Превръщането на футбола в бизнес-продукт доведе до сериозна комерсиализация на спорта. Днес почти няма отбор в Европа и света, който да няма подписан добре подплатен финансово договор с компания-основен спонсор. В замяна на парите съответният гигант получава правото да постави логото и името си в средата, на най-видното място, на екипите на тима.
Рекордът за най-високоплатеното подобно споразумение държи Манчестър Юнайтед. През май тази година „червените дяволи" подписаха договор с компанията „AON". Тя смени AIG, която още през януари обяви, че заради финансовите загуби по време на световната икономическа криза няма да продължи контракта си с английския гранд.
По силата на това споразумение Юнайтед вземаше по 14 милиона лири на сезона. „AON" обаче качи цената и плаща на „червените дяволи" по 20 милиона лири на година. Срокът е за четири години, а равносметката за Юнайтед ще бъде 80 милиона лири.
Преди това рекордът се държеше от Байерн (Мюнхен), който получаваше по 17,03 милиона лири на година от Т Home. Тройката допълваха Реал (Мадрид) с „Bwin" - 12,73 милиона лири на година и Челси със „Samsung Mobile" за малко над 10 милиона лири на година.
На тези правила упорито и в продължение на години се противопоставяше Барселона. Каталунците не желаеха да продадат място на екипите си на комерсиална организация и заедно с Атлетико (Мадрид) оставаха в продължение на сезони без подобен приход.
Все пак през 2006 г. и Барселона се подаде на тенденцията. Особеният характер на клуба обаче превърна и това в нещо уникално. Вместо името на някой гигант на синьо-червените екипи бе поставено това на УНИЦЕФ - детският фонд на ООН. И вместо да получава пари за тази сделка Барселона плаща пари.
Всеки сезон, от тогава насам, каталунците отделят 0,7% от годишния си приход и го превеждат по сметките на организацията, за да бъдат подпомогнати нуждаещи се деца от целия свят. Сумата варира между 1,5 милиона и 2 милиона евро на сезон.
„Барселона не е просто футболен клуб, а отбор с душа. Философията на УНИЦЕФ е сходна с нашата. Ето защо решихме да нарушим традицията и за първи път в нашата история да поставим върху екипите нещо друго освен емблемата на клуба. Това не е брендът на някоя корпорация, а на благотворителна организация. Заедно ще се опитаме да подобрим живота на децата по целия свят", обясни решението си за подписването на този договор бившият президент на каталунците Лапорта.
Според условията на контракта, освен че клубът е този, който плаща за правото да постави върху екипите си името на организацията, неговите представители са задължени да бъдат активен участник във всичките й благотворителни акции.
В първите видеоклипове, оповестяващи неговото начало бе използван слоганът „Най-тежкият мач на Барселона тепърва предстои" в допълнение с традиционното за каталунците - „Повече от клуб".
Решението на Лапорта не само не доведе до протести и не се сблъска с гнева на феновете на Барселона, а дори напротив. На официалния си сайт в Интернет те изразиха сериозна подкрепа, а един от тях написа „Никога по-рано не съм се гордял толкова с този клуб и отбор".
През това лято Лапорта бе сменен на президентския пост от Сандро Росей. Първоначално, използвайки тежката финансова ситуация в клуба, той обяви, че сериозно се замисля дали да продължи договора с УНИЦЕФ и да не замени неговото лого с това на някоя голяма компания, която да осигури сериозни приходи.
Думите му обаче предизвикаха вълна от недоволство и Росей бързо промени намеренията си. Новото споразумение с благотворителната организация трябва да бъде подписано до края на този сезон, когато изтича срокът на първия договор.
Примерът на Барселона бе последван от още няколко клуба в Европа. Първи след каталунците това направи английският Астън Вила. През лятото на 2008 тимът, в който играе капитанът на националния ни отбор Стилиян Петров постави на централното място на екипите си името на благотворителната организация „Акорнс".
Тя е базирана в Англия и се занимава с грижи около неизлечимо болни и умиращи деца, като има три приюта, в които се приемат такива деца - в Бирмингам, в Уолсол и Уорчестър. Бюджетът на организацията бе 6 милиона лири, осигуряван предимно от доброволни дарения и продажби на различни продукти в магазините, с които тя разполага.
След подписването на договора с Астън Вила, английският клуб бе този, който осигуряваше по-голямата част от този бюджет. Споразумението задължи играчите периодично да посещават приютите и да общуват с децата, настанени в тях, а клуба подкрепя всички благотворителни инициативи, организирани от „Акорнс"/
През това лято към подобна дейност се ориентира и италианския Фиорентина. До този моменг „виолетовите" от Флоренция носеха върху екипите си логото на „Toyota".
В края на август обаче върху фланелките се появи това на друга благотворителна организация „Save the children". Тя се занимава с предпазването и лечението на децата от изостаналите страни от болести като пневмония, малария и диария и се опитва да намали детската смъртност.
„За нас това е един важен проект, който ни позволява да израстнем, да бъдем на едно по-високо ниво", мотивира решението на клуба да сключи подобна сделка Марио Коняни, вицепрезидент на италианския клуб. Също както Барселона и Астън Вила и играчите на Фиорентина са задължени да участват в благотворителни инициативи на организацията в Италия.
До подобен договор е много близо и украинския Шахтьор (Донецк). Клубът вече подписа споразумение с благотворителния фонд „Развитие на Украйна" и се включи в битката срещу изоставянето на деца в страната. За сега името на организацията е поставено само върху тренировъчните екипи„
Футболът днес е повече от спорт, повече от игра. Той е длъжен да привлече вниманието на обществото върху големите проблеми като бедността, борбата с расизма, болестите, изоставените деца", обяснява решението един от шефовете на Шахтьор Сергей Палкин. Нещо, което вероятно мотивира и останалите три клуба да се откажат от парите в полза на добрия пример.