Според ново решение на Федералния съд в германия големите немски градове ще могат автономно да въвеждат забрани за използване на автомобили с дизелови двигатели с цел борба с мръсния въздух. Това може да доведе до сериозни сътресения както в авто индустрията, така и политиките относно градския транспот в страната.
Съдиите в Лайпциг прецениха, че локалните власти трябва да имат сами правото да въвеждат ограничения за старите и причиняващи сериозно замърсяване дизелови автомобили, като например достъпа им до централните част на градовете.
Решението води обаче и до несигурност у много от шофьорите в Германия.
Конкретни мерки и забрани няма, но съдът призова местните власти да упражняват пропорционално новопридобитите си правила за налагане на забрани , тъй като според администрацията всякакви регулации трябва да бъдат въвеждани постепенно.
Вниманието е фокусирано най-вече под затиснатите от смог големи градове като Щутгарт и Дюселдорф, но последици ще има за цялата страна.
Новината за решението на Федералния съд е от 27 февруари и е голяма победа за групата природозащитници "Помощ за околната среда в Германия" (Deutsche Umwelthilfe - DUH), които настояваха общините именно на тези два града да предприемат мерки срещу замърсяването с отровните азотни окиси фини прахови частици, идващи от по-старите дизелови двигатели.
Съдиите от по-ниските административни нива вече одобриха пълна забрана за шофиране на дизелови автомобили, но общини като Баден-Вюртемберг и Северен Рейн-Вестфалия обжалваха решението и казаха, че подобни мерки трябва да бъдат одобрени от Федералния съд.
Мнението на канцлера Ангела Меркел обаче че, че това решение ще има ограничени последици.
Според нея въпросът опира до отделни градове, където има нужда да бъде свършена повече работа в борбата със замърсяването. Меркел допълни, че много от градовете, които са засегнати от мръсния въздух, показателите не превишават чак толкова много нормите.
В същото време министърът на околната среда Барбара Хендрикс каза след решението на съда, че немските градове могат да намалят нивата на замърсявания и без да забраняват колите с дизелови двигатели и това ще бъде нейната основна цел. Според председателя на DUH Юрген Реш това е бил "един страхотен ден за чистия въздух в Германия".
Екоактивистите от Грийнпийс също посрещнаха с радост новината, защото всяка община ще има правото да защитава здравето на гражданите си.
Всичко това обаче идва като удар за немското правителство и за могъщата автомобилна индустрия в страната, която категорично се противопоставя на забрани върху дизела, тъй като се страхува от възмущението на собствениците на дизелови двигатели, чиято стойност на препродажба може да бъде загубена. Други са на мнение, че германците ще трябва да се примирят с частичните загуби.
Анализатори от консултантската фирма EY посочиха, че всички водачи, освен тези на най-новите дизелови автомобили, които се придържат към стандартите Евро 6, вече не могат да бъдат сигурни, че ще могат да карат колите си по всяко време, 365 дена в годината. По тяхна преценка около 10 млн. автомобили в Германия ще бъдат засегнати от новите регулации.
Преди внимателно проследеното решение на Федералния съд немското министерство на транспорта побърза да каже, че вече подготвя евентуални забрани като включва в плановете си по-компромисни мерки за ограничаване на дизеловите автомобили.
Министерството може да обнови регулациите на трафика, в които се включва забраната за движение на коли с дизелов двигател по определени пътища например.
Загрижеността относно вредните въздействия на дизела се увеличи, откакто през 2015-а от Volkswagen допуснаха инсталирането на устройства за заобикаляне на екологичните норми на 11 милиона коли. Отровните газове се свързват с респираторни заболявания и здравословни проблеми, които могат да доведат до преждевременна смърт.
Отговорът на автомобилната индустрия за "Дизелгейт" е в предложения за софтуерни нововъведения и подмяната с нови, по-чисти модели, но не се наема с обещания за по-сериозни "хардуерни" промени. Природозащитниците от DUH обаче смятат, че решението на Федералния съд ще притисне автомобилните производители да преоборудват по-старите коли с ефективни контролери на вредните емисии.
Правителството на Ангела Меркел от своя страна предлага фонд от милиард евро, частично покрит от авто индустрията, за да подобри градския транспорт и постепенното му преминаване към електрически автобуси.
Междувременно в 70 германски града са засечени нива на азотен диоксид, които са два пъти над нормите на Европейския съюз. Сред тях са Мюнхен, Щутгарт, Кьол и още много други.
Поредните недомислици (справка: извинението на Макрон), към момента дизеловите автомобили нямат алтернатива. След години може би, но цената за преминаване към алтернативни средства за задвижване е твърде висока и социално неприемлива, както за германците, така и навсякъде по света, с изключение вероятно на САЩ където открай време недолюбват дизеловите леки коли. Но там причините за това други - ниската цена на горивата спрямо покупателната им способност.
Няма проблеми, Ганьо винаги е готов да си вземе един димящ авто-динозавър стига да е на изгодна цена Така, че ще му е трудно да разбере мисленето на Германците.