че приключението ще бъде интересно.

 

Най-четените