Най-новата вълна технологични милиардери от Силициевата долина представляват уникално и неконвенционално поколение от предприемачи - млади, амбициозни и превземащи света на високите технологии с щурм, благодарение на своята решителност, ненаситен глад за успех и напредничави лидерски похвати.
Сборникът „Една успешна идея е достатъчна", под редакцията на списание „Форбс", събира в себе си шестнайсет истории на безпрецедентен успех в света на технологичните иновации.
Представяме ви Шон Паркър - създател на платформата за споделяне на музика Napster, която за малко не слага край на музикалния бизнес, и един от основателите на най-могъщата социална мрежа в света - Facebook. Помните образа му, изигран от Джъстин Тимбърлейк във филма „Социалната мрежа", нали? Е, подгответе се да се запознаете с истинския технологичен гений, който няма много общо със своето екранно превъплъщение.
В днешно време почти няма човек, който да не е чувал кой е Марк Зукърбърг и неговата световно известна социална мрежа Facebook. Но значително по-малко хора знаят кой е Шон Паркър и колко значима роля е изиграл в развитието на интернет и в частност - до каква степен е подпомогнал Facebook да изглежда и функционира по начина, с който сме свикнали.
Накратко казано, Шон Паркър е катализатор на идеи в човешки образ, който при комбинация с подходящите хора, е започнал някои от най-иновативните компании в областта на информационните технологии през последните две десетилетия.
Едва деветнадесетгодишен той буквално взривява звукозаписната индустрия като един от основателите на сайта за споделяне на музикално съдържание Napster. Две години по-късно неговата усулга за синхронизация на контактите Plaxo демонстрира потенциала за развитие на технологичните иновации. Сфера, в която прави поредната крачка напред като двадесет и четири годишен директор във Facebook, помагайки на социалната мрежа да се превърне в най-важната интернет компания изобщо.
Наистина всички три компании, основани от него, в крайна сметка се разделят с него доста бурно, но не и преди да натрупа състояние от над два милиарда долара и то само на 31 годишна възраст. И това е само началото.
През 2011 г той отново разтърсва из основи дистрибуцията на музикално съдържание, представяйки шведската музикална платформа Spotify в Америка и синхронизирайки перфектно новата услуга с усилията на Facebook в същата посока.
Паркър се фокусира върху внимателната селекция на проблема вместо върху прибързаната разработка на иновация, от която никой няма нужда, както правят толкова много предприемачи, жадни за бърза печалба. Той реално разработва поредица от изключително успешни проекти, които критиците му определят с лека ръка като резултат от чист късмет. Napster беше прехода от дискове към MP3-ки, след като интернет направи възможно да съдържанието да бъде независимо от неговия носител. Facebook беше инструментът, който позволи да създадем надеждна идентичност в анонимния онлайн свят. Spotify е опит да се поправи самата същност на музикалната индустрия, която Napster буквално счупи десетилетие по-рано.
„Той мисли за посоката, в която усеща, че се движи светът", обяснява основателят на Spotify Даниел Ек. „Ако не счита, че вече има компания, която да отговори на бъдещите нужди на човечеството, той просто я създава собственоръчно."
„Шон имаше основна роля в превръщането на Facebook от колежански проект в истинска компания", заявява самият Марк Зукърбъг.
„Шон подходи изключително практично при структурирането на компанията по начин, който позволява на Марк да има достатъчно контрол, както по отношение на получаването на висока капиталова оценка, така и по отношение на минимизиране на намаляването на дела му на собственост при определени обстоятелства, а също така и във връзка с организацията на борда на директорите и детайлите на управление", споделя съоснователят на Facebook Дъстин Московиц. „Той тъкмо се измъкваше от неразборията с Plaxo и беше много чувствителен по тези въпроси."
Точно това прави обрисуването му във филма „Социалната мрежа" толкова дразнещо за Паркър. Образът му, изигран от Джъстин Тимбърлейк, е на жесток, арогантен опортюнист, който буквално изхвърля Едуардо Саверин от компанията и си присвоява акциите му. Ирония на съдбата е, че в Plaxo Паркър е преживял на практика това, с което фикционалният Саверин се сблъсква във филма.
„Нямам нищо против да бъда представен като неуморен купонджия, защото не мисля, че има нещо неморално в това", казва той, добавяйки бързо, че купонясването също е било доста преувеличено в лентата.
„Но не съм съгласен да бъда представен като неетичен, меркантилен хитрец, защото смятам, че това е нещо погрешно."
Така че следващия път, когато си пуснете филма „Социалната мрежа", имайте едно на ум, наслаждавайки се на виртуозните, но не съвсем етични номера на героя на Джъстин Тимбърлейк. Магията на Холивуд не винаги съответства на реалността.