Холандия
Придвижваме се безшумно между вятърните мелници, ветрогенераторите и велосипедите в Холандия. Чуваме леко свистенето на вятъра и само на участъците с по-стар асфалт долавяме жуженето на гумите по настилката.
Тестваме HYUNDAI IONIQ, (произнася се „айоник"), електрическата версия.
Караме обратно към Амстердам след презентация на трите нови модела на корейската корпорация, която се състоя в Menno Kroon Palace в провинцията - на зелена поляна, напълно в духа новите попълнения в семейството на HYUNDAI. Мястото е забележително и си заслужава да го разгледате при удобен повод.
Като казвам три модела - става въпрос за едно купе, с три различни електрически задвижвания - IONIQ има версия хибрид, напълно електрически вариант, и Plug-In хибрид.
IONIQ е новата концепция на HYUNDAI за пробив на пазара, който някак напуска лукса и се пренася на териториите на разума и удобството. И на екологията, разбира се.
Всъщност, запознанството ни с хибрида IONIQ започва едно кафе време след слизането ни от самолета.
Опциите за тест са 2 - по магистралата или през малките села и градчета. Естествено, избираме селата и получаваме „ключовете", заедно с препоръки за дестинации, където могат да се направят красиви снимки.
Ключовете на колите в днешно време са нещо условно, разбира се, защото служат повече за идентификация на шофьора пред колата, отколкото за отключване и заключване.
Холандия е страшно красива, поддържана, зелена и подредена. Минаваме около 170 км покрай дървета, езера, старинни къщи и замъци. Всеки поглед наоколо си заслужава.
Как се движи колата? Ако не знаеш предварително, че е електрически хибрид, може и да не разбереш. Стъпва здраво на пътя, вози стегнато, набира бързо, превключва плавно и адекватно. HYUNDAI са избрали да използват шестстепенен автоматик с два съединителя, вместо безстепенна (CVT) трансмисия, която използват всички останали хибриди. Смята се, че безстепенната не разпределя енергията равномерно и извлича повече шум от двигателя.
Общата мощност на електрическия двигател и бензиновия мотор е 141 к.с. - 32 kW (43.5 PS) от електрическия, и 105 PS от бензиновия, с общ въртящ момент от 265 Nm.
Хибридът е много умен (а електрическата е още по-умна, но за това след малко) - и за разлика от пряката конкуренция има нормално приборно табло пред волана, и втори 8" дисплей на централната конзола за навигация и забавление. Работи безпроблемно с телефони - можете да ползвате операционните системи Apple Car Play и Android Auto.
Най-добрата екстра обаче е осемгодишен безплатен абонамент за TomTom LIVE - чрез него получавате в реално време прогнози за времето, информация за камери на пътя, ремонти, отклонения, и редовни ъпдейти на навигационната карта.
Дизайнът на IONIQ е много приятен, работено е сериозно върху ареодинамиката. При определени режими на работа предната решетка на хибрида се затваря, за да се постигне още по ниско ниво на челно съпротивление. HYUNDAI твърдят, че IONIQ има най-ниския в класа си коефициент на съпротивление - 0,24.
Купето е със спортно излъчване, въпреки, че огромният багажник подсказва позициониране по-скоро като семейна кола.
Има приятни екстри от типа на автоматично изтегляща се назад шофоьрска седалка при слизане от колата, която позволява шофьорът да си опъне краката, да се измъкне лесно от автомобила и след това, ако сяда друг шофьор, да намести бързо седалката по своите размери.
Че е електрически хибрид разбираш чак когато погледнеш показанията за разход на гориво. В края на пътуването колата показва 4,7/100, като се има предвид, че караме по път без камери, и през по-голямата част от пътя „пробваме" спортния режим. Освен него, има „нормален" и „еко". Дори и само на електрическия си двигател IONIQ може да се движи със скорост до 120км/ч.
Електрическият вариант, с който се прибираме след презентацията Menno Kroon Palace, е по-мек и спокоен, на външен вид е същият, само без предната решетка. Разликите са основно в купето.
Там всичко е подчинено на ефективното използване на енергията и на електрониката, която управлява процесите.
Например, ако сте сам/а, може да си включите климатика така, че да работи само за мястото на водача.
За страни като България, където зимата понякога е мега студена, а през лятото е адска жега, има режим, при който (докато колата се зарежда в гаража ви) задавате час, в който ще ползвате колата, и желана температура на купето. Колата се включва сама, когато прецени, и в часа, в който се качите, купето е напълно климатизирано.
Давам само един пример, но това прави впечатление.
Електрическият IONIQ изминава 280 км с едно зареждане, което предполага да можеш да въртиш цял ден в София и околностите, или да пътуваш спокойно до Пловдив или Стара Загора. За връщане също няма проблем - батерията има бърз режим за зареждане до 80% за 24 минути.
Колко струва? Още не се знае, но предполагаме че ще се позиционира близо до хибридните модели на Тойота, на които IONIQ ще е пряка и силна конкуренция.
Моделите все още не са налични в България, но след лятната ваканция вече ще могат да се видят в шоурума на марката.