Model Y - електромобилът, който трябва да промени облика на Tesla

Акциите на Tesla отбелязват своя най-голям скок от шест години насам, след като в последната седмица на октомври производителят установи, че може да се похвали с неочаквано успешно трето тримесечие.

Но това най-вероятно няма да е най-значимото постижение за компанията в близките месеци.

Далеч по-важна е премиерата на Model Y - бюджетен SUV, който трябва да влезе в серийно производство през лятото на 2020 г.

Преди това прогнозите бяха, че производството на най-новата серия на Tesla ще започне най-рано през есента на следващата година, но строежът на завода на фирмата в Китай ускори значително процеса.

Изпълнителният директор Илон Мъск от своя страна призна, че има още какво да се подобри по електромобила, но моделът е почти готов да влезе в поточната линия.

Ако това не ви звучи като особено голямо постижение, трябва да имате предвид две неща за Tesla и Model Y.

Първо, опитът на производителя да спазва зададените от него срокове досега се е оказвал печално неуспешен. Да изместят дата за официална премиера по-рано от предвиденото е нещо напълно ново за компанията на Мъск.

Второ, Model Y е може би най-важният автомобил, който брандът планира да представи.

До момента от Tesla зависеха почти изцяло от седаните - примери за това са както скъпият и луксозен Model S, така и по-евтиният и бюджетен Model 3.

Но клиентите все повече се ориентират към SUV сегмента и производителят на електромобили трябва да откликне на търсенето. Пример за тази тенденция е пазарът в САЩ, където само за една година продажбата на седани е спаднала с около 40 на сто.

Досега единственият SUV на Tesla беше скъпият Model X, чиято начална цена започва от 86 хил. долара. През последната седмица пък Мъск определи вече съществуващите седани на Tesla като "по-скоро нишови модели, които не са чак толкова важни за бъдещето на компанията".

Той обясни, че производството им е относително скъпо, особено ако се произвеждат малко бройки от серия и че донякъде моделите S и 3 се произвеждат от сантиментални подбуди. Затова и не са от голямо значение за успеха на производителя.

Ситуацията с Model Y обаче е различна, защото Мъск прогнозира, че моделът ще се продава два пъти повече, отколкото седаните на Tesla.

Ако компанията успее да постигне целите си, това ще се окаже най-успешният SUV за всички времена, независимо дали става въпрос за двигатели с вътрешно горене, или електромобили.

Към момента този рекорд се държи от Toyota Rav4, която в САЩ достига 427 хил. продадени бройки за 2018 г., а в Европа цифрата за същия период е над 71 хил. бройки.

Конкуренцията на Tesla също постепенно се фокусира върху производството на електрически SUV, затова ако фирмата на Мъск има намерението да се конкурира, тя също ще има нужда от този клас автомобили.

А ако Tesla има чувствително предимство в някоя област, то това е имиджът. Почти никой не може да се състезава с мистичната харизма, която брандът носи. И ако хората избират да си купят Model 3, казват специалистите, те не правят този избор, защото наистина искат седан, а защото това е моделът на Tesla, който могат да си позволят.

От компанията за момента не посочват конкретната цена на Model Y, но се очаква той да се позиционира по-скоро като бюджетен електромобил на цена около 40 хил. долара.

Остава въпросът дали Tesla ще успее да изпълни всички свои амбициозни планове и да произвежда по 1000 бройки от Model Y на седмица?

Мъск е категоричен, че е научил уроците си от предишни забавяния в производството, а новата фабрика, която ще заработи до Шанхай, ще е образец как трябва да изглеждат заводите на автомобилния гигант.

Доказателство, че компанията се движи по график с представянето на Model Y, е фактът, че тази седмица беше забелязан негов прототип по магистрала в Калифорния.

Така че ако Tesla запази темповете си около работата по новия SUV, свръхуспешните четиримесечия ще се превърнат от изненада в нещо напълно обичайно.

Новините

Най-четените