В последните седмици босът на FIAT Chrysler и Ferrari Серджо Маркионе все по-често говори за състоянието, в което се намира Формула 1. При това го прави по впечатляващ начин - говори на висок глас за неща, които другите във Формула 1 обикновено шепнат, тъй като се притесняват, че мнението им ще им донесе негативи. На Маркионе не му пука.
Той е сред най-важните фигури в световната автомобилна индустрия и не се притеснява от това дали острите му думи ще засегнат някои солиден фактор в световния шампионат. Маркионе вижда Формула 1 в по-различна перспектива от тези, които са вътре в шампионата. Освен това, босът на FCA е човек, който е свикнал да постига това, което преследва и знае какво да направи, за да получи желания резултат.
Ясно е, че в момента Маркионе прекрасно разбира, че автомобилните производители държат властта във Формула 1. Те контролират доставката на двигатели. Състезателните автомобили имат нужда от мотори, а след като тимовете нямат възможност да се спасят с двигател от Cosworth, то трябва да уважат своя доставчик на двигатели иначе ще се окажат в ситуацията на Red Bull от миналата година, в която шефовете на тима се набутаха сами с поредица от идиотски ходове.
Точно затова Маркионе говори, че иска да види нови производители във Формула 1, както и нови марки в надпреварата. Той вече обясни, че е възможно завръщането на Alfa Romeo във Формула 1, което както разбирате, ще означава ребрандиран мотор на Ferrari и болид от ранга на отбор като Toro Rosso.
Маркионе иска BMW да се върне и отново да купи Sauber, иска Toyota да се върне, както и да дойде Volkswagen, под каквато форма си изберат германците да го направят. Маркионе разказа, че е окуражавал главния изпълнителен директор на Volkswagen Матиас Мюлер да вкара германския автомобилен гигант във Формула 1.
Не трябва да забравяме, че предшественикът на Мюлер Мартин Винтеркорн може би е одобрил проект за влизането на VW във Формула 1 през лятото, буквално няколко дни преди да избухне дизеловия скандал, което до доведе до оставката и кризата, в която изпадна автомобилната компания. Излизането от която ще е скъпо и дълго. Но няма спор, че VW Group вече разполага с технологии, които ще позволят на компанията да участва във Формула 1 - прототипът 919 Hybrid, с който Porsche спечели в Льо Ман миналата година носи на борда си много от системите и решенията, които се използват във Формула 1, въпреки че се задвижва от V4 турбо двигател, а не V6.
Най-много Маркионе иска да види едно нещо - всеки един отбор във Формула 1 да представлява автомобилен производител. Естествено, ако има и американска марка, това ще помогне за налагането на Формула 1 на най-богатия автомобилен пазар, така че в бъдеще може и да видим Джийн Хаас да използва някоя от марките на FCA...
В това има смисъл, защото в днешно време автомобилната индустрия се характеризира с присъствието на големи компании, които притежават много марки, които си споделят „платформи", както и колкото се може повече компоненти и технологии. Има и много примери за използването на едни и същи двигатели от компании, които са пазарни съперници, макар това рядко да попада във фокуса на медиите. Най-запалените фенове може и да се ядосат на подобен подход, но на огромната част от зрителите, които гледат Формула 1 само по телевизията не им пука за това.
Истина е, че сега Формула 1 не прилича много на голяма световна индустрия, а трябва да бъде такава.
Ако Mercedes, Renault и Ferrari решат да използват някои от марките, които притежават, то стартовата решетка във Формула 1 ще се запълни изключително бързо със „заводски отбори", при това на минимална цена на фона на инвестициите, които вече са направили тези компании в спорта. Ако в Renault са доволни от факта, че Red Bull ще използва двигатели TAH-Heuer през новия сезон (пак са мотори на Renault), защо тогава френският гигант не използва във Формула 1 свои легендарни марки като Gordini или Alpine?
Това ще помогне за продажбата на автомобили, бъдете сигурни. А сега Gordini се използва от Роби Гордън в рали „Дакар" - може да видите надписа на борда на гигантското му бъги, което прилича на Hummer.
Ограничаването на промените в правилата във Формула 1 означава, че състезанията ще стават все по-оспорвани, а разликите все по-малки. Промените винаги отварят сериозни разлики, стабилността на правилата стопява тези разлики и привлича други участници. Затова и Маркионе се опитва да привлече други автомобилни производители във Формула 1. Има и още нещо - другите моторспорт програми достигат до твърде малко потенциални потребители в световен мащаб. А и технологиите във Формула 1 са достатъчно напреднали, че развитието им да е от полза за автомобилните производители, дори и те да не спечелят нито едно състезание.
Ето защо Бърни Екълстоун иска да пречупи силата на автомобилните производители. Ако успее да наложи идеята си за независим доставчик на двигатели, ще постигне точно това. Автомобилните производители обаче приемат скептично тезата за изравняване на възможностите и представянето на два типа мотори и ако това стане, то те почти сигурно ще напуснат Формула 1. И това вече беше заявено, при това в прав текст.
Най-вероятно Ferrari ще остане във Формула 1 защото има нужда от световния шампионат и продажбите на италианската компания няма да се повлияят от такива трусове, но масовото напускане на автомобилните производители няма да се хареса на милионите тв зрители в световен мащаб. Без големите компании Формула 1 ще е отново под контрола на Бърни Екълстоун, но ще е в доста по-слаба форма. Може би затова Маркионе вече повдигна темата за евентуалното оттегляне на Бърни.
„Екълстоун знае, че няма да е вечно във Формула 1 и може би това е свързано и с бъдещето на FOM (Formula One Management) - обясни Маркионе. - Истинското предизвикателство пред Бърни е да се организира и да предложи система, при която отговорностите във Формула 1 ще бъдат разпределени по различен начин."
Подобен спор вече се разгоря между FOM и Renault - френската компания искаше да получава като участник допълнителни пари заради историческия си принос към развитието на Формула 1. Карлос Гон потвърди, че е постигнал успех в тези преговори, без обаче да влиза в подробности.
А според източници от преговорите, Гон е заявил на Бърни, че или Renault ще получи такива пари или компанията ще се изтегли от Формула 1 - няма да има тим и няма да доставя двигатели. Малко по-късно сделката беше факт.
Може би автомобилните компании във Формула 1 действат в тесен съюз и разделянето им няма да е никак лесно, особено с оглед на предстоящите преговори за ангажимента им към световния шампионат след 2020 година. Този път мизата ще е доста висока.
Все още обаче остава неясно защо президентът на ФИА Жан Тод продължава толкова открито и упорито да подкрепя FOM. Това няма смисъл, защото ако Бърни и FOM постигнат целта си, Формула 1 ще се откаже от настоящата формула за двигателите, а това ще е бедствие за ФИА, тъй като инициативата за тези мотори дойде точно от федерацията.
Може би по-правилното ще е ФИА да подкрепи производителите, но в същото време да ги притисне за намаляване на разходите във Формула 1. Жан Тод обаче все още не е изиграл следващата си карта.