Обвиненията срещу Tesla - саботаж отвътре или грозната истина

На 20 юни сутринта Мартин Трип е уволнен от поста си в компанията Tesla. Следва размяна на гневни имейли с изпълнителния директор на компанията - Илон Мъск, а до края на деня Трип се сдобива с обвинения за саботаж, хакване на системата и изнасяне на конфиденциална информация.

Съдебното дело срещу бившия работник е за 1 млн. долара. В документите, внесени от Tesla, се твърди, че Трип е крайно разочарован и озлобен човек, на когото е отказано повишение.

Той от своя страна твърди, че не е престъпник, а вестоносец на истината за производителя на автомобили и случващото се в гигафабриката в щата Невада.

Трип е 40-годишен ветеран от военноморските сили на САЩ. През октомври 2017-а напуска доходната си работа и къщата си в Милуоки, за да постъпи като техник в Tesla. Смята, че с работата си за фабрика за електромобили ще допринесе за доброто на природата.

Мартин признава, че в началото му е било трудно да се адаптира към ритъма на работа в Tesla, но успява да свикне.

С течение на времето той започва да забелязва куп нередности в производството. Според него например фирмата си позволява да слага доказано дефектни батерии на Model 3, което може да доведе до спонтанно запалване на колата, но това е само малка част от нещата, правещи му впечатление.

По думите му се опитвал неведнъж да предупреди мениджърите за проблемите, които вижда, но никой не му обръща особено внимание.

Така се стига до събитията от последната седмица. В неделя, 17 юни, Илон Мъск изпраща два имейла до своите служители.

В първия обяснява, че неназован служител е хакнал операционната система за производство на електромобили Tesla и е изнесъл ценна фирмена информация към външни лица. Мъск допълва, че има много организации, които биха искали да му навредят, като сред тях посочва конкурентите си и петролните компании.

Второто писмо съдържа предупреждение към работниците да внимават за колеги, които се опитват да саботират Tesla.

Оказва се, че служителят, за когото говори Мъск, е именно Мартин Трип, който обаче има съвсем различна версия за събитията. Огорчен от това, че нито един от мениджърите не приема сериозно забележките му по производството на електромобилите, той решава да се свърже с изданието Business Insider и пред тях да опише всичко, на което е ставал свидетел.

Трип категорично отрича да е търсил друг, освен медиите, и посочва, че не разбира нищо от програмиране и няма как да е хакнал системата във фабриката.

Следва кратка размяна на гневни имейли между него и Илон Мъск, която започва на 20 юни сутринта. В тях отново се споменават дефектните батерии за Tesla, а заедно с тях и загуби при производство за милиони и лъжи към инвеститорите в компанията, а Мартин се самоопределя като "вестоносец" и "изкупителна жертва" за неразбориите във фирмата.

В отговор Мъск го нарича "ужасно човешко същество" и е убеден - проблеми със сигурността на колите му няма, нормално е при производство за милиарди да има и загуби за милиони, а Model 3 е най-безопасната кола в света.

Нещата стават още по-интересни, когато от Tesla казват, че получават заплахи от приятел на Трип, който твърди, че ще взриви гигафабриката в Невада.

Разследването на полицията обаче не открива доказателства за готвен атентат. Кой е прав в този спор най-вероятно ще реши съдът в Невада.

Проблемите на Мъск със саботаж отвътре обаче не са новост. Първият известен случай е от 2008-а, когато в писмо до медиите анонимен служител разкрива, че компанията има в банката само 9 млн. долара, но за сметка на това е приела предварителни поръчки за 1200 коли и хиляди долари депозит за тях. Най-накрая е успяла да изпълни не повече от 50 от тези поръчки.

Името на този служител и до ден-днешен не се знае публично, но Мъск успява да го разкрие. Начинът, по който го прави, изглежда като изваден от лош детективски роман. Той копира писмото в Word файл и проверява размера му.

После проверява много внимателно логовете на принтера, за да открие кой принтиран файл съвпада по размери. Не е ясно защо служителят въобще е разпечатвал писмото, но тактиката на Мъск се оказва успешна. За негово щастие, работникът се отървава само с писмено извинение и без съдебни дела за милиони.

Оттогава Мъск сериозно се опасява за лоялността на своите подчинени (въпреки че по-късно признава, че в онзи момент компанията наистина е имала само 9 млн. долара в банката).

Тази година става ясно, че притесненията му никак не са безпочвени. Мартин Трип е единственото конкретно име, което се знае до момента, но далеч не е първият, споделил публично крайно негативна информация "от кухнята".

В началото на юни група бивши служители на Tesla, които пожелават да останат анонимни, разкриват, че когато Мъск казва, че Model 3 е "производствен ад", то това далеч не е метафора. Те описват пожари, престъпна небрежност и сериозни дефекти по електромобилите, които допълнително спъват производството.

Затова Мъск открито призова служителите да се обръщат към мениджърите си за всеки проблем, който забележат, вместо веднага да търсят медиите. Предстои да видим дали работниците на Tesla ще го послушат.

Новините

Най-четените