В Англия го наричат „Ефектът Скай". В цяла Европа фалити на тв компании, водопади от пари и технологични чудеса караха феновете да бъркат все по-дълбоко за гледане на мачове.
Появи се Шампионската лига - чудото на новия век, което превръща футбола в маркетингова надпревара под светлините на прожекторите. Всеки мач освен точково има и финансово измерение.
За добро или лошо, телевизионните пари промениха коренно и вероятно безвъзвратно футбола. Както обикновено, ние правим нещо по подобие на „ония" по света, но е сякаш лоша имитация в парникви условия.
Тв договорът на несъществуващата вече ТВ2 преди две години също е революционен, като за родните условия. В него бяха предвидени по 10 милиона лева за клубовете в петте сезона на контракта.
Но кредитната и финансова криза предизвикаха преразглеждане, а и притежателят на правата се промени - смени собственика и визията на канала си. Така за миналата година вместо 10, клубовете разделиха 6,4 милиона. И започна плач, че парите са малко.
Те наистина са малко на фона на английската Висша лига например, където взимаш около 80 милиона лева ако си последен! Само дето аудиторията на мачовете ти по света не пада под няколко милиона зрители.
Преговорите за нов договор или евентуално продължение на настоящия вече текат. Интерес неофициално имат операторите от „Булсатком", които единствени могат да си позволят да пуснат мачове по 2, че и повече свои канали и така да използват оптимално способностите на дигиталната телевизия и евентуално да приложат метода с платени двубои. Избираш кой мач да гледаш и си го плащаш с смс.
Говори се и за намеса на държавната БНТ като основен притежател на правата, с идея за преразпределение на сублицензи за някои мачове от кръга на други телевизии. Разговори има, договор вероятно също ще се подпише.
Въпросът е - къде отиват някои от клубовете без тв парите, подпомагащи сериозно бюджетите им? И от друга страна - доколко реалистично е за продукта, който предлагат, босовете да искат милиони?
Литекс е прибрал най-много - 614 085 лева от тв правата за миналия сезон. При бюджета на клуба и наличието на звезди в отбора, това едва ли са едри пари. И все пак вероятно са достатъчни да осигурят два предсезонни лагера (летен и зимен), пътуванията в евротурнирите, както и трансферната сума на един сносен футболист от родното първенство. А това не е малко, нали?
По получени пари следват ЦСКА и Левски, което само по себе си е абсурдно, защото е ясно, че именно мачовете на „червени" и „сини" са в пъти по-гледани от двубоите на останалите в „А" група, включително Литекс. Но явно отборът от Ловеч успява някак да е първи във всичко напоследък. Тук се роди и едно от основните недоволства на софийските грандове и повод за преразглеждане на договорите - те не искат да взимат по-малко от клубове като Литекс, след като техните мачове са много по-гледани.
Но да оставим настрана грандовете. Далеч по-важни левчетата от телевизора са за отборите с нисък бюджет и трудно настояще.
Пирин е взел близо 400 000 лева за миналия сезон. Ако спрат тези пари, нещата в и без това закъсалия клуб стават невъзможни. Защото те стигат за заплати вероятно поне за 3 месеца, предвид неособено големите възнаграждения на футболистите. А това си е 1/3 от сезона. С тв парите, един трансфер в ЦСКА или Левски, както и още някой лев от спонсорите, Пирин е закрепил сезона.
Славия или Миньор - клубове от средата на класирането, плащат между 4 и 8 хиляди лева заплати. Взели са по близо половин милион лева за миналото първенство и простата сметка показва, че това си е сериозна помощ.
Сега всички по-големи клубове искат по милион на сезон. Да, звучи добре.
Но как да стане, когато същите тези клубове гласуват против намаляването на „А" група, което би повишило броя на качествени (съответно по-интересни за зрителя) мачове? Според теорията на противниците на идеята, така щели да бъдат затрити по-малките клубове.
Не е точно така - те ще имат по-силен стимул да работят здраво за налагане на футболисти и задържане в елитната група. С парите от тв правата, които в по-малка група ще са повече, отборът може да се подсили и така да се постигне ефектът на снежната топка.
Битката за влизане във Висшата лига е жестока, а изпадането оттам - с убийствени последствия във финансов план. Подобно на нея, „А" група може да стане оазис за силни отбори и в нея да се концентрират повече пари, но ако е с по-малък състав.
В преследване на целта отборите от „Б" група ще направят битката във втора дивизия жестока и интересна, а няма да опитват всячески да избегнат промоцията, каквито примери имаме сега. Просто защото тв парите ще променят стойността на това да играеш в елита.
Ако схемата сработи, спонсорите ще искат да влязат в мача. С тях вече може да се мисли и за собствен канал на първенството, каквито има в Европа.
Системата с платените мачове в България е доказано трудно смилаема. Преди няколко години Диема опита да я приложи, но нямаше успех. И то с много по-изкушаващите английски и испански мачове. Но собствен канал на „А" група, който да се доплаща към месечния абонамент на кабелните оператори на принципа на пакета HBO, например - това изглежда приложимо.