За онези, които са ненаситни за докторски сериали, през 2024 г. нашумя "Доктор Одисей", наличен в момента в стрийминг услугата Disney+.
Поредицата проследява бляскавия и изпълнен с интересни преживявания живот на лекар на луксозен кораб и обра критики, че на моменти е крайно нереалистична. В едно обаче е точна - на хиляди километри от сушата трябва да има кой да бди за здравето на пасажерите.
Повечето от тях дори няма да забележат лекаря и екипа му, но пък онези, които имат нужда от тях, никога няма да забравят намесата им.
Круизните компании, които са част от Международната асоциация за круизи, са длъжни да имат денонощен медицински екип на борда.
Заедно с това трябва да имат и две медицински каюти, като едната е за интензивни грижи. В тях се намира най-необходимата апаратура - дефибрилатор, рентген, лаборатория и склад с лекарства.
Escape to a world of dreamers, drama, and deluxe extravagance. The official trailer for Ryan Murphy’s “Doctor Odyssey” is here! pic.twitter.com/0J0HWUuGhn
— The AHS Zone (@AHSZone) September 17, 2024
От 2026 г. нататък ще е задължително на борда да е наличен и ултразвук. Обикновено има и рецепция и чакалня, за да се поддържа реда, ако има повече пациенти.
Най-често пасажерите пристигат с по-елементарни оплаквания, казва за Business Insider д-р Грегъри Тот. Не е учудващо, че най-срещаното оплакване е морската болест и страничните ѝ ефекти като гадене и замайване.
Немалко са пациентите, които идват при лекаря заради отравяне с йод след прекомерна консумация на риба и морски дарове. На трето място в личната му класация са пътнички с оплаквания след пластични операции - болки, крампи, спукани импланти и други.
Лекарите от круизните кораби не крият, че не могат да третират всяко състояние и тогава целта е да помогнат на пациента, докато стигне до сушата.
Пациентите с по-сериозни състояния се водят в болница при първото възможно пускане на котва. Д-р Александър Дурович, който работи за една от най-големите круизни компании, споделя пред "Си Ен Ен", че понякога пътешествията му протичат, изпълнени със стрес и натоварване.
Налагало му се е да се справя и с тежки състояния като инфаркт, инсулт, тежки натравяния и също толкова тежки счупвания.
Д-р Дурович отбелязва, че корабите на компанията, за която работи, задължително са снабдени и с нещо като изолатор. Мнозина биха предположили, че той се използва най-вече заради коронавируса, само че изолаторът не е ново явление и обикновено там за 48 часа отиват пациентите със стомашни проблеми.
Колежка на д-р Дурович на свой ред разкрива, че най-странният случай, който е имала на борда, е бил... фрактура на пениса. "Пълен криндж!", смее се тя.
---
А как круизните кораби успяват да изхранват хиляди на ден? Вижте тук:
---
Медиците признават и че при почти всеки круиз се сблъскват с починал в открито море.
Има куризни маршрути, които са предпочитани от по-възрастните пасажери и там е възможно статистиката да е дори по-черна.
Около смъртта на борда дори има градски легенди като тази, че ако изведнъж започне да се предлага твърде много сладолед, значи във фризерите се съхранява труп. Д-р Грегъри Тот разсейва притеснението и казва, че модерните круизни кораби са снабдени с морга.
При някои от по-луксозните круизни линии има и опцията да дойде хеликоптер, който да прибере тялото.
Тот посочва, че работата му има и своите неоспорими плюсове. Ако няма спешен случай и работа на борда, той и медицинските сестри слизат с пасажерите на сушата и разглеждат с тях забележителностите. Медиците се наслаждават и на менюто и деликатесите, достъпно за пътниците.
"Ако не бяха круизните кораби, щях да имам скучен живот в някоя болница в родината ми", убеден е д-р Тот.