За момента този круизен кораб е само концепция. Смела, визионерска и трудна за осъществяване концепция.
Но една норвежка компания за производство на кораби смята, че до края на това десетилетие идеята ѝ за изцяло електрически круизен кораб ще бъде реалност. Фирма Hurtigruten (на норвежки - бърз път) вече показа първите макети на лодката и повдигна завесата какви технологии ще крие тя.
От компанията осъзнават, че 3% от световните парникови емисии се дължат именно на круизните кораби.
Те са големи, тежки и на всичкото отгоре маршрутите им обикновено минават поне през няколко държави. "Искаме да променим нещата. Да ги направим по-различни", казва за Fast Company изпълнителният директор на Hurtigruten - Хедда Фелин.
Тя допълва, че ако компанията иска до 2030 г. да разполага с първия в света електрически круизен кораб, то неговото строителство трябва да започне най-късно през 2027 г. Компанията се е специализирала в производството на по-малки по размери круизни кораби, но дори и в този случай батериите няма да са достатъчни за задвижването.
Електрическата лодка ще бъде снабдена както с комплект мощни батерии, така и с три огромни платна, прикрепени към 50-метрови мачти. Платната спомагат за пестенето на енергия, когато има попътен вятър, само че това не е всичко.
Всяко от тях ще бъде покрито с 1500 кв. метра соларни панели, доставящи електроенергия от слънцето.
Круизният кораб ще разполага с 270 каюти и капацитет от 500 гости. За тях ще се грижи персонал от до 100 души.
През следващите две години основната задача на Hurtingruten ще е да тества технологиите, които ще вложи в лодката, за да може до 2025 г. да е готов неин пълноценен макет.
Инженерният екип обмисля все пак електрическият кораб да има резервен двигател, който да се движи на метан или друго биогориво.
Пасажерите също ще бъдат приканвани да залагат на по-зелен начин на пътуване и ще бъдат насърчавани да рециклират и да намалят хранителния си отпадък на борда.
Компанията смята да въведе и други екстри, които ще намалят разхода на енергия на кораба. Неговият аеродинамичен дизайн, по думите на Хедда Фелин, ще използва "въздуха като лубрикант", докато специални балони в долната му част ще спомагат за намаляване на съпротивлението във водата.
Към това се прибавя и мощна витлова система ще спести още 5 до 10 процента от общата електроенергия на лодката.
На борда всеки от пътниците ще бъде приканен да инсталира тематично мобилно приложение, с което, докато е на кораба, ще получава нотификации доколко зелено пътува.
Фелин подчертава, че тези приложения не са новост и вече се използват в конкурентни круизни компании. Тя припомня и че други компании вече работят по създаването на хибридни туристически кораби, които също ще са далеч по-екологична алтернатива от стандартните.
Надеждата ѝ е работата по първия изцяло електрически круизен кораб да насърчи и други фирми да се опитат да създадат подобна лодка.
За напълно електрическа флотилия обаче Фелин за момента не смее да мечтае...