Това е история, която сме гледали вече многократно. Новите и модерни технологии се разработват за военните, след което започват да се използват за различни търговски цели и накрая се оказват в ръцете на масовата публика, която най-често ги използва за забавление.
Точно както модерните компютри възникнаха от военните необходимости през Втората световна война и първите години на Студената война, а днес са в джобовете ни, за да ни забавляват, така и в момента безпилотните летателни апарати уверено мигрират от военната в цивилната сфера.
Но навлизането на тези апарати, които популярно са известни като дронове, може да повлече със себе си много повече проблеми, отколкото ползи.
Революция за една нощ
Крис Андерсън, автор в списанието за нови технологии Wired, си спомня как през юни 2011 г. по време на традиционното авиоизложение в Париж миниатюрните безпилотни летателни апарати са своеобразен хит. Малките машини, които спокойно могат да се носят с една ръка, носят мощни камери и могат да се използват за разузнаване от отделните войници на бойното поле. С единична цена от десетки хиляди долари, обаче тези апарати остават основно във военната сфера.
През май 2012 г. в Пекин се провежда поредното Hobby Expo. Най-големият хит на изложението стават десетките радиоуправляеми дронове, които китайските компании за играчки се надпреварват да представят пред публиката. Макар че приличат на военните си събратя, тяхната цена е около $1000, което ги прави достъпни за масовата публика. Така започва революцията на дроновете.
Днес масовият дрон излита и каца вертикално и се задвижва от две, четири или повече носещи винта.
За разлика от някогашните скъпи радиоуправляеми модели на самолети, чието управление и поддържане изисква сериозен майсторлък, днешните дрони са изненадващи прости за управление, стабилни във въздуха и лесни за употреба.
Най-евтините китайски модели, които могат да се намерят в интернет, струват около $50, но имат на борда си камера и уверено се носят из въздуха, за забавление на собственика си.
За около $2000 - 3000 всеки може да си купи дрон, който да снима HD видео, да лети с часове, да излита и каца автономно и дори да носи полезен товар.
Повече от играчки
Дроновете-играчки в САЩ започват да стават все по-масови през 2012 г.
Федералната авиационна администрация решава, че е време за регулиране на използването на подобни безпилотни апарати. На първо време от администрацията забраняват дроновете да летят на височина от над 120 m и в радиус от 8 km от най-близкото летище. Полетите трябва да се извършват само през деня и операторът трябва да поддръжа визуален контакт с дрона си през цялото време на полета.
Тези правила, обаче бързо започват да стават своеобразна врата в полета, след като през май 2014 г. Ралф Паркър успява да осъди Федералната авиационна администрация за неправомерно наложена му глоба в размер на $10 000.
От администрацията налагат глобата, защото Паркър използва своя дрон за въздушно заснемане и следователно извършва търговска дейност, която е забранена с безпилотни апарати. Паркър, обаче успешно защитава в съда тезата си, че дронът му представлява управляем летящ модел по своята същност, а администрацията няма право да налага глоби за използването му.
Сега вече всеки съдия в САЩ може да се позове на това съдебно решение и да отхвърля правото на американската авиационна администрация да налага глоби и правила при полети с дронове.
Така само в САЩ стотици хиляди дронове летят всеки ден, като често се използват за бизнес-цели, без формално някой да има право да регулира тази дейност.
Въпрос на безопасност...
Дроновете създават реална опасност за пилотируемите летателни апарати. В САЩ дневно се извършват средно около 87 000 полета, както на пътнически, така и на товарни и частни самолети и вертолети. Във всеки един момент над страната има поне 5000 летателни апарата. Без да броим дроновете...
Според Федералната авиационна администрация през 2014 г. всеки месец средно са подавани 25 оплаквания за дронове, които летят доста над лимита от 120 m. Отделно 236 случая са класифицирани като потенциални инциденти, тъй като дронове са забелязвани в непосредствена близост до натоварени летища и дори на глисадите за излитане и кацане на гражданските полети.
„Проклет да съм, ако заради една играчка загина аз и 180-те пътници в моя 737", въкликва наскоро американски граждански пилот, който твърди, че се е разминал на 200 m с дрон по време на кацане в Орландо, Флорида.
През юли 2014 г. над Ню Йорк полицейски вертолет се размина на косъм от сблъсък с дрон, който бил използван за заснемане на моста Джордж Вашингтон. Двамата оператори на дрона са били арестувани и са им били повдигнати обвинения за застрашаване на живота на полицейски служители.
Освен че летят прекалено високо, често дроновете летят и твърде ниско. Стотици са случаите в САЩ на паднали дронове в населени райони. За щастие, до момента няма съобщения за пострадали, тъй като дроновете са доста леки.
Службите за сигурност в САЩ пък имат други притеснения. Дроновете могат да се превръщат в апарати-самоубийци. Макар и малки по размери, повечето модели могат да носят достатъчно взрив за да убият човек.
...и въпрос на лично пространство
На 22 юни 2014 г. Лиса Плес се преоблича в своя апартамент на 26-тия етаж на жилищна сграда в Сиатъл. Тъй като няма други високи сгради в района тя няма пердета на огромните си прозорци, но в този ден забелязва, че нещо я гледа.
Само на няколко метра от сградата се носи дрон.
Случаят с Лиса Плес става новината на седмицата в Сиатъл и в случая бързо се замесват местните медии и полиция. За щастие операторът на въпросния дрон се свързва с Плес, за да й обясни, че е заснемал сградата по поръчка на агенция за недвижими имоти. Показан е пълният запис от полета и се вижда, че той не е заснел нищо твърде интимно.
И ако случаят в Сиатъл се разминава, то оплакванията, че дронове летят над частни имоти, вече буквално заливат полицейските управления в САЩ.
Повечето американски щати имат закони, които регламентират наказанията за нежеланото навлизане в чуждото лично пространство, но обвързването на тези закони с модерното използване на дрони за нездравословно любопитстване понякога се оказва невъзможна задача.
Шарлотсвил, малък град във Вирджиния, вече прие местна регулация, която напълно забранява полетите с дронове в очертанията на града, поради опасност от нарушаването на личното пространство на жителите му.
Тексас пък прие закон, който забранява използването на дронове за следене и наблюдение от частни лица.
Вече се чуват гласове, които искат по-сериозна регулиране на полетите с дронове именно на база опасността от безогледното погазване на неприкосновенността на личния живот на гражданите.
Соня Сотомайор, един от настоящите върховни съдии в САЩ, открито се изказва срещу масовото разпространение на дронове.
„Дроновете летят над нас и записват, каквото пожелаят, дори когато се намираме в частните си имоти. Наличието на подобни технологии ни кара да се замислим как да опазим личния си живот.", казва тя.
Тези проблеми създават нова възможност за бизнес.
Някои американски компании, които започнаха да предлагат на пазара дронове-разрушители. Това са апарати, които буквално патрулират над вашия имот и атакуват чужди дронове, като пускат ленти в техните винтове, които се оплитат и свалят нежелания дрон.
Забраните не са решение
Федералната авиационна администрация има срок до 30 септември 2015 г. да излезе с конкретни законови предложения за регулиране на използването на дронове в САЩ. Администрацията определено се намира между чука и наковалнята.
От една страна тя е притискана от огромни компании, като Amazon, които нямат търпение да вкарат дроновете в употреба за бърза доставка на стоки. Десетки хиляди американски фермери също чакат регулациите, за да могат да използват дроновете за напояване, торене и наблюдение на посевите си.
Според последните оценки на Американската асоциация на производителите на потребителска електроника, до 2018 г. в САЩ ще има 2000 компании, които пряко или косвено ще се занимават с цивилни дронове, а техният бизнес ще се оценява на над $1 млрд.
В същото време е практически невъзможно да се регулира използването на това, което днес се смята за забавна и достъпна играчка от стотици хиляди американци, които са получили дрон за подарък след празничния сезон. Налагането на глоби без ясни правила и закони заплашват Федералната авиационна администрация с безкрайни дела от недоволни американци.
По всичко личи, че администрацията няма да успее да спази този срок и ситуацията с дроновете в САЩ ще продължи да виси в правен вакум.
„Ако правителството наложи сериозни рeстрикции към употребата на дронове, как ще бъдат прилагани?", това се пита Вивек Вадхва, в скорошния си коментар за The Washington Post.
„Ще трябва ли полицията да си купи дронове-разрушители, с които да сваля нелегалните дронове? Или ще трябва да вдигаме изтребители всеки път, когато някой си играе с дрон за $300? А може би е най-добре да наемем хиляди деца, въоръжени с въздушни пушки, за да свалят нарушителите от небето? Няма смисъл да приемаме закони, които ще са невъзможни за изпълнение. Дроновете идват и трябва да се приготвим за тях", казва в заключение преподавателят в Станфордския университет.
Реални са опасенията изложена в публикацията, че тези безпилотници са опасност за авиацията, че могат да нарушат личното пространство с камерите си, да причинят наранявания или смърт, ако летят ниско. Между другото се споменава и: „Макар и малки по размери, повечето модели могат да носят достатъчно взрив за да убият човек”. Ами големите модели?! И това е най сериозния аспект на използването на това „изобретение” – дроновете като оръжие в ръцете на терористите. Какво може да бъде антитерористичното противодействие, когато терористите се обучат да ги използват за целите си?
Трябва да се прави разлика между куадкоптера показан на снимката горе и военните безпилотни апарати, които всъщност са самолети с голям обхват! На английски всичко е "дрон" , но това всъщост са много голям спектър от летящи машини и тези за гражданска употреба са всъщност сравнително безобидни апарати на литиево-полимерни батерии, които лимитират времето на полета, както и обхвата на куад, хекса, октакоптера...Има и вариант да се кара FPV (абревиатурата означава "от първо лице") като на машинката има освен камера за заснемане и друга чрез която пилота следи полета все едно е горе в апарата и тя е оборудвана със съответната авионика и има обратна връзка с управляващия към видео- очила или монитор...Трансмитерите, които се използват за управление на съответните летящи машинки също са лимитирани, като обхват, макар че стандартна RC-система с пълен обхват покрива 1,5 км...всъщност зависи от чувствителността на приемника в самото куадкоптерче или друго радиоуправляемо летящо моделче. Съгласен съм че са потенциално опасни за големи летящи апарати от гражданската и военната авиация, както и за хора на земята при евентуален срив на системата за управление или проблем със самото летателно моделче, но за бомби и т.н. дивотии ми се струва преувеличена заплахата...Все пак всичко излетяло в небето равно или късно каца по един или друг начин...та не са съвсем безобидни тия забавни технологични моделчета и нещо друго съвсем не са играчки...изискват се сериозни умения за да може да ги кара човек, почти като карането на истински хеликоптер...имат разни магии по тях за стабилизиране на полета или полу-автономен полет, но те са на далеч по големите и сериозни от ценова гледна точка модели.
Сетих се как се неутрализират Янаки и затова пиша втори коментар. Подавят се радиочестотно в мегахерцовия и гигахерцовия диапазон със специален генератор на "шум" и прекъсва връзката между управляващия и самото летателно моделче.