"В японската култура има принцип, наречен хоне и татемае. Хоне е да споделяш истинските си чувства, а татемае е фасада. Не бива да показваме истинските си емоции и чувства публично, за да поддържаме социалната хармония. Затова трябва да играеш роля, да се усмихваш и преструваш, че всичко е ок".
За западната култура не е лесно да се разбере и най-вече приеме нееднозначно съществуването на услугата "семейство под наем", която е точно това - да си платиш на актьор, който да играе съпруг, дядо или приятел за пред околните. Но това обяснение на режисьорката Мицуйо Миазаки, известна с професионалното си име Хикари, пред "Тайм" дава начални ориентири.
Хикари ("37 секунди", Beef) говори по повод излезлия си наскоро филм Rental Family, в който Брендън Фрейзър влиза в ролята на американски актьор в Япония, нает от подобна агенция.
Самата тя, въпреки че е родена в Япония, не е знаела много за концепцията и решава да я претвори в история за големия екран. Започва да проучва и установява, че в родината ѝ има над 300 такива агенции, които предлагат семейства под наем или подобни услуги.
••• Още странности от страната:
Те възникват в края на миналия век. Съществуват под една или друга форма и в Южна Корея и Китай и дори Италия, но се смята, че са най-популярни в Япония - и заради принципа да не се показват реалните емоции пред всички в името на социалната хармония.
Това е част от японската култура на колективизъм, на принципа "за доброто на всички", зад който стоят очакването и натискът всеки член на обществото да поддържа социалната хармония и да се грижи и за нуждите на околните.
"Много хора се депресират, но не знаят как да изразят това, което чувстват. Не искат хората да знаят как се чувстват, защото ги е страх да не ги съдят", обяснява Хикари.
Появата на семействата под наем може да се обясни и с бързата промяна в социалната структура в Япония. Само преди 50-ина години нормата в страната е било обичайното семейство - баща, който изкарва прехраната, майка-домакиня, която си стои у дома, и няколко деца.
Няколко десетилетия по-късно около една трета от домакинствата в Япония са от един човек, хората се женят по-късно - ако изобщо го правят, а раждаемостта бележи антирекорди всяка година.
Нормата и социалната стигма за отклонението от нея обаче си остават, и липсата на истинско семейство може да бъде запълнена от взето под наем.
Клиентът може да наеме актьор - или дори актьори - за разнообразни събития - сватби, семейни събития, бизнес срещи или просто за снимки в социалните мрежи. Предлагат се и "шефове", които да те смъмрят за грешките ти, хора, които да посетят събитието ти или да са ти приятел за по бира навън.
Клиентите могат да избират заместници на родители, братя или сестри, приятели, партньори, да ги подбират по възраст, външен вид, да поръчват стил на обличане или дори начин на говорене. Цените за няколко часа са от 8000 йени (50 долара) - за по-леките задачи като присъствие за социалните мрежи, до около 30 000 йени (190 долара) за член на семейство.
"Аз съм в услуга на хората. Надявам се да са щастливи", обяснява пред АП Рюичи Ичинокава, основател на една от тези компании - Heart Project, която предлага заместително присъствие и осигурява статисти или семейни членове.
Той например е наемал десетки хора, които да играят журналисти на събитие, което е слабо посетено, а организаторът иска да изглежда по-пълно.
Позирал е като приятел на жена, която е трябвало да обсъди правна документация с бившия си съпруг и е бил "съпруг" на жена, която се е подлагала на лечение за безплодие.
Част от клиентите на тези услуги са самотни хора - без семейство и близки приятели. Но има и такива, които ползват семейства под наем и по рационални причини - например за да пробват какво е да имаш съпруг или брат и сестра.
Опитът на Ичинокава сочи, че повечето хора, които търсят услугите му, го правят, за да поддържат определен социален статут. Агенцията му е организирала посещения в бар за съдържателка, която е искала да впечатли работодателя си с клиентелата си. Той е ходил на училищни събития със самотна майка и детето ѝ в ролята на "чичо".
Според него някои роли са лесни - например да играеш гост на сватба и просто да седиш и да ядеш. Други обаче са стресиращи и тежки - да внимаваш да не кажеш нечие име погрешно, да объркаш нечия професия или да обсъждаш нечии детски спомени, от които нямаш никакво понятие.
Правилото му е никога да не повтаря една и съща роля - изиграването ѝ втори път според него обрича на провал. А той е горд, че никога не се е провалял.
"Не го чувствам като игра. Ако ситуацията го изисква, се ядосвам наистина", споделя той.
Идеята се разпростира и отвъд социалната фасада. Има например неправителствена организация за сестри под наем, която помага на т.нар. хикикомори - хората, които страдат от крайна социална изолация. Те посещават тези хора, стоят с тях и се опитват да ги върнат постепенно в света.
••• Какво представлява хикикомори:
Бизнес нишата показва колко сериозен може да бъде проблемът със самотата в Япония. Или колко се притесняват хората как ще изглеждат в очите на околните.
За нас в Европа идеята да платиш на някого, който да се преструва на приятел или брат изглежда като нещо немислимо, но за тези, които ползват подобни услуги може да има успокояващ и дори целебен ефект.
Обратната връзка от клиенти, която Ичинокава получава, говори за облекчение и благодарност. "Благодаря ви, вие наистина се държахте с нас като истинска майка, приятелят ми само повтаряше: "Каква страхотна майка", "Предайте поздравите ми на жената, която изигра ролята на моя съпруга и ѝ кажете, че беше превъзходна съпруга", пишат клиентите на агенцията му.
"Това позволява заместник да попълни празнота от нужди, които хората - признаваме или не - имаме; да се чувстваме по-малко самотни и по-свързани с тези, които обичаме, дори тези хора да не са около нас. Понякога е достатъчно да има някой, който да те погледне в очите и да знае, че съществуваш", казва пред "Тайм" и Брендън Фрейзър, който влиза в ролята на именно такъв актьор.
Най-учудващото, което режисьорката Хикари открива, докато проучва темата за филма Renral Family, е, че за наетите компаньони хората отсреща също се оказват важни.
"Има общност от хора, които са играли семейни роли за клиентите си. И това фалшиво семейство става като второ за тези актьори", казва тя.
Защото актьорите - дошли в Токио да търсят препитание и кариера, също са самотни. "Има завладяваща динамика, при която актьорите лекуват клиентите, а самите актьори също биват лекувани, като помагат", казва Хикари.
••• Фрейзър вече има един "Оскар":

