Колата на бъдещето - компютър, който ви вози

Колата на бъдещето ще е най-мощният компютър, който някога ще притежавате. Тя ще разполага с изчислителна мощ на компютър в кутия с размерите на автомобилна аудиосистема, твърди американският производител на чипове Nvidia.

Nvidia са най-известни като доставчик на мощни графични процесори, но от десет години фирмата започна да адаптира чиповете си за употреба в автомобили.

Третата генерация Audi A8, която дебютира през 2009, бе първата кола, използваща графичен процесор на Nvidia за своята 3D навигационна система.

Сега има 8 млн. коли по пътищата с процесори на Nvidia - включително модели на Tesla, Volkswagen, Honda и Mercedes, както и Audi.

Но Дани Шапиро, старши директор по автомобилните разработки в Nvidia, твърди, че компанията е тепърва в началото.

"Имаме договори с много автопроизводители, така че в следващите няколко години ще увеличим броя на колите с процесори Nvidia до около 25 млн", казва той.

"По-младите купувачи на първа кола са израснали с iPhone и iPad, така че очакванията са ако харчите толкова много пари за кола, електрониката в колата да е поне толкова добра, колкото е вашия таблет".

Шапиро твърди, че в създаването на автомобили е вложено много майсторство - от шасита и фарове до кожения салон, но традиционно автомобилните компании не обръщат такова внимание на компютърните си системи.

Нарасналото търсене на висококачествени цифрови дисплеи в колите - включително навигационни системи, виртуални набори от инструменти и развлекателни системи за задните седалки - обаче кара производителите да се ориентират в друга посока, извън традиционните доставчици, за да постигнат технологично предимство.

Tesla Model S например включва 17-инчов сензорен дисплей в средата на таблото, който замества почти всички физически бутони в колата.

Той може да се използва за управление на всичко - от климатизацията до окачването и дори капака на покрива.

Междувременно, концептуалният автомобил Mercedes F015 си представя интериора на колата като "цифрово пространство за обитаване", позволяващо на пътниците да взаимодействат интуитивно със свързаното с интернет возило чрез жестове и сензорни екрани с висока резолюция, а Audi Prologue превръща цялото табло на колата и панел с инструменти в един голям сензорен дисплей.

Амбициите на Nvidia са да направят така, че показваното на екрана изображение да съответства по-добре на физическия свят вътре в колата

Процесорът Tegra X1, който стои зад компютъра за визуализация в купето Drive CX, е в състояние да извършва един трилион операции - същата мощност, която е имал заемащия 148 кв.м. суперкомпютър преди 15 години.

Това означава, че той може да представя фотореалистично физически материали като въглеродни влакна, полиран метал и стъкло.

Той може също така да рендерира 3D карти и забележителности с комплексни осветителни ефекти, както и да осигурява детайлна пространствена визия, помагаща при паркиране и маневриране.

"Когато дизайнерският екип го види, започва да точи лиги, защото инструментният клъстер е като перлата в короната, а когато той е просто двуизмерно изображение с примерни кръгчета за циферблатите, той реално не отразява изживяването при каране на колата", казва Шапиро.

"Виждаме много умение и старание, добавяне на сенки и светлина - картата може да се променя според предпочитанията на шофьора за режима, в който е колата".

Nvidia все още е нишов играч в бизнеса с автомобилни чипове.

По-големи компании като Texas Instruments, Intel и Qualcomm в момента доминират пазара, и продажбите на процесори за автомобили са само 4% от годишните приходи на Nvidia - 4.7 млрд. долара за последната фискална година.

Шапиро обаче твърди, че има еволюция в мисленето на автопроизводителите, особено по отношение на електрониката, необходима за съвременните системи.

Компанията очаква доходи от автомобили от 183 млн. долара тази година и е ангажирана в бъдещи автомобилни бизнес-начинания на стойност 2 млрд. долара.

Реалната амбиция на Nvidia обаче е да превземе пазара на самоуправляващи се автомобили.

Компанията наскоро представи компютъра-автопилот Drive PX, който приема данни от 12 камери, разположени около автомобила и ги съчетава с изчерпателно "дълбоко учене", за да се обучи колата да долавя и интерпретира какво се случва около нея.

"Можем да подаваме на системата информация, така че тя да се учи, точно както детето се учи, като идентифицира предварително обектите в различните ситуации. После тя може да се връща към наученото и да разбира - и можем да я научим да разпознава всички възможни видове пътни знаци, различните ленти на пътя, различните коли, различните хора...

Така ще функционират самоуправляващите се коли в близкото бъдеще", казва Шапиро.

"Обучаваме" системата. И ако има нещо, което тя не разбира - тя връща заявка до услугата "облак", който я зарежда. И това ще е част от следващия обучаващ модел, така че колата да продължи да става все по-умна и по-умна".

Компанията си е партнирала с Audi за технологията за самоуправление на автомобили zFAS, демонстрирана на CES през януари 2015, когато самоуправляващ се концептуален автомобил Audi A7 пропътува близо 900 км от Сан Франциско до събитието в Лас Вегас.

Естествено, еволюцията на самоуправляващите се коли не е лишена от препятствия.

Тази седмица Google признаха, че 11 от техните самоуправляващи се возила са попадали в "незначителни катастрофи" през последните шест години.

Крис Ърмсън, директор на програмата на Google за самоуправляващи се коли, обаче настоява, че возилата на фирмата никога не са били причината за инцидентите.

Като цяло се счита, че самоуправляващите се автомобили ще намалят броя инциденти на пътя, причинени от човешка грешка.

Основателят на Tesla Елън Мъск дори коментира, че може някой ден да бъде незаконно хората да шофират, защото всъщност човешкото шофиране е твърде опасно.

Шапиро твърди, че автопроизводителите вероятно ще въвеждат функции за самоуправление в колите на етапи.

Ако свалянето на ръцете от кормилото и на краката от педалите на магистралата е напълно във възможностите на сегашните технологии, оставянето колата да навигира сама през натоварен градски център е доста различна ситуация.

Мнозина асоциират този тип високотехнологични функции с луксозните автомобили, но системите на Nvidia вече се инсталират в някои базови модели - примерно Audi A3 в САЩ.

Шапиро изтъква, че еърбеговете също някога са се считали за признак на лукс, а сега са стандартна мярка за безопасност в повечето коли.

"Хората обичат да шофират. Не че непременно обичат да паркират автомобилите, не обичат и да седят в задръстване, така че има компютърно подпомагани режими на шофиране, при които, ако не желаете да шофирате, оставяте колата да действа сама, но когато желаете вие да карате, вземате кормилото в ръце", казва Шапиро.

"Мисля, че след като започнем да виждаме как тези системи драстично намаляват инцидентите, травмите и смъртните случаи, няма причини те да не станат задължителни".

Новините

Най-четените